قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / خلط مسائل چندگانه را تورم اصول فقه قلمداد می‌کنند/ اعتقادی به تورم و زائد بودن علم اصول ندارم/ این علم می‌تواند شیعه را بین‌المللی کند
خلط مسائل چندگانه را تورم اصول فقه قلمداد می‌کنند/ اعتقادی به تورم و زائد بودن علم اصول ندارم/ این علم می‌تواند شیعه را بین‌المللی کند

حجت‌الاسلام سیدصادق محمدی:

خلط مسائل چندگانه را تورم اصول فقه قلمداد می‌کنند/ اعتقادی به تورم و زائد بودن علم اصول ندارم/ این علم می‌تواند شیعه را بین‌المللی کند

رئیس انجمن اصول فقه با بیان اینکه اصول علمی بین‌المللی است، تصریح کرد: متأسفانه میان زائد بودن برخی مباحث، طولانی بودن زمان تدریس و لزوم روزآمد شدن کتب درسی خلط می‌شود و همه آن را به پای تورم در اصول می‌ریزند؛ اعتقادی به تورم علم اصول ندارم، ولی باید میان این ابعاد تفکیک قائل شویم.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی، رئیس انجمن اصول فقه حوزه علمیه، در گفت‌وگویی، در پاسخ به این سؤال که برخی معتقدند که علم اصول در حوزه متورم شده و باید منقح شود، گفت: گاهی بحث از تورم علم اعم از علم اصول و غیر آن داریم، اما گاهی بحث دیگری وجود دارد و آن زائد بودن برخی از مباحث علمی در یک علم است.

وی با بیان اینکه گاهی این مسئله ناظر به طولانی بودن تدریس در یک رشته علمی است، اظهار کرد: نکته دیگر این است که کتبی که برای تدریس در حوزه علمیه وجود دارد باید به‌روزرسانی شوند.

رئیس انجمن اصول فقه حوزه با بیان اینکه متأسفانه میان این مسائل چندگانه خلط می‌شود و همه آن را به پای تورم در اصول می‌ریزند، تصریح کرد: اگر علم اصول یا هر علم دیگری متورم شود که البته بنده اعتقادی به تورم علم اصول ندارم باید میان ابعاد چندگانه برشمرده شده تفکیک قائل شویم.

وی افزود: کتابی به نام تطبیقات علم اصول نوشته‌ام که ثمرات علم اصول در این کتاب تبیین شده است و در سه جلد چاپ خواهد شد. اعتقادی بر زائد بودن علم اصول هم ندارم، ولی چند درصد از مباحث این علم، ثمره ندارد و مسائلی در این علم وجود دارند که ثمره دارد، ولی ثمراتش کمتر از مسائل دیگر است. از این رو در تدریس علم اصول می‌توانیم به شکلی مناسب، مدت تدریس را کم کنیم.

کتب موجود را بدون جهت تضعیف نکنیم

رئیس انجمن اصول فقه حوزه در پاسخ به این سؤال که برخی از مراجع و بزرگان کتاب معاصر کتاب اصولی با ادبیات دوره معاصر نوشته‌اند که برخی معتقدند که می‌توان از آن به جای کتب دشوار پیشین استفاده شود، نظر شما چیست؟ تصریح کرد: از جهت کتب درسی تا کتابی قوی‌تر و مساوی با کفایه و کتب مرسوم حوزه وجود نداشته باشد، عقلایی نیست که چیزی را جایگزین کنیم.

وی با تأکید بر اینکه نباید کتب موجود تدریسی در حوزه را بدون جهت تضعیف و ایجاد بی‌انگیزگی کنیم، تصریح کرد: این موضوع به معنای آن نیست که به کتب روزآمد و به روز نیاز نداریم. شیخ انصاری قوانین تدریس می‌فرمود، ولی هیچ‌گاه از وی نشنیده‌ایم که کتب گذشتگان خود را تضعیف کند؛ او رسائل را نوشت و چون حوزویان دیدند این کتاب قوی‌تر و مستدل‌تر است جایگزین کردند و در حوزه جا افتاد.

علم اصول می‌تواند شیعه را بین‌المللی کند

محمدی با تصریح بر اینکه این سنت حوزه نباید حذف شود، زیرا سنت ما، جایگزینی احسن بر حسن است، اظهار کرد: با شعار نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم و تحول درست کنیم بنابراین کسانی که مطالب علمی و تخصصی دارند و دنبال شعاردادن نیستند مطالبشان را می‌پذیریم.

این استاد علم اصول را علمی بین‌المللی برشمرد و تصریح کرد: علم اصول می‌تواند شیعه را بین‌المللی کند، زیرا گرچه این علم برای فهم فقهی ایجاد شده، ولی برای بسیاری از علوم دیگر کارایی دارد و می‌تواند قدرت علمای شیعه را در به کارگیری متد‌های علمی به دنیا و جهان اسلام نشان دهد؛ بنابراین باید به دنبال تقویت آن باشیم و در فضای علمی در مورد آن بحث شود./ایکنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics