قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / حوزه باید در خدمت سیاست‌های کلی مرجعیت باشد/ تضعیف مرجعیت سبب افول معنویت مردم می‌شود
حوزه باید در خدمت سیاست‌های کلی مرجعیت باشد/ تضعیف مرجعیت سبب افول معنویت مردم می‌شود

آیت‌الله بهشتی:

حوزه باید در خدمت سیاست‌های کلی مرجعیت باشد/ تضعیف مرجعیت سبب افول معنویت مردم می‌شود

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نقش پیروی و اطاعت مردم از مرجعیت در دوران‌های مختلف گفت: اگر اطاعت از مرجعیت نباشد، معنویت مردم افول و سقوط می‌کند و در نتیجه دشمن هم بر مردم غلبه پیدا می‌کند.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله احمد بهشتی در مورد جایگاه مرجعیت شیعه اظهار داشت: در غیبت کبری، مسئولیت پاسداری از مذهب حق و مقدسات دینی برعهده علمای جامع الشرایط است و مراجع تقلید در چنین سنگری قرار دارند که همواره به وظیفه خود در هر مرحله و شرایطی عمل کرده اند.

او با اشاره به فتوای معروف میرزای شیرازی در زمان ناصرالدین شاه ابراز داشت: قرارداد تنباکو خسارت بزرگی برای اقتصاد ایران بود که منتهی می‌شد به وابستگی کامل ایران به بیگانگان؛ در چنین شرایطی، چند جمله یک مرجع تقلید و به تبع آن اطاعت مردم به شکست استعمار انجامید بنابراین علمای بزرگ، مراجع تقلید و کسانی که امروز به عنوان نایب امام هستند، پرچم بر دوش آنها گذاشته شده و البته مردم و حوزه‌ها نیز باید اطاعت کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: اگر مردم در اطاعت از مرجعیت کوتاهی کنند، مرجعیت کاری از پیش نمی‌تواند ببرد چون مردم پادگان و نیروی مرجعیت هستند. اگر مردم در اطاعت از مرجعیت کوتاهی کنند، ضرر و خسارت آن متوجه خود مردم می‌شود اما اگر مردم از مرجعیت که هدفی جز حفظ دین و اقتدار مذهب ندارد، پیروی کنند، موجب عظمت مذهب و ملت و استقلال کشور خواهد بود.

او با اشاره به نمونه تاریخی کوتاهی مردم در اطاعت از فرمان رهبر و ولایت گفت: در زمان امام علی(ع) مردم کوفه کوتاهی کرده و فرمان حضرت را اطاعت نکردند در نتیجه حکومت علوی شکست خورده و منتهی به تسلط اشرار و ستمگران اموی بر مردم می‌شود.

بهشتی اطاعت از مرجعیت را سبب حفظ قداست و شعائر مذهب و بالارفتن ایمان و معنویت مردم دانست و بیان داشت: اگر اطاعت از مرجعیت نباشد، معنویت مردم افول و سقوط می‌کند و در نتیجه دشمن هم بر مردم غلبه پیدا می‌کند.

او تصریح کرد: ما در شرایطی هستیم که دشمن از هر جهت در کمین ضربه زدن به مذهب و مملکت است بنابراین در این شرایط اطاعت از مرجعیت تنها راه حفظ عظمت شیعه و مذهب است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، حوزه‌های علمیه، طلاب و فضلا را زبان مرجعیت دانست و بیان کرد: اینها در شهرها و روستاها بین مردم در رفت و آمد بوده و برای دین تبلیغ می‌کنند و درواقع، پیام رسان مرجعیت می‌باشند و در منابر مردم را ارشاد می‌کنند.

او با بیان اینکه حوزه‌های علمیه قلما و لسانا پیام رسان مرجعیت و مذهب هستند، ابراز داشت: این رابطه به وسیله فضلای حوزه بین مردم و مرجعیت همیشه حفظ شده و حوزه هم باید در خدمت سیاست‌های کلی مرجعیت باشد.

بهشتی تاکید کرد: قداست مرجعیت باید توسط حوزه و بیوت مراجع تقلید حفظ شود و مردم اطمینان داشته باشند که مرجعیت به وظیفه خود عمل می‌کند و برای مردم سئوال نباشد که مرجعیت وظیفه‌ای که برعهده اش هست را نمی‌تواند یا نمی‌خواهد انجام دهد.

او در عین حال یادآور شد: حوزه و بیوت مراجع موظف و مکلفند قداست این نهاد را حفظ کنند تا مردم مطمئن باشند نهاد مرجعیت تنها نهادی است که در همه مشکلات و گرفتاریی‌ها پناهگاهشان است. شفقنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics