قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / جامعه مدرسین باید ریشه‌های فقهی، روایی و تفسیری مواضع رهبری را کار کند
مبانی فقهی حکم اعدام سلمان رشدی و بررسی چند شبهه

استاد سیفی مازندرانی مطرح کرد:

جامعه مدرسین باید ریشه‌های فقهی، روایی و تفسیری مواضع رهبری را کار کند

استاد سیفی مازندرانی با اشاره به بازوی علمی بودن حوزه انقلابی برای امام خامنه‌ای اظهار کرد: جامعه مدرسین انقلابی، جامعه‌ای است که با انتشار مجله علمی فقهی، بازوی موضع گیری‌های مقام معظم رهبری باشد و ریشه فقهی، تفسیری و روایی مواضع رهبری را باید در مجله علمی جامعه مدرسین یافت.

به گزارش شبکه اجتهاد، استاد علی‌اکبر سیفی مازندرانی، با اشاره به سیره حکمرانی مقام معظم رهبری گفت: خدا را شاهد می‌گیرم و اعتقاد راسخ به این موضوع دارم و از آن عدول نخواهم کرد که مبانی رهبر معظم انقلاب براساس ارزش‌های انقلاب است؛ اما با حکمت، درایت و تدبیر در منصه اجرا توأم است.

استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه ممکن است از مسئولان سابق و فعلی عقیده و فکر انقلابی داشته باشد لکن در مقام اجرا نتوانند بر اساس حکمت، ارزش‌‌های انقلابی را پیاده کنند، افزود: رهبر معظم انقلاب براساس حکمت و حفظ ارزش‌های انقلابی، حلم و بردباری و بدون تنش موضع می‌گیرند و در برابر هر رئیس جمهوری که بر سر کار آمده، با حکمت و تدبیر برخورد کرده است.

وی افزود: رئیس‌جمهوری بوده است که تا رهبری، مطلب انقلابی را گوشزد می‌کردند، آن رئیس جمهور در برابر سخنان رهبری موضع می‌گرفت؛ اما مقام معظم رهبری ضمن حفظ ارزش‌های انقلابی، بیان اعتراض، ایراد و اشکال و با کمال درایت و بردباری موضع می‌گرفتند تا تنشی در کشور ایجاد نشود و به تدریج و با آرامش، حکمت و دقت بسیار، ارزش‌‌های انقلابی را در این نظام نهادینه و حفظ می‌کنند؛ البته که این مواضع رهبری، نیاز به مساعدت علمی و استدلالی حوزه انقلابی قم دارد.

سیفی مازندرانی با اشاره به بازوی علمی بودن حوزه انقلابی برای امام خامنه‌ای اظهار کرد: جامعه مدرسین انقلابی، جامعه‌ای است که با انتشار مجله علمی فقهی، بازوی موضع گیری‌های مقام معظم رهبری باشد و ریشه فقهی، تفسیری و روایی مواضع رهبری را باید در مجله علمی جامعه مدرسین یافت.

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به تفاوت حوزه علمیه قم و نجف تصریح کرد: حوزه نجف حوزه ای است در جهت فقه جواهری و فقه ارزش‌‌های انقلابی با این تفاوت از حوزه علمیه قم که توجه علماء حوزه نجف به روایات اهل بیت علیهم السلام و مبانی فقهی، اصولی، سیاسی روایی است.

وی ادامه داد: رویکرد روایی حوزه نجف را یک امتیاز مثبت و ارزش برای حوزه نجف‌ می‌دانم و لذا حوزه علمیه نجف را حوزه موفقی می‌دانم البته حوزه علمیه قم به ارزش‌‌های انقلابی بیش از حوزه نجف اهتمام دارد اما بیشتر با گرایش‌‌های عقلانی است و متاسفانه حوزه قم به اندازه نجف به روایات اهل بیت اهتمام ندارد.

سیفی مازندرانی با تاکید بر تاثیرات سیاسی و اجتماعی حوزه علمیه قم و نجف خاطرنشان کرد: بدون شک و تردید حوزه علمیه قم از نظر سیاسی از گذشته تا به الان تاثیرگذاری بیشتری نسبت به حوزه نجف دارد، تحلیل‌‌های فکر اسلامی و اندیشه اسلامی در بین مبلغان ایران مرسوم بوده و هست و امثال مطهری، بهشتی‌‌ها در حوزه علمیه قم رشد و نمو کرده اند اما در حوزه نجف کم تر شاهد چنین فضایی هستیم.

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه علماء نجف در فضای سیاسی جامعه عراق تاثیرگذاری کمتری داشتند، افزود: چون تاثیر کمتری در فضای اجتماعی و سیاسی عراق داشتند و با مردم پیوند فکری آنچنانی نداشتند، علمایشان نتوانستد نظام و حکومت اسلامی در گذشته به وجود بیاورند و تاثیرگذاری سیاسی- اجتماعی و پیوند با مردم از خصوصیات حوزه علمیه قم است./ رسا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics