قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / درخواست شهید حکیم برای تعطیلی «دفتر صدر دوم» در قم خلاف واقع است/ دکتر فراتی برای اثبات مدعی مستندات را ارائه بدهد
درخواست شهید حکیم برای تعطیلی «دفتر صدر دوم» در قم خلاف واقع است/ دکتر فراتی برای اثبات مدعی مستندات را ارائه بدهد

نماینده سید عمار حکیم در واکنش به یک گفتگو عنوان کرد:

درخواست شهید حکیم برای تعطیلی «دفتر صدر دوم» در قم خلاف واقع است/ دکتر فراتی برای اثبات مدعی مستندات را ارائه بدهد

اختصاصی شبکه اجتهاد: دکتر عبدالوهاب فراتی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و از پژوهشگران سرشناس حوزوی که در سال‌‌های اخیر مشغول پژوهش درباره جریان‌های سیاسی حوزه نجف بوده است، در گفتگو با مجله تقریرات (اینجا بخوانید) به جریان شناسی حوزه نجف پرداخته و در بخشی از آن به بررسی اختلاف بین شهید حکیم و جریان صدر دوم پرداخته و می‌گوید: «حدود سال‌های ۷۴ یا ۷۵ بود که در ستون «جهت اطلاع» روزنامه جمهوری مطلبی نوشته شده بود با این مضمون که فردی به نام سید محمد صدر در قم دفتری دائر کرده و مورد تأیید صدام هم هست و هشدار داده بود که این جریان مشکوکی است. حتی این تصور وجود داشت که صدام در مقابل آقای سیستانی که ایرانی است، از آقای صدر که عراقی است حمایت می‌کند. می‌توانیم در فرصتی دیگر بحث مفصلی درباره صدر دوم داشته باشیم و ببینیم که این اتهامات درست است یا نه.

ایشان در سال ۱۹۹۶م (۱۳۷۵ش) سید جعفر صدر را ـ که تنها پسر صدر اول است ـ به قم می‌فرستد. او شش ماه مطالعه می‌کند؛ ملاقات‌هایی هم با رهبر انقلاب و مرحوم‌ هاشمی شاهرودی و آقای سید کاظم حائری انجام می‌دهد. آن‌ها هم به خاطر انتسابش به صدر او را تکریم می‌کنند. هدفش این بود که ببیند فضای عمومی حوزه قم برای تأسیس دفتری برای صدر دوم چگونه است. سپس در منطقه یخچال قاضی قم دفتری تأسیس می‌کند و خودش هم در آنجا ظهرها نماز جماعت می‌خواند. خاندان حکیم ـ به رهبری شهید سید محمدباقر حکیم ـ به دلیل اختلافاتی که با جریان صدر دوم داشتند، از وزارت اطلاعات می‌خواهند که دفتر صدر دوم در قم یک هفته پس از تأسیس تعطیل شود».

پس از انتشار این گفتگو در شبکه اجتهاد، سید ضرغام حسینی به نمایندگی سید عمار حکیم در ایران، ضمن تماس با «اجتهاد» این موضوع را که «شهید حکیم از وزارت اطلاعات ایران می‌خواهد که دفتر صدر دوم (پدر سید مقتدا صدر) در قم یک هفته پس از تأسیس تعطیل شود» تکذیب و آن را خلاف واقع دانست و بر روابط حسنه این دو خاندان تأکید کرد.

متن ارسالی به دفتر شبکه اجتهاد بدین شرح است:

سلام علیکم

احتراماً در گفتگوی منتشر شده از جناب آقای عبدالوهاب فراتی در شماره نهم مجله تقریرات و بازنشر این گفتگو در تاریخ ۱۳۹۹/۴/۱۸ در پایگاه اطلاع‌رسانی اجتهاد، مصاحبه شونده محترم در بخشی از گفتگو به اختلاف بین شهید حکیم و جریان صدر دوم اشاره کرده و بیان داشته است که به دلیل این اختلافات، شهید حکیم از جمهوری اسلامی ایران درخواست کرده تا دفتر صدر در قم بسته شود.

دفتر سید عمار حکیم در تهران، ضمن تأکید بر این موضوع که چنین مطلبی خلاف واقع است. خواستار ارائه مستندات از سوی جناب آقای فراتی برای اثبات این ادعاست.

با توجه به روابط خانوادگی و نزدیک دو خاندان صدر و حکیم و سابقه تاریخی و همکاری این دو جریان سیاسی در راستای مبارزه با رژیم بعث، انتشار مطالب کذبی از این دست در رسانه‌های ایرانی را به صلاح ایران و عراق به‌عنوان دو کشور دوست و همسایه نمی‌دانیم.

همچنین از مدیران دو رسانه وزین درخواست اصلاح متن گفتگو بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی و انتشار توضیحات در شماره بعدی مجله را داریم.

سید ضرغام حسینی، نماینده سید عمار حکیم و رئیس دفتر جریان حکمت ملی عراق در تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics