قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / حوزه علمیه نسبت به سؤالات و شبهات پاسخگو باشد
حوزه علمیه نسبت به سوالات و شبهات پاسخگو باشد

حجت‌الاسلام مروی در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه خراسان:

حوزه علمیه نسبت به سؤالات و شبهات پاسخگو باشد

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان یادآور شد: علما و بزرگان حوزه در زمان خود به روز بودند و این امر که مقام معظم رهبری بر مسئله تحول تاکید دارند به این معنی است که حوزه علمیه اکنون نیز نسبت به سوالات و شبهات پاسخگو باشد و همانطور که گذشتگان حوزه در زمان خود سوالی را بدون پاسخ نگذاشتند و از زمان عقب نبودند، امروز هم برای هر سوالی، پاسخی علمی و منطقی داشته باشد.

به گزارش شبکه اجتهاد، مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه خراسان با حضور علما و مدرسان برجسته حوزه علمیه مشهد، نماینده ولی فقیه در استان، مدیر، اعضای شورای عالی، اساتید و طلاب حوزه و برخی مسئولان استانی با سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی با اشاره به اینکه کار طلبه و یک روحانی هدایت جامعه است و هیچ شغل، مسئولیت و حرفه‌ای به اهمیت و بزرگی امر هدایت جامعه نمی‌رسد، ابراز کرد: اگر شغلی در عالم از هدایت جامعه بزرگتر و پر اهمیت تر می‌داشتیم خداوند تبارک و تعالی آن را بر عهده انبیا و رسولان خود قرار می‌داد.

وی با بیان اینکه کار و مسئولیتی مهم تر از هدایت مردم نیست و رسالت پیامبران همین بوده است، اظهار کرد: از این رو انسان در سوره حمد که گنج الهی و خلاصه قرآن است از خداوند متعال هدایت در صراط مستقیم را طلب و درخواست می‌کند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان خطاب به طلاب علوم دینی با اشاره به اینکه باید خداوند را شاکر باشیم که برای هدایت مردم از علم و دانشی که به وحی متصل است، استفاده می‌کنیم، گفت: دانش و معلوماتی را که ما می‌آموزیم از امام صادق(ع) است و این یک امر بسیار با ارزش، مهم و مغتنم می‌باشد.

وی افزود: رمز ماندگاری روحانیت به خاطر همین امر است و روز به روز رشد داشته، زیرا به وحی متصل می‌باشد و از این رو حتی رضاخان نیز نتوانست این چشمه خروشان را خاموش کند.

مروی با بیان اینکه این حوزه در همه علوم و معارف مانند: فلسفه، فقه، اصول، تفسیر، کلام، عرفان، اخلاق، ادبیات و مناظره سرآمد است، گفت: بزرگانی که در این حوزه حضور داشتند، طلای وجودشان به جامعه روشنایی داده است، کم نیستند.

وی با اشاره به اینکه امام صادق(ع) همه علوم و معارف را به شاگردانشان می‌آموختند، خاطرنشان کرد: بر همین اساس، حوزه علمیه باید برای پاسخگویی به سؤالات و شبهات این گونه باشد که در طول تاریخ نیز همینطور بوده است.

حوزه علمیه همیشه از زمان جلوتر بوده است

تولیت آستان قدس رضوی یادآور شد: علما و بزرگان حوزه در زمان خود به روز بودند و این امر که مقام معظم رهبری بر مسئله تحول تاکید دارند به این معنی است که حوزه علمیه اکنون نیز نسبت به سوالات و شبهات پاسخگو باشد و همانطور که گذشتگان حوزه در زمان خود سوالی را بدون پاسخ نگذاشتند و از زمان عقب نبودند، امروز هم برای هر سوالی، پاسخی علمی و منطقی داشته باشد.

وی افزود: شیخ طوسی بیان می‌کند که علما و بزرگان حوزه سوالات و شبهات مختلف زمان خود را با تلاش پاسخ می‌دادند. در واقع حوزه علمیه همیشه از زمان جلوتر بوده است و باید همینگونه نیز باشد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با این تعریف که عارف به زمان طبق تعبیر امیرمومنان(ع) کسی است که به مسائل به وجود آمده توجه کند و پیش بینی‌های لازم را انجام داده باشد، اظهار کرد: عالم دین باید نسبت به زمان اعرف و دیده‌بانی لازم را انجام داده باشد و قبل از اینکه یک شبهه وارد ذهن و فکری شود، راه علاج را پیدا کرده و آن را دفع کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود توجه به نسل جوان را لازم و ضروری دانست و تاکید کرد: نسل جوان را باید در یابیم و ضمن اعتنا و توجه، با آنان ارتباط برقرار کنیم که البته این امر نیز یک فن و مهارت است و باید آن را بیاموزیم.

مروی در ادامه به حضور چهره‌های علمی، سیاسی و اجتماعی اشاره و خاطرنشان کرد: علما، بزرگان و فقهای نام آور در طول تاریخ در حوزه‌های مختلفی که به جامعه و اجتماع مربوط می‌شد احساس مسئولیت می‌کردند و فعال بودند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با این مطلب که امروز رهبری جامعه در نظام اسلامی را یک فقیه عادل بر عهده گرفته و بخش‌هایی از مسئولیت‌های کشور را روحانیت بر عهده دارند، توضیح داد: تفاوت امروز با سایر دوران در این است که رهبری جامعه به معنای ولی فقیه نبود ولی حضور اجتماعی در جامعه یک امر تازه‌ای نیست و از گذشته در حوزه علمیه وجود داشته است.

بنابر گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، تولیت آستان قدس رضوی افزود: آنچه موج عظیمی را برای پیروزی انقلاب اسلامی ایجاد کرد، اعتماد مردم به روحانیت بود که برای دین، اخلاق و پایبندی آنان به انقلاب باید آن را حفظ کند.

کلیک کنید: تصاویر مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه خراسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics