قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / جواز برداشت عضو و بافت پیوندی از بیماران مرگ قلبی
کرونا هرگز جلوی عزاداری سیدالشهدا(ع) را نخواهد گرفت/ هیچ مبنای فقهی و دلیل قانع کننده‌ای برای عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود ندارد/ همیشه بنا نیست معصومین (ع) بخواهند به‌صورت اعجاز و کرامت عمل کنند

در نشستی بررسی و طرح شد؛

جواز برداشت عضو و بافت پیوندی از بیماران مرگ قلبی

آنچه در این موضوع اهمیت دارد تشخیص ضرورت و تبیین محدوده آن است؛ اگر بتوانیم از ادله استفاده کنیم که مقصود از ضرورت اعم از ضرورت در حفظ حیات و حفظ سلامتی فرد است، پس‌ می‌توان حکم به جواز برداشت عضو داد و در غیر این صورت نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، در راستای برنامه‌های علمی پژوهشی هیئت اندیشه‌ورز دین، سلامت و سبک زندگی حوزه علمیه خراسان در حیطه فقه پزشکی، نشست تخصصی «جواز برداشت عضو و بافت پیوندی از بیماران مرگ قلبی» با حضور اساتید حوزه علمیه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و در سالن شهید‌ هاشمی‌نژاد بیمارستان امام رضا علیه‌السلام برگزار شد.

در ابتدای این دیدار که جمعی از اساتید و مسئولان حوزه علمیه و دانشگاه علوم پزشکی مشهد حضور داشتند، حجت‌الاسلام سید مسعود مرتضوی مدیر هیئت اندیشه‌ورز دین، سلامت و سبک زندگی و به‌عنوان دبیر علمی نشست به تبیین موضوع پرداخت و گفت: برداشت و پیوند عضو و بافت که یکی از روش‌های مؤثر در بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج است، انواع مختلفی دارد مثل برداشت عضو و بافت از شخص زنده، برداشت از بیماران مرگ مغزی و برداشت از مرحومین و کسانی که دچار مرگ قطعی شده‌اند. هر کدام از موارد مزبور احکام خاص به خود را دارد.

وی ادامه داد: موضوع نشست در خصوص برداشت عضو از کسانی است که دچار مرگ قلبی قطعی شده‌اند، چه اینکه در دانش پزشکی ثابت شده امکان برداشت بافت و عضو در برخی از موارد مثل قرنیه و پوست پس از مرگ ممکن است.

مرتضوی افزود: در رابطه با برداشت عضو در این موارد حکم اولیه به خاطر حفظ احترام میت مسلمان و حرمت قطع اعضا وی حرمت است، اما در این نشست سخن در رابطه با حکم ثانوی است و اینکه آیا با توجه به ضرورتی که در این عمل هست‌ می‌توان به‌عنوان حکم ثانوی برداشت بافت و عضو از مرحومین را جائز دانست؟

سپس دکتر ابراهیم خالقی، سرپرست تیم پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی مشهد پس از تبیین اصل موضوع توضیحاتی در مورد برداشت عضو و بافت از متوفیان بیان و اظهار داشت: پس از مرگ قطعی امکان برداشت برخی از بافت‌ها از اموات وجود دارد مثل قرنیه، پوست، استخوان، دریچه قلب، پانکراس و… همچنان که در برخی از کشورها امکان برداشت عضو مثل قلب و کبد پس از مرگ قلبی نیز وجود دارد.

وی در رابطه با اهمیت این موارد افزود: برداشت پوست، از موارد بسیار ضروری است چه اینکه در سوختگی‌های شدید چنانچه این پیوند انجام نشود منجر به فوت بیمار‌ می‌گردد.

جواز برداشت عضو و بافت پیوندی از بیماران مرگ قلبی

در ادامه نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد مروارید، استاد درس خارج پیوند اعضاء و مرگ مغزی به تشریح موضوع و بیان نکات فقهی این قضیه پرداخت و اشاره داشت: فقها در این رابطه نظرات مختلفی دارند، برخی معتقد به جواز هستند و در مقابل برخی دیگر این عمل را جائز نمی‌دانند و معتقدند برداشت هرگونه بافت و عضو از میت حرام است مگر آنکه ضرورتی اهم مثل حفظ جان مسلمان بر آن مترتب شود و با توجه به اینکه در مواردی مثل برداشت قرنیه، نجات جان بر آن متوقف نیست لذا برداشت آن جائز نمی‌باشد.

استاد مروارید در این رابطه خاطرنشان کرد: ملاکی که فقهاء در تبیین موضوع ضرورت مطرح کرده‌ا‌ند مساله حفظ جان مؤمن است و موارد دیگر هرچند از اهمیت بالایی برخوردار باشد مشمول این استثناء نیست.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد ادامه داد: آنچه در این موضوع اهمیت دارد تشخیص ضرورت و تبیین محدوده آن است؛ اگر بتوانیم از ادله استفاده کنیم که مقصود از ضرورت اعم از ضرورت در حفظ حیات و حفظ سلامتی فرد است، پس‌ می‌توان حکم به جواز برداشت عضو داد و در غیر این صورت نمی‌شود.

همچنین در این دیدار دکتر صمدی مدیر بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد به اهمیت پیوند قرنیه و ضرورت و نیاز مبرم جامعه به این موضوع پرداخت.

گفتنی است، در این نشست علمی حجت‌الاسلام ‌والمسلمین کندری معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان و دکتر تفقدی معاون پژوهش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دکتر خرسند رئیس بیمارستان امام رضا(ع) حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics