قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / خیانت به خون شهید صدر!/ در تبیین مسائل دینی کوتاهی کردیم/ اختلافات با اهل کتاب را به حداقل برسانیم
خیانت به خون شهید صدر!/ در تبیین مسائل دینی کوتاهی کردیم/ اختلافات با اهل کتاب را به حداقل برسانیم

آیت‌الله مصباح یزدی تصریح کرد:

خیانت به خون شهید صدر!/ در تبیین مسائل دینی کوتاهی کردیم/ اختلافات با اهل کتاب را به حداقل برسانیم

ما چند برنامه تلویزیونی برای تشریح دیدگاه های اسلام و طرح مباحث علمی داریم، جبهه مقابل اما برنامه های تلویزیونی بسیاری برای القاء افکار خود به مردم دارند و این در حالی است که در گذشته بستر لازم فراهم شده تا ما کار کنیم و کار نکردن طلاب و فضلای حوزه خیانتی به خون شهدایی مانند مرحوم صدر است.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در دیدار فرزند مرحوم آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی که در موسسه امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: درگذشت آیت‌الله شاهرودی برای حوزه علمیه ضایعه بزرگی بود.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) گفت: افزود: همه ما به اجمال می‌دانیم که در قرن اخیر تحولاتی در حوزه‌‌های علمیه پیدا شده که یا سابقا اصلا نبوده و یا خیلی کم بوده است. بعضا در حوزه‌‌های علمیه حرکت‌‌های شخصی و سلیقه‌ای انجام می‌شد، اما در حال حاضر یک اهدافی تدوین شده که حوزه به سمت این اهداف حرکت می‌کند.

مصباح یزدی بیان کرد: قبل از این مدت حوزه در محورهای بحث و تحقیق با رکود مواجه بود و دشمنان اسلام سهم بزرگی در ایجاد این رکود داشتند، اما همه گناه‌‌ها را نمی‌توان گردن آن‌‌ها انداخت و غفلت ما هم در این اوضاع موثر بود.

او عنوان کرد: نمود اجرایی کردن احکام اسلامی و تحول علمی در حوزه عراق قبل از ایران آغاز شد که این حرکت به قیام مرحوم صدر منتهی شد و ایشان یک نقطه عطف و الگوی موثر برای جامعه روحانیت شدند.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) مطرح کرد: در زمان مرحوم صدر نهضت حوزه به وسیله امام خمینی(ره) آغاز شد که پس از ۴۰ سال به پیروزی انقلاب اسلامی انجامید، طی پنج قرن اخیر حوزه علمیه در بخش علمی ۱۰ برابر پیشرفت داشته است.

مصباح یزدی تاکید کرد: امروز بزرگترین قدرت نظامی دنیا رقیب خود را ایران می‌داند و این ایران که در گذشته نوکر آمریکا بود با همت مرحوم امام خمینی(ره) به این جایگاه رسید.

او ادامه داد: در حوزه‌‌ها فضلای جوانی پیدا شدند که به مدد الهی ایمان آوردند و بدون بودجه خاصی اقدامات شایسته‌ای در حوزه انجام دادند.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: در طول بیش از ۲۰ سال امام خمینی(ره) در معرض ترور قرار داشتند، اما خداوند همواره ایشان را از راه‌‌هایی که به گمان ما نمی‌رسید یاری کرد.

مصباح یزدی تصریح کرد: برخی قانع هستند که دستاوردهای انقلاب را صرفا حفظ کنند، البته هیچ ضمانتی هم برای حفظ این دستاوردها نیست، اما با همه این مباحث زمینه‌‌های حرکت‌‌های بیشتر در حوزه علمیه وجود دارد و در این شرایطی که بستر بیش از گذشته فراهم است طلاب و فضلای جوان باید بیشتر کار کنند.

او اضافه کرد: بیانیه گام دوم رهبر انقلاب نکته‌‌های مهمی را در خود دارد و در طول این ۴۰ سال پرده‌‌ها از چهره منافقین کنار رفته و بسیاری از مسائل برای مردم روشن شد و در این شرایط گام دوم در بستر انقلاب باید بلندتر برداشته شود.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) ابراز کرد: ما برای پیمودن مسیر باید نسبت به لوازم و کمبودها شناخت پیدا کنیم و بخشی از کمبودها در حوزه دین وجود دارد و برای رفع مشکلات این بخش دینداران و فضلای حوزه باید اقدام کنند، حقیقت این است که ما در تبیین مسائل دینی کوتاهی کردیم.

مصباح یزدی یادآور شد: ذهنیتی که از فقه ایجاد شده محدود به احکام نماز و روزه و غیره می‌باشد، اما در مسائل روز و تطبیق این مسائل با اقتضائات زمان و مکان اقدام عملی خاصی صورت نگرفته است.

او گفت: گام دوم انقلاب باید از مسائل ریشه‌ای آغاز شده و اسلام به درستی تبیین شود و برای این کار از ظرفیت‌‌های موجود و از فضلا استفاده کرد و در نتیجه این هم افزایی‌‌ها یک طرح کلی برای ۴۰ سال آینده تدوین شود.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) مطرح کرد: ما باید در نوبت نخست بین خودمان همدلی ایجاد کنیم و در نوبت دوم با اهل سنت و در نوبت سوم با اهل کتاب سعی کنیم که اختلافات را به حداقل برسانیم و اگر این اتفاق رخ دهد بدبینی‌‌ها کم شده و زمینه برای تبیین حق بیشتر فراهم می‌شود.

آیت‌الله مصباح یزدی اظهار داشت: ما چند برنامه تلویزیونی برای تشریح دیدگاه‌‌های اسلام و طرح مباحث علمی داریم، جبهه مقابل اما برنامه‌‌های تلویزیونی بسیاری برای القاء افکار خود به مردم دارند و این در حالی است که در گذشته بستر لازم فراهم شده تا ما کار کنیم و کار نکردن طلاب و فضلای حوزه خیانتی به خون شهدایی مانند مرحوم صدر است. شفقنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics