قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / حکم فقهی «تخلف از وعده‌های انتخاباتی» بررسی شد
حکم فقهی «تخلف از وعده‌های انتخاباتی» بررسی شد

استاد حسینی خراسانی تبیین کرد؛

حکم فقهی «تخلف از وعده‌های انتخاباتی» بررسی شد

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اعتماد، بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی است، گفت: فارغ از اینکه طبق نظر فقهی، وفای به وعده تکلیفا و وضعا چه حکمی داشته باشد و حکم تکلیفی‌اش وجوب و خلف وعده معصیت و حرام، و حکم وضعیه‌اش قابل شکایت و پیگیری باشد، از نظر اجتماعی و مدیریتی، کاندیداهای مردم در قبال وعده‌های انتخاباتی، مسئول هستند.

به گزارش شبکه اجتهاد، دومین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی «فقه انتخابات» کانون نظام اسلامی این حوزه با عنوان «بررسی حکم فقهی تخلف از وعده‌های انتخاباتی»، به همت معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی، مدیریت اساتید معاونت آموزش، مدرسه علمیه سطح چهار فقاهت و مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار شد.

استاد سید احمد حسینی خراسانی، عضو مجلس خبرگان رهبری در این نشست با بیان اینکه وفای به وعده واجب و خُلف آن، حرام است، تشریح کرد: پایبندی به پیمان‌ها، تعهدات و الزامات و عمل به وعده‌ها، یکی از مسائل مهم نظام اجتماعی و از واجبات نظامیه و انتظامیه است.

وی با اشاره به اینکه تعهدات و التزامات در مباحث فقهی در دو قسم «تعهدات ضمنی» و «تعهدات مستقل» معرفی می‌شوند، افزود: بحث تعهدات، الزام و انتظامات با عناوینی همچون: نذر، عهد، یمین، عبد، شرط و … از جهات مختلف بررسی می‌شوند و در ابواب فقه نیز، گاهی مشروح و مفصل و گاهی گذرا در کلمات فقها، مطرح‌شده است.

حسینی خراسانی، بیان کرد: سه دلیل «اصل»، «اجماع» و «روایات » در زمینه‌ی وفای به عهد مطرح می باشد؛ اصل بر وجوب وفای به عهد و اصل بر حرمت خلف وعده است الا ما خَرَج در صورتی‌که تزاحمی بین مفسد و فاسد به وجود بیاید.

وی با اشاره به آیه «وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ إِسْمَاعِیلَ ۚ إِنَّهُ کَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَکَانَ رَسُولًا نَبِیًّا؛ و یاد کن در کتاب خود شرح‌حال اسماعیل را که بسیار در وعده صادق و رسول و پیغمبری بزرگوار بود.» گفت: در آیه ۵۴ سوره مریم، وفای به عهد از اوصاف اولیا خدا شمرده‌شده است و “صادق الوعد” بودن از صفات برجسته‌ انبیا(ع) ذکر شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اعتماد، بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی است، خاطرنشان کرد: فارغ از اینکه طبق نظر فقهی، وفای به وعده تکلیفا و وضعا چه حکمی داشته باشد و حکم تکلیفی‌اش وجوب و خلف وعده معصیت و حرام، و حکم وضعیه اش قابل شکایت و پیگیری باشد، از نظر اجتماعی و مدیریتی، کاندیداهای مردم در قبال وعده‌های انتخاباتی، مسئول هستند.

حسینی خراسانی، تصریح کرد: اگر در یک جامعه اعتماد برقرار باشد، توسعه صورت می‌گیرد، تقدم و پیشرفت حاصل و امنیت برقرار می‌شود و خیلی از امور رونق می‌یابد.

وی بابیان اینکه خلف وعده‌ها، آسیب‌های متعددی را به جامعه وارد می‌کند، گفت: یکی از مهم‌ترین وظیفه‌ی کسانی که قرار است مسئولیتی را در قبال مردم بپذیرند، عمل به وعده‌ها است که اگر دست‌خوش آسیب و اعتماد عمومی و ملی خدشه‌دار شد، در بحران‌های مختلفی مثل جنگ، تحریم‌های اقتصادی و …، حمایت مردم را از دست می‌دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان تاکید کرد: سرمایه عظیم ملی که شالوده و بنای تمدن نوین اسلامی است، با تقویت اعتماد اجتماعی حاصل می‌شود که اگر تضعیف شود، همه‌ی شئون مملکتی دچار ضعف می‌شود.

گفتنی است، در این سلسله نشست‌ها که از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ هرروز تا ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ به دو صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود، تعدادی از اساتید خارج حوزه درباره جایگاه رأی مردم در نظریه ولایت مطلقه فقیه، بررسی حکم فقهی تخلف از وعده‌های انتخاباتی، تحلیل مبانی فقهی شرکت در انتخابات، بررسی و تبیین وظایف سیاسی در نظام اسلامی، بایسته‌های فقهی و اخلاقی مناظرات انتخاباتی، وظیفه دولت اسلامی در مورد تولید و پرورش مولد، پشتیبانی و رفع موانع، بررسی فقه تبلیغات انتخاباتی، تحلیل ابعاد حقوقی انتخابات و جایگاه رأی مردم در قانون اساسی و تبیین شایسته‌سالاری در اسلام با تکیه‌بر اندیشه‌های امام خمینی ره و مقام معظم رهبری به بیان نظر می‌پردازند.

حضور در این نشست‌های تخصصی به‌عنوان جلسات دانش‌افزایی اساتید فقه و اصول حوزه علمیه خراسان محسوب می‌شود و برای اساتید گواهی صادر خواهد شد.

علاقه‌مندان برای شرکت در جلسات بعدی این نشست‌ها می‌توانند از طریق آدرس مجازی به نشانی https://masathe۴.lms۲.hozehkh.com/ws/entekhabat اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics