قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / حج ۱۴۴۱ در سایه کرونا و باید و نبایدهای بی‌سابقه
حج ۱۴۴۱ در سایه کرونا و باید و نبایدهای بی‌سابقه

مناسک حج آغاز می‌شود؛

حج ۱۴۴۱ در سایه کرونا و باید و نبایدهای بی‌سابقه

زائران بیت‌الله الحرام، مصادف با هشتم ذی‌الحجه در حالی احرام بستند که در سرزمین وحی امسال حج متفاوتی را از سالیان گذشته تجربه می‌کنند؛ این شرایط به دلیل بیماری نوپدیدی است که از چند ماه گذشته بر کل جهان سایه افکنده و کشورها را درگیر کرده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، زائران از اوایل هشتم مرداد از قرنطینه خارج شدند، تا مراسم حج را آغاز کنند. حاجیان در میقات محرم می‌شوند سپس به سوی مکه مکرمه حرکت می‌کنند تا عمل «طواف القدوم»، سپس «سعی بین مروه و صفا» را به‌جا بیاورند. سپس زائران خانه خدا برای گذراندن «یوم الترویه» به سمت «منی» عزیمت می‌کنند تا در آن نمازهای ظهر، مغرب و عشا را ادا کنند.

مقامات عربستان در راستای کنترل کرونا تصمیمی اتخاذ کردند که حج امسال با تعداد محدودی از زائران برگزار شود. در ابتدا عربستان سعودی از حضور فقط ۱۰۰۰ زائر برای حج امسال خبر داده بود اما پس از چند روز اعلام کرد که تعداد ۱۰ هزار نفر از داخل عربستان، که شامل ۳۰ درصد کادر بهداشت و درمان و پرسنل امنیتی و ۷۰ درصد ساکنان عربستان باشند، مجوز انجام مناسک حج را دارند.

در همین رابطه «محمد بنتن»، وزیر حج و عمره عربستان، با اشاره به اینکه متقاضیان شرکت در مراسم حج پس از طی چند مرحله گزینش شده‌اند، گفت: بر اساس معیارهای وزارت بهداشت، برای این افراد مجوزی با عنوان «کارت طلایی» صادر شده و این وزارتخانه به متقاضیانی که درخواست آن‌ها رد شده، در توئیتر پاسخ داده است. همچنین، خارجی‌های مقیم عربستان با ملیت‌های مختلف و از ۱۶۰ کشور جهان برای دریافت کارت طلایی به رقابت پرداختند.

حج 1441 در سایه کرونا با دستبند هوشمند و سنگ‌ریزه‌های ضدعفونی شده

انتخاب زائران حج امسال از بین افراد ۲۵ تا ۵۰ ساله انجام شد. این افراد نباید هیچ بیماری زمینه‌ای یا مزمن داشته باشند و تست کرونای آنها نیز منفی باشد و این افراد نباید پیش از این به حج رفته باشند و قبل و بعد از انجام مناسک حج، باید مدتی در قرنطینه باشند.

از جمله قوانینی که مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در عربستان برای حضور زائران در مراسم حج وضع کرده این است که تمامی زائران، کارمندان اماکن مقدس، مسئولان امنیتی و سایر مسئولان حج در تمام ساعات باید از ماسک استفاده کنند. همچنین دست زدن و بوسیدن کعبه و حجر‌الاسود ممنوع اعلام شده است.

حج 1441 در سایه کرونا با دستبند هوشمند و سنگ‌ریزه‌های ضدعفونی شده

مرکز پزشکی عربستان که در زمینه بیماری کووید-۱۹ فعال است نیز به زائران توصیه کرده که در فاصله دو متری از یکدیگر زیارت کنند، از ماسک و دستکش استفاده کنند و مرتباً دست‌های خود را بشویند. این افراد باید در تمام مدت یک دستبند الکترونیکی ببندند تا نهادهای مسئول بتوانند حرکت آنها را تحت نظر داشته باشند.

برای جلوگیری از تماس زائران با دیوار کعبه و حجرالاسود نیز حائل یا حصاری کشیده شده است تا زائران در جلوی کعبه تجمع نکنند. همچنین زائران باید سجاده‌های خود را به همراه داشته باشند و قرار است مراسم نماز جماعت با حفظ فاصله فیزیکی برگزار شود.

جریمه‌های سنگین برای افراد متخلف

بر اساس اعلام وزارت کشور عربستان سعودی، افرادی که بدون داشتن مجوز وارد مکه شوند، ۱۰ هزار ریال سعودی (معادل ۲ هزار و ۶۶۶ دلار) جریمه خواهند شد. این جریمه از ۱۹ ژوئیه (۲۹ تیر) اجرای آن آغاز شده و تا دوم اوت (۱۲ مرداد) ادامه خواهد داشت. در صورت تکرار تخلف نیز این جریمه تا ۲۰ هزار ریال سعودی (معادل ۵ هزار و ۳۳۲ دلار) افزایش خواهد یافت.

تدابیر پیشگیرانه وزارت حج عربستان برای زائران

بر اساس سندی که از سوی وزارت حج عربستان منتشر شده، به هر کدام از زائران کیف‌هایی داده شده است که در داخل آن سنگریزه‌های استریل شده برای مراسم رمی جمرات، مواد ضدعفونی کننده، تعدادی ماسک، یک فرش کوچک برای نماز و همچنین یک دست لباس احرام گذاشته شده است.

حج 1441 در سایه کرونا با دستبند هوشمند و سنگ‌ریزه‌های ضدعفونی شده

دولت عربستان اعلام کرده است که مراکز بهداشتی، کلینیک‌های سیار و آمبولانس‌های زیادی را در حالت آماده باش قرار داده تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نیازهای بهداشتی زائران پاسخ دهند.

علاوه بر این، حکومت عربستان امسال تمامی هزینه‌های زائران از جمله هتل، غذا، حمل و نقل و بهداشت را به عهده گرفته است.

آب‌رسانی به حجاج در بطری‌های یکبار مصرف

بر اساس اعلام سازمان امور مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص)، امسال به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آب‌سردکن‌ها و یخچال‌های حرمین شریفین، امسال تعطیل شده و آب‌رسانی به حجاج به وسیله بطری‌های بهداشتی و یکبار مصرف که از آب زمزم پر شده، توسط کارکنان اماکن مقدسه در اختیار حجاج قرار می‌گیرد.

فردا// حج 1441 در سایه کرونا با دستبند هوشمند و سنگ‌ریزه‌های ضدعفونی شده// گزارش

امسال به خبرنگاران خارجی اجازه داده نشده است که مراسم حج را پوشش دهند. به همین منظور وزارت رسانه عربستان با راه‌اندازی مرکز رسانه مجازی حج و پوشش اخبار و تصاویر مراسم حج، این اخبار را در اختیار ۲۵۰۰ رسانه خارجی قرار می‌دهد.

مناسک حج امسال که به دلیل شیوع بیماری کووید-۱۹ با حضور حدود ۱۰ هزار نفر برگزار خواهد شد، از روز ۲۹ ژوئیه (هشتم مرداد) آغاز شده است. بنا بر اعلام خبرگزاری رسمی عربستان، وقوف حجاج در عرفات نیز روز پنجشنبه، ۹ مردادماه خواهد بود. خبرگزاری بین‌المللی قرآن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics