قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / درخواست مراجع از مردم در شب نیمه شعبان
درخواست مراجع از مردم در شب نیمه شعبان

گزارش روز؛

درخواست مراجع از مردم در شب نیمه شعبان

حضرات آیات وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، علوی گرگانی، سبحانی و فیاض به مناسبت فرارسیدن فرخنده میلاد منجی عالم بشریت حضرت ولیعصر (عج) در بیانات جداگانه‌ای از همه‌ی منتظران آن حضرت و دوست‌داران مصلح جهانی خواستند با استفاده از فرصت مغتنم نیمه شعبان و توسل به امام زمان(عج)‌ از درگاه الهی برای رفع بلای کرونا و نجات بشریت دعا نمایند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، مراجع عظام تقلید با فرارسیدن نیمه شعبان در پیام‌های جداگانه‌ای از مردم خواستند با توسل به ائمه معصومین و قرائت ادعیه وارده برای بزرگداشت این شب برای دفع شرّ بیماری کرونا و نجات بشریت از این بلای سهمگین دعا کنند.

توسّل به حضرت ولی‌عصر(عج) ساعت یازده شب نیمه‌ی شعبان

متن پیام آیت‌الله حسین وحید خراسانی به مناسبت میلاد مسعود حضرت صاحب‌الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بدین شرح است:

باسمه‌تعالی

ابواب رحمت خداوند متعال، در شب نیمه‌ی شعبان بر روی بندگان باز است. امیدواریم با توسّل به حضرت ولی‌عصر عجل‌الله ‌تعالی‌فرجه‌الشریف، رحمت واسعه‌ی پروردگار، شامل حالمان شده و این بلا رفع گردد.

از آن‌جا که دعای دسته جمعی، مورد تأکید و مقرون به استجابت است، توصیه می‌شود ان‌شاءالله همگان در منازل و در جمع خانواده، رأس ساعت یازده شب نیمه‌ی شعبان، دعای الهی عظم البلاء را خوانده و بعد از آن یک سوره‌ی حمد، هدیه به حضرت نرجس خاتون علیهاالسلام، مادر گرامی حضرت صاحب‌الزمان علیه‌السلام، نمایند.

توصیه به قرائت دعای کمیل و زیارت‌های امام حسین و آل یس

متن پیام آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی به مناسبت میلاد مسعود حضرت صاحب‌الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

یَا بَنِیَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ یُوسُفَ وَأَخِیهِ وَلَا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ

و أَکْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُم‏

دلـم ز هجـر تو‌ای یار خـوب رو خـون است/ نپرسی از من مسکین که حـال تو چون است؟

شبم ز هجر تو روز است و روز همچون شام/ ز دوریت غـــم و دردم همـاره افــزون است

بیــا به کلبـه بیـمــار خــویـش از سَــرِ مِــهر/ کـه از فــراق تو حالش بسی دگرگون است

شب مبارک نیمه شعبان، شبی که ذخیره‌ی عالم هستی، امید همه پیامبران و امامان، نجات دهنده‌ی بشر از ظلم ستمگران، برقرارکننده‌ی حکومتِ واحدِ عدلِ جهانی، حضرت بقیه‌الله الأعظم مهدی موعود ارواح العالمین له الفداء جهان را به نور خود روشن نمود و دل‌های منتظران عدالت گستر جهانی، سرشار از سرور و شادمانی گردید.

به شکرانه‌ی این فرخنده میلاد مبارک و برای رفع نگرانی‌ها و مشکلات و برطرف شدن بلایا در این شب مقدس که شب احیاء و بیداری است، از همه‌ی منتظران آن حضرت و دوست‌داران مصلح جهانی استدعا دارم که از برکات این شب فرخنده کمال استفاده را برده و با مناجات به درگاه خداوند سبحان و قادر متعال و با خواندن دعای شریف کمیل که از ادعیه‌ی وارده در این شب عزیز است، حالت انابه و تضرع و استغفار داشته باشند و با زیارت حضرت سید الشهداء علیه‌السلام آن کشتی نجات امت را شفیع قرار دهند و با توسل خاص به حضرات معصومین علیهم‌السلام، همگان در سطح جهان فرج موفور السرور امام عصر مهدی صاحب‌الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را از خداوند متعال مسئلت نمایند و با زیارت آل یاسین عرض نیاز و ادب و توجه به ساحت مقدس آن ولی دوران و قطب عالم امکان داشته و به حضرتش با یک صدا و یک ندا عرضه می‌داریم:

«المستغاث بک یا صاحب‌الزمان»

«اللهم عجل فرجه و قرب زمانه و کثر انصاره و اکشف بحضوره‌ هذه الغمه عن هذه الامه»

سزاوار است در شب نیمه شعبان همۀ مردم در خانه‌‌های خود دست به دعا بردارند

متن سخنان آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی به مناسبت میلاد مسعود حضرت صاحب‌الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بدین شرح است:

سزاوار است در شب نیمه شعبان همۀ مردم در خانه‌‌های خود دست به دعا بردارند و خدا را به آن حضرت و اجداد طاهرینش قسم دهند و سلامتی هر چه زودتر بیماران و پایان این بلای همه‌جاگیر را از او بخواهند و مطمئن باشند این دعاها به هدف اجابت نزدیک است.

بار دیگر از تلاش‌‌های کادر درمانی، پزشکان و پرستاران در مقابله با بیماری کرونا و نجات مبتلایان تقدیر کرده و بهترین سپاسگزاری از کادر پزشکی و درمانی عمل به توصیه‌‌های آنان است. مردم عزیز ما همچنان که تاکنون توصیه‌‌های مسئولان بهداشتی و کادر درمانی را رعایت کرده‌اند، از این به بعد نیز به این توصیه‌‌ها عمل کنند و حتی‌الامکان از خانه‌‌های خود جز به هنگام ضرورت خارج نشوند.

همچنین تلاش‌‌های خالصانه گروه‌‌های جهادی مرکب از طلاب و روحانیون جوان، دانشجویان و بسیجیان در همکاری با کادر پزشکی مورد ستایش است.

برای ظهور آن حضرت دست به دعا برداریم تا اضطرار و ابتلاء از بشریت برداشته شود

متن پیام آیت‌الله حسین نوری همدانی به مناسبت فرارسیدن فرخنده میلاد منجی عالم بشریت حضرت ولیعصر اروحنا له الفداء بدین شرح است:

بسم‌الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

قُلْ أَرَأَیتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُکمْ غَوْرًا فَمَنْ یأْتِیکمْ بِمَاءٍ مَعِینٍ.

سلام علیکم

با تبریک فرا رسیدن نیمه شعبان المعظم و میلاد سراسر پرخیر و برکت مصلح کل، موعود امم، حضرت مولانا بقیهالاعظم امام عصرعجل الله تعالی الفرجه به همه منتظران آن حضرت، بی‌شک جهان بشری امروز بیش از هر زمان دیگری تشنه حضور آن منجی یگانه عالم هستی‌ می‌‌‌باشد.

انسان‌ها نیز چاره‌ای جز پناه بردن به خداوند سبحان و آخرین حجت او ندارند، براین اساس همگان را توصیه‌ می‌‌‌کنم در همه حال و همه زمان‌‌ها به یاد آن محبوب هستی باشند، خاصه از فرصت پیش رو؛ یعنی شب نیمه شعبان که در روایات ما از جایگاه والا و بالایی برخوردار است و اعمال خاصی برای این شب و روز ذکر شده است بهره‌مند گردیم و برای ظهور آن حضرت دست به دعا برداریم تا اضطرار و ابتلاء از بشریت برداشته شود.

شاید مهمترین عمل از اعمال نیمه شعبان زیارت حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام است که توصیه مؤکد‌ می‌‌‌گردد همه بدانند که صاحب الملک و صاحب‌الزمان اوست، اوست که یک مصلح مقتدر است و اوست که امید مستضعفان است و ضعف بشر را برطرف‌ می‌‌‌کند و اوست که مستکبران را به ذلت‌ می‌‌‌کشاند.

او نه تنها امید شیعیان و مسلمانان بلکه امید همه بشریت‌ می‌‌‌باشد. امروز همه خصوصاً علماء باید نقش خود را در عصر غیبت به بهترین وجه ایفاء کنند، چون حضرتش در عصرغیبت امر را به فقهاء و علماء امت واگذار نمود (وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَهُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَى رُوَاهِ حَدِیثِنَا…)

و البته امروز عده‌ای به دنبال نظریه منهائیون (دنیای بدون متولی دین و دین بدون فقه …است)‌ می‌‌‌باشند.

در این ایام حساس خاضعانه از درگاه خداوند حکیم و قادر متعال تعجیل امر فرج را خواستاریم و آرزوی صحت و عافیت برای همگان خصوصاً مبتلایان به این ویروس منحوس کرونا را داریم.

مردم شریف در کنار توسل و تضرع، توصیه‌‌های مسئولان امر و کارگزاران سلامت کشور را کاملاً عملی سازند و اینجانب بار دیگر از همه عزیزان خدمتگذار که مشغول خدمت در عرصه بهداشت و درمان هستند تشکر نموده و دعاگوی آن‌ها‌ می‌‌‌باشم.

دعا برای ظهور و رفع بلای کرونا در شب نیمه شعبان

متن پیام آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی و توصیه‌ به احیای شب نیمه شعبان و دعا برای رفع آفات و بلیه عالم‌گیر کرونا در این شب و توسل به امام زمان علیه‌السلام بدین شرح است:

بسمه‌تعالی

قال الله تعالی «ولا تیأسوا من روح الله انه لا ییأس من روح الله الا القوم الکافرون»

ماه شعبان ماه رحمت و تقرب الی الله و ماه نزول برکات معنوی الهی است. تمام ساعات و ایام و لحظات این ماه مخصوصاً شب و روز نیمه شعبان برای مؤمنین و دلدادگان حضرت حق قابل بهره‌گیری و استفاده‌ می‌‌‌باشد.

از همه متدینین و مؤمنین خواستارم که در این شب‌ها و روزهای عزیز مخصوصاً در شب نیمه شعبان با خلوص نیت و قلبی‌شکسته و خضوع و خشوع در مقابل پروردگار و با واسطه قراردادن انوار قدسیه ائمه اطهار علیهم‌السلام مخصوصاً امام منتظران حضرت بقیه‌الله الاعظم علیه‌السلام در منزل و در جمع خانواده و یا در مکانی خلوت متوسل شده و با احیای شب نیمه شعبان و قرائت ادعیه وارده مخصوصاً دعای کمیل و دعای فرج و برخی ادعیه مأثور از خداوند متعال رفع بلاها و آفات دنیوی و معنوی متوجه به جامعه اسلامی مخصوصاً بلای فعلی عالم‌گیر را درخواست کرده و برای ظهور حضرت نیز دعاگو باشند.

شکی نیست که خداوند به دل‌های شکسته مؤمنین نظر رحمت انداخته و با عنایت امام زمان علیه‌السلام دعای آن‌ها را مقرون به اجابت خواهد نمود.

امید است خداوند به‌حق صاحب این شب عزیز فرج امت را با ظهور امام المنتظر حضرت مهدی علیه‌السلام هرچه زودتر مقدر فرماید.

توسل و دعا کنیم تا با رأفت و رحمت خدا این بلا از بشریت برطرف شود

متن پیام آیت‌الله جعفر سبحانی به مناسبت فرارسیدن فرخنده میلاد منجی عالم بشریت حضرت ولیعصر اروحنا له الفداء بدین شرح است:

آیت‌الله جعفر سبحانی در پیامی ضمن توصیه به دعا، توسل و افزایش معنویت در نیمه شعبان برای تعجیل در فرج امام زمان(عج) و برطرف شدن بالای کرونا، رعایت دقیق توصیه پزشکان را ضروری دانست. متن پیام بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ

خداوند متعال نعمت بزرگی را نیمه شعبان سال ۲۵۵ قمری به جهان بشریت عطا فرموده است که پیش از این در کتاب پیامبران پیشین بر آن نعمت خبر داده شده است.

قرآن کریم می‌فرماید در زبور و تورات آمدن حضرت مهدی(عج) را گزارش داده‌ایم. بر طبق وعده خداوند، روزگاری‌ می‌‌‌رسد که همه زمین را صالحان مالک‌ می‌‌‌شوند و آن را مدیریت‌ می‌‌‌کنند و این وعده در زمانی محقق‌ می‌‌‌شود که ظهور تحقق یابد.

روز ۱۵ شعبان روز شادی و شب نیمه شعبان شب عبادت است، در نیمه شعبان امسال که بلای کرونا بشریت را احاطه کرده است که انگیزه و مصالحی دارد که ما از آن آگاه نیستیم.

در این باره باید ۲ کار انجام دهیم. اول معنویت خودمان را بالا ببریم؛ افزایش معنویت، توسل به اهل‌بیت‌(ع) و دعا برای برطرف شدن این بلا از بشریت و دوم؛ رعایت دقیق توصیه پزشکان و کارشناسان و اجتناب از تخلف از این توصیه‌‌ها باید مورد تأکید و توجه همگان باشد. همه باید در نیمه شعبان دعا کنیم تا خداوند به برکت امام زمان(عج) با رأفت و رحمت خود این بلا را نیز از بشریت برطرف کند.

مؤمنین با الگو قرار دادن ائمه(ع) از رنج‌ها عبور کنند

مجله الانتظار در سؤالی از توصیه آیت‌الله محمد اسحاق فیاض در خصوص افزایش ارتباط امت با حضرت صاحب‌الزمان (عج) جویا شد که متن پاسخ آن به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

(وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَنَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ).

این روز‌‌ها در آستانه یک مناسبت عزیز و گرامی، سالروز ولادت حضرت بقیه‌الله الاعظم صاحب العصر و الزمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) هستیم، لذا مؤمنین باید خداوند متعال را که به آنان کرامت بخشیده و از مؤمنین به آن حضرت و منتظران ظهورش قرار داده تشکر کنند.

لذا نکاتی را در خصوص این مناسبت مسرور بیان‌ می‌‌‌کنیم:

اول: مؤمنین نباید به خاطر این شرایط سختی که به سر‌ می‌‌‌برند، احساس شکست و ناامیدی داشته باشند؛ چراکه خداوند متعال بزرگ‌ترین و شریف‌ترین نعمت‌‌های خود را که همان ولایت اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است، بر آنان ارزانی داشته است.

در حدیث شریف آمده است که یکی از شیعیان از درد‌‌ها و مصیبت‌‌های خود پیش امام صادق (ع) شکایت کرد. امام (ع) گفت: ولایت ما اهل‌بیت را با چه چیزی برابر‌ می‌‌‌دانی؟ آن مرد گفت: ولایت شما از دنیا و آنچه در آن است بالاتر است. امام صادق (ع) فرمودند: شما از اینجا خارج‌ می‌‌‌شوی در حالی که یک شیء ارزشمندی در دست توست که از دنیا و آنچه در آن است بالاتر‌ می‌‌‌باشد، حال باز شکایت‌ می‌‌‌کنی! مؤمن باید به هنگام نزول بلا و زیاد شدن مصیبت‌‌ها، صبر پیشه گیرد و بصیرت دینی خود را افزایش دهد.

دوم: غیبت امام زمان (عج) نباید باعث غیبت امت و از بین رفتن آن شود. امام (ع) اگرچه وجود شریفشان از چشمان ما غایب است، امّا ایشان به امور مؤمنین رسیدگی کرده و به مسائل دینی اهتمام‌ می‌‌‌ورزند و در حدیث داریم که آن حضرت مانند خورشید پشت ابر هستند. اعتقاد به حضرت مهدی (عج) باید موجب عمل به احکام، تغییر و اصلاح رفتار، امربه‌معروف و نهی از منکر و تمسک به رسالت ائمه (علیهم‌السلام) شود.

سوم: خطبا و مبلغان باید از این مناسبت‌‌های مبارک برای تشریح میراث ائمه (ع) و سیره آنان استفاده کنند. در پایان از خداوند متعال‌ می‌‌‌خواهیم که این مناسبت مبارک را مایه تمسک مؤمنین به دینشان قرار دهد و با ظهور حضرت ولی‌عصر (عج) بر ما منّت بگذارد تا زمین را پر از عدل و داد کند، همچنان که پر از ظلم و ستم شده است.

سخنرانی تلویزیونی رهبر معظم انقلاب روز نیمه شعبان

لازم به‌ذکر است، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی روز پنجشنبه، ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ مصادف با نیمه‌ی شعبان، سالروز ولادت باسعادت قائم آل محمد (عجل الله تعالی فرجه الشریف) با ملت شریف ایران مستقیم سخن خواهند گفت.

سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب ساعت ۱۱ صبح از شبکه‌های رسانه‌ی ملی و همچنین از پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR و حساب‌های اینستاگرام و توئیتر این پایگاه به زبان‌های مختلف و به‌صورت زنده پخش خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics