قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / جستارهایی در اعتبارسنجی و فهم روایات طبی
جستارهایی در اعتبارسنجی و فهم روایات طبی

طی مراسمی رونمایی شد؛

جستارهایی در اعتبارسنجی و فهم روایات طبی

این اثر در فصل نخست به مروری بر خاستگاه و جایگاه تاریخی روایات طبی پرداخته، در فصل دوم به کاوش در اعتبار و اصالت منابع روایات طبی می‌پردازد و فصل سوم آن به مبانی فهم و معیارهای نقد روایات طبی اختصاص دارد.

به گزارش شبکه اجتهاد، در مراسم نکوداشت مقام علمی استاد دکتر احمد پاکتچی، مدیر گروه فقه و حدیث دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، از کتاب «جستارهایی در اعتبارسنجی و فهم روایات طبی» رونمایی شد.

بنابراین گزارش، کتاب «جستارهایی در اعتبارسنجی و فهم روایات طبی» که به اهتمام دکتر یحیی میرحسینی، عضو هیات علمی گروه قرآن و حدیث دانشگاه میبد، در ۴۱۷ صفحه فراهم آمده است، مجموعه مقالاتی است که به نحو هدفمند در زمینه پژوهش‌های علوم حدیث در روایات طبی گزینش شده و با مقدمه دکتر محمود خدادوست، مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب ایرانی، در طرح احیای میراث مکتوب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در دست انتشار است.

این کتاب که با نظارت دکتر احمد پاکتچی، دانشیار قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق(ع) و مدیر گروه فقه و حدیث دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، به رشته تحریر درآمده است، در مقدمه‌ای تفصیلی به قلم این استاد حوزه قرآن و حدیث، موضوعاتی چون نگاه روشمند به احادیث طبی، آسیب‌شناسی احادیث طبی، مسئله اخبار آحاد و فقه‌الحدیث احادیث طبی را دربر می‌گیرد و به مباحثی همچون روش‌شناسی نقد اسنادی و نقد متنی احادیث طب و مسائلی مانند مبانی حجیت روایات و تسامح در ادله سنن می‌پردازد.

کتاب «جستارهایی در اعتبارسنجی و فهم روایات طبی» دارای سه فصل است که در فصل نخست به مروری بر خاستگاه و جایگاه تاریخی روایات طبی پرداخته و از هفت مقاله تشکیل شده است، در فصل دوم به کاوش در اعتبار و اصالت منابع روایات طبی می‌پردازد و دارای چهار مقاله است و فصل سوم آن به مبانی فهم و معیارهای نقد روایات طبی اختصاص دارد و از ۷ مقاله تشکیل شده است.

بنا بر این گزارش، نگارندگان مقالات را طیف گسترده‌ای از استادان حدیث‌پژوه داخلی و خارجی تشکیل می‌دهند که کتاب را دارای ویژگی‌های ممتازی از نظر پژوهشی ساخته و برخی از مقالاتی که پیشتر چاپ شده بود نیز با بازنویسی مختصر و گاه با ترجمه و یا نگارش مجدد با ذکر منبع اصلی، در اثر آورده شده است.

گفتنی است، چندی قبل در مراسم رونمایی از کتاب «جستارهایی در اعتبارسنجی و فهم روایات طبی»، آیت‌‌الله جمال‌الدین دین‌پرور، رییس بنیاد نهج‌البلاغه، حجت‌الاسلام دکتر محمدعلی مهدوی راد، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام دکتر مهدوی کنی، رییس دانشگاه امام صادق(ع)، دکتر احد قراملکی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، دکتر حسینعلی قبادی، رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و جمعی از استادان حوزوی و دانشگاهی نیز حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics