قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / حادثه منا اگر قتل عمد نبود قتل شبه عمد است

حادثه منا اگر قتل عمد نبود قتل شبه عمد است

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه حادثه منا، خطای محض نبود، گفت: اگر قتل عمد نبود، قتل شبه ‌عمد است و حُکم فقهی آن، حکم فقهی شبه‌عمد را دارد.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌‌‌الله عبدالله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که همزمان با سالروز واقعه «مباهله» و نیز جریان خاتم‌بخشی علی‌بن‌ابی‌طالب(سلام الله علیه) برگزار شد، با ارج نهادن این دو واقعه بزرگ صدر اسلام، مباهله را از افتخارات بزرگ شیعه برشمرد و اظهار داشت: روز معیّن، زمان معیّن، زمین معیّن که مشخص شد دیدند وجود پیغمبر(علیه و علی آله آلاف التحیّه و الثناء) آمده، امیرالمؤمنین همراه اوست، فاطمه زهرا همراه اوست، حسن و حسین(علیهم الصلاه و علیهم السلام) همراه اوست، برخی از آنها که زاده روحانیت و معنویت داشتند گفتند این ذوات قدسی اگر به کوه نفرین کنند متلاشی می‌شود، از مباهله کردن صرف‌نظر کردند حاضر شدند که جزیه بدهند و در پناه دولت اسلام بمانند. این آیه مباهله فخری برای همه ماست.

آیت‌الله جوادی آملی در فراز دیگری از سخنان خود خطر جریانی که در صدد تحریف جریان مباهله است را گوشزد کرد و متذکر شد: ما دشمنان فراوانی داریم چرا که وقتی در روز روشن وجود مبارک پیغمبر(علیه و علی آله آلاف التحیّه و الثناء) فاطمه زهرا را، امام حسن را، امام حسین را، علی‌بن‌ابی‌طالب را همراه خود و به عنوان همکار خود به مباهله بردند بعد از چند صباحی سقیفه و امثال سقیفه مسلّط شدند و اجازه نقل حدیث را ندادند لذا شبهه عدم حضور حضرت امیرالمومنین در مباهله از سمت دشمنان القاء شده است لذا لازم است شما فریاد بزنید، مباهله تنها این نیست که ما روزه بگیریم و آن دعا را بخوانیم، باید این «بهال» معنا شود، آیه معنا شود، کنگره‌ای برای مباهله باید گرفته شود تا روشن شود این «بهال»؛ یعنی چه؟ حضور علی‌بن‌ابی‌طالب چه سهمی دارد؟ حضور صدیقه کبرا چه سهمی دارد؟ اگر روز مباهله را به همین اکتفا کنیم آن‌ها هم در مهم‌ترین کتاب‌هایشان بنویسند که علی‌بن‌ابی‌طالب نبود دیگران به چه چیزی مراجعه کنند؟ بنابراین وظیفه ما در این روزها احیای امامت و احیای ولایت است .

این استاد حوزه علمیه قم در پایان این جلسه با محکومیت مجدد حادثه غمبار منا، اظهار داشت: این حادثه خطای محض نبود، اگر قتل عمد نبود، قتل شبه ‌عمد است و حُکم فقهی آن، حکم فقهی شبه‌عمد را دارد نه خطا، پروردگارا جانباختگان حادثه تلخ شبه‌عمد منا را مشمول رحمت ویژه خودت قرار بده!

آیت‌الله جوادی آملی همچنین برای بازماندگان جان باختگان حادثه منا صبر جمیل و اجر جزیل از درگاه الهی مسئلت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics