قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / «دراسات فقهیه» به قلم آیت‌الله‌ سید کاظم حائری کتاب شد
«دراسات فقهیه» به قلم آیت‌الله‌ سید کاظم حائری کتاب شد

تازه‌های نشر؛

«دراسات فقهیه» به قلم آیت‌الله‌ سید کاظم حائری کتاب شد

کتاب «دراسات فقهیه» در بردارندۀ مجموعه‌ای از نوشتارهای فقهی آیت‌الله‌ سید کاظم حائری است که از سوی انتشارات دارالرساله روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، کتاب «دراسات فقهیه» در بردارندۀ مجموعه‌ای از نوشتارهای آیت‌الله‌ سید کاظم حائری است که برخی از آنها پیش‌ازاین در مجلات تخصصی حوزه به چاپ رسیده‌اند.

عناوین مقالات این کتاب بدین شرح است: «مَغزى البیعه مع المعصومین علیهم‌السلام»، «مقیاس طلوع الفجر فی اللیالی المقمره»، «مقیاس المسافه الشرعیه مکانی أو زمانی؟»، «الوطن الشرعی ومقیاس تعدد الوطن»، «صلاه الجمعه فی عصر الغیبه»، «تقدم الزکاه على الخمس أو بالعکس»، «مسألتان فی العمره»، «محل الذبح فی الحج»، «ما هو محل الذبح لغیرالصید من محرمات الإحرام؟»، «نظره الإسلام إلى الحقوق الزوجیه»، «لو زوّجت الصغیره بولایه الأب أو الجد ثم بلغت فهل لها الخیار أو لا؟»، «الزواج الدائم من الکتابیه»، «إسلام الزوجه الکتابیه»، «العیوب التی یفسخ بها النکاح»، «خیار الفسخ فی ما لو کان القرن قابلا للعلاج واستعدت المرأه له»، «حق الطلاق أو الفسخ فی غیر العیوب المعروفه»، «لوفسخت المرأه بالعیب قبل الدخول فهل لها نصف المهر أو لا؟»، «الاستنساخ البشری»، «بحث فی اللقطه ومجهول المالک»، «الأوراق المالیه الاعتباریه»، «التعزیر، أنواعه وضوابطه».

آیت‌الله سید کاظم حائری از فقهای حوزه علمیه قم است که در سال ۱۳۱۷ شمسی در شهر کربلا دیده به جهان گشود. او در سن پنج سالگی در خدمت مادر خود به فراگیری دانش پرداخت و پس از دو سال برای تحصیل علوم حوزوی تحت تعلیم و تربیت پدرش آیت‌الله سیدعلی حسینی حائری قرار گرفت و تمامی سطح را در نزد وی به پایان رساند. در سن هفده سالگی در درس خارج آیت‌الله سید محمود شاهرودی حاضر شد و نزدیک به هجده سال از درس فقه و اصول ایشان بهره برد. در همین بین با آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر آشنا شد و حدود چهارده سال در فقه و اصول، فلسفه و اقتصاد از محضر وی بهره برد. جایگاه علمی وی در میان دیگر شاگردان، سبب شد که بسیاری از مقلدان شهید صدر، پس از او، در احکام شرعی و امور سیاسی، به ایشان رجوع کنند. به همین دلیل، ایشان علاوه بر تدریس، به استفتائاتی از سراسر دنیا نیز پاسخ می‌دهد.

آیت‌الله حائری در سال ۱۳۵۳شمسی بر اثر فشارهاى دولت عراق مجبور به ترک وطن و مهاجرت به ایران شد. ایشان، طی نزدیک به سی سال، دو دوره خارج فقه و اصول را تحقیقی، عمیق و دقیق تدریس کرده و در آن، ابواب فقهی فراوانی مانند قضاوت، حکومت و عقود را با مباحث حقوقی تطبیق داده است. کرسی درس‌ خارج فقه و اصول ایشان، در برخی سال‌ها، روزانه چهار بار برگزار می‌شد. در این درس‌ها که به زبان عربی ارائه می‌شد، شاگردانی حضور داشتند که در پی تبحر و تعمق در علوم حوزوی بودند.

ایشان در کنار تدریس مداوم فقه و اصول، به منظور تربیت و آموزش جوانان عراقی، مدرسۀ علمیه‌ای را سال ۱۴۰۱ قمری در شهر قم، به نام شهید سیدمحمدباقر صدر، تأسیس کرد. این، تنها مدرسه به زبان عربی در حوزۀ علمیه قم و نخستین مدرسه‌ای بود که در آن، اندیشه‌های شهید صدر تدریس و روش او پیموده می‌شد. ایشان، پس از سقوط رژیم بعثی عراق، مدرسۀ دیگری را به نام شهید صدر در نجف اشرف راه‌اندازی کرد که در آن، طلاب فراوانی به تحصیل و تهذیب اشتغال دارند.

قلم استوار استاد سیدکاظم حائری، در کنار دانش و بینش وافر ایشان، باعث شده است در عمر پر برکت علمی خود، تعداد فراوانی کتاب را در موضوعات گوناگون به تحریر در آورد و از این راه، کتابخانۀ علوم اسلامی را به زینت آثار خود بیاراید. برخی از این نوشته‌ها به چاپ رسیده و برخی دیگر، در انتظار چاپ هستند.

عناوین مهم‌ترین کتاب‌ها انتشار یافته این شخصیت علمی، عبارت‌اند از: مباحث الاصول: (۱۱ جلد که تنها ۴ جلد آن چاپ شده)، تقریرات بحث شهید صدر همراه با تعلیقات آیت‌الله حائری- اساس الحکومه الاسلامیه: (در سال ۱۳۹۹ ه چاپ شده)، در مورد دموکراسی، شوری و ولایت فقیه- الکفاح المسلح فی الاسلام: (در سال ۱۴۰۲ ه چاپ شده)، درباره جهاد در دوران غیبت- ولایه الامر فی عصر الغیبه: (در سال ۱۴۱۴ ه چاپ شده)، درباره ولایت فقیه- دلیل المجاهد: (در سال ۱۴۱۴ ه چاپ شده)، مجموعه‌ای از استفتاءات در رابطه با عمل مجاهدین در عراق- القضاء فی الفقه الاسلامی: (در سال ۱۴۱۵ ه چاپ شده)، در مورد حل منازعات از طریق قضاوت- الامامه و قیاده المجتمع: (در سال ۱۴۱۵ ه چاپ شده)، تعدادی از سخنرانی‌های آیت‌الله حائری در ماه مبارک رمضان، درباره مقام امامت و رهبری اهل بیت علیهم‌السّلام – الفتاوی المنتخبه: (در سال ۱۴۱۷ ه چاپ شده)، استفتائات- المرجعیه و القیاده: (در سال ۱۴۱۵ ه چاپ شده)، تعدادی از سخنرانی‌های آیت‌الله حائری در مورد مرجعیت و ارتباط آن با رهبری- دلیل المسلم المغترب: (در سال ۱۴۱۸ ه چاپ شده)، مجموعه‌ای از استفتاءات در رابطه با مسلمانان ساکن در کشورهای غربی- تزکیه النفس: (چاپ شده) – فقه العقود: در دو جلد (چاپ شده) – کتاب فی اللقطه: (چاپ نشده) – کتاب فی الخمس: (چاپ نشده) – کتاب فی الزکاه: (نا تمام) – کتاب فی اصول الدین: (نا تمام).

گفتنی است، کتاب «دراسات فقهیه» در ۳۹۷ صفحه از سوی انتشارات دارالرساله به چاپ رسیده است. علاقه‌مندان برای تهیه اثر و اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌ تلفن ۳۷۸۳۵۵۵۶-۳۷۸۳۵۳۸۹ (۰۲۵) تماس حاصل نمایند و یا به دفتر انتشارات در قم، خیابان ارم، مقابل حسینیه ارک، دفتر آیت‌الله سید کاظم حسینی حائری مراجعه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics