قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تقریرات درس «نظام حقوق بشر اسلامی» چاپ و منتشر شد
تقریرات درس «نظام حقوق بشر اسلامی» چاپ و منتشر شد

تازه‌های نشر؛

تقریرات درس «نظام حقوق بشر اسلامی» چاپ و منتشر شد

کتاب «نظام حقوق بشر اسلامی» که حاصل تقریرات درس حقوق بشر حجت‌الاسلام دکتر محمدجواد ارسطا است، به کوشش سید عزیزالله موسوی تدوین شده است. نویسنده در این کتاب کوشیده تا با شیوه اجتهادی و استدلالی مرسوم در فقه شیعی، مواد اعلامیه اسلامی حقوق بشر را بررسی کند.

به گزارش شبکه اجتهاد، دهم دسامبر ۱۹۴۸ بود که اعلامیه حقوق بشر در ۳۰ ماده با رأی مثبت ۴۸ کشور و رأی منفی ۸ کشور در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد. این اعلامیه که برآیند تلاش‌های حقوق‌دانان کشورهای غربی بود، بر مبانی لیبرالیستی استوار است. ازاین‌رو بود که کشورهای اسلامی به فکر تدوین حقوق بشر بر پایه مبانی اسلامی افتادند. این تلاش‌ها که از سال ۱۹۸۰ آغاز شده بود،‌ در سال ۱۹۹۰ با تصویب اعلامیه اسلامی حقوق بشر که به اعلامیه قاهره مشهور است، چهره رسمی گرفت. در طول این سال‌ها، پژوهش‌ها و گفتگوهای علمی درباره حقوق بشری اسلامی ادامه دارد. هرچند نمی‌توان انتظار داشت که حقوق بشر اسلامی جایگزین اعلامیه حقوق بشری فعلی شود اما اولاً این تلاش‌ها نشان از آن دارد که اسلام درباره حقوق بشر مدعی است و مبانی ویژه خود را دارد و ثانیاً می‌تواند مبنای تعامل بین کشورهای اسلامی قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدجواد ارسطا درس خارج «نظام حقوق بشر اسلامی» را بر مبنای فقه شیعی به جمعی از طلاب و دانشجویان تدریس نموده اند که نتایج آن در قالب کتاب «نظام حقوق بشر اسلامی، بررسی مبانی فقهی اعلامیه اسلامی حقوق بشر» در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

جلد اول کتاب نظام حقوق بشر اسلامی که در سال ۹۶ و به تازگی منتشر شده است، به بررسی دو ماده از اعلامیه اسلامی حقوق بشر می‌پردازد. پس از مقدمه و بحث درباره پیشینه اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل و تفاوت‌های محتوایی آن با اعلامیه اسلامی حقوق بشر، ماده اول اعلامیه اسلامی تحلیل می‌شود که شامل مباحثی ازجمله وحدت خانوادگی انسان‌ها،‌ مساوات در تکلیف و مسئولیت، کرامت انسانی و… است که هریک از این مباحث با استنادهای قرآنی، روایی و با اجتهاد فقاهتی تبیین و تحلیل می‌شوند. پس از نتیجه‌گیری بررسی ماده اول، ماده دوم اعلامیه اسلامی حقوق بشر تبیین شده و این ماده ذیل مباحثی مانند حق حیات، لزوم پاسداری از ادامه حیات بشری، حق مصونیت جسمی انسان، تحلیل می‌شود. از ویژگی‌های مباحث مطرح‌شده در این کتاب، توجه به ابعاد فقهی،‌ روایی و حقوقی موضوعات است که تسلط مؤلف به این مباحث، خود را نشان می‌دهد. کتاب نظام حقوق بشر اسلامی را انتشارات مکث اندیشه در ۳۹۲ صفحه منتشر کرده که جلد اول از این مجموعه است.

اجتهاد یادآوری می‌کند، چاپ اول کتاب «نظام حقوق بشر اسلامی» از سوی نشر مکث اندیشه در ۳۹۲ صفحه به قیمت: ۲۰۰،۰۰۰ ریال روانه بازار نشر شده است. علاقه‌مندان می‌توانند این اثر را در قم از محل انتشارات بلوار شهید صدوقی- کوچه ۵۶- پلاک ۷۴ تهیه نمایند و یا با شماره تلفن : ۵-۳۲۹۰۶۴۰۴-۰۲۵ تماس حاصل نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics