قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / درآمدی بر رویکردهای «فقه حکومتی»
درآمدی بر رویکردهای «فقه حکومتی»

تازه‌های نشر؛

درآمدی بر رویکردهای «فقه حکومتی»

کتاب «درآمدی بر رویکردهای فقه حکومتی» شامل دیدگاه‌های حجت‌الاسلام میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم، در مورد فقه حکومتی است که به تحقیق و نگارش یحیی عبداللهی، به‌تازگی روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، کتاب «درآمدی بر رویکردهای فقه حکومتی» شامل مجموعه دیدگاه‌های حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری استاد حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری در مورد فقه حکومتی است که به تحقیق و نگارش یحیی عبداللهی از سوی فرهنگستان علوم اسلامی قم منتشر شد.

این کتاب به همراه فصل ضمیمه با عنوان «فقه حکومتی در اندیشه رهبر معظم انقلاب»، در پنج فصل تنظیم شده است که عبارتنداز: بررسی رویکرد «فقه موضوعات» در فقه حکومتی؛ بررسی رویکرد «فقه نظام‌سازی» در فقه حکومتی؛بررسی رویکرد «فقه سرپرستی» در فقه حکومتی؛ مقایسه رویکردهای «فقه موضوعات»، «فقه نظامات» و «فقه سرپرستی»؛ مروری بر مبانی فقه حکومتی.

در پشت جلد کتاب می‌خوانیم: سه رویکرد اصلی در صحنه مطالعات فقه حکومتی را به ترتیب فقه موضوعات، فقه نظامات و فقه سرپرستی نام نهاده‌ایم. رویکرد فقه موضوعات عنوانی بر روش فقه سنتی است که تا کنون شیوه رایج و متداول حوزه‌های علمیه بوده است. رویکرد فقه نظامات که ایده اصلی آن توسط شهید محمدباقر صدر مطرح شد در یک سطح برتر از تفقه، سعی دارد نظامات اجتماعی را از منابع دین استنباط کند که غیر از احکام منفرد شرعی است.

فقه سرپرستی نیز رویکردی است که حضرت امام خمینی افق‌گشایی کردند که طبق آن فقه، در منزلت هدایت و سرپرستی تمامی شئون اجتماعی قرار می‌گیرد. فقه می‌بایست برنامه عملی همه عرصه‌های فردی و اجتماعی را ارائه داده و درتمامی زوایای زندگی بشریت در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی کارآمدی دین را به منصفه ظهور رساند. فقه، تئوری واقعی و کامال اداره انسان از گهواره تا گور است.

اجتهاد یادآوری می‌کند، کتاب «درآمدی بر رویکردهای فقه حکومتی» به کوشش یحیی عبداللهی در ۳۲۴ صفحه و به قیمت ۱۵۰۰۰ تومان توسط نشر تمدن نوینِ اسلامی وابسته به فرهنگستان علوم اسلامی قم چاپ و روانه بازار نشر شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای سفارش اثر با شماره تلفن ۰۹۱۴۶۴۶۲۱۲ تماس حاصل نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics