قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / دوره آموزش مجازی «نظریه مردم سالاری دینی»
دوره آموزش مجازی «نظریه مردم سالاری دینی»

با اعطای گواهی‌نامه پایان دوره معتبر؛

دوره آموزش مجازی «نظریه مردم سالاری دینی»

مؤسسه علمی فرهنگی آفاق حکمت و دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دوره آموزش مجازی «آشنایی با مبانی نظریه مردم سالاری دینی» را با ارائه حج‌اسلام و المسلمین احمد واعظی، نجف لک‌زایی، حسین جوان آراسته و دکتر محمدرضا مرندی و استاد حسن رحیم‌پور ازغدی، (با اعطای گواهی پایان دوره معتبر) برگزار می‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، واژه «مردم‌سالاری دینی»، اصطلاح تازه‌ای در گفتمان سیاسی دنیاست که – برخلاف واژه‌هایی چون جمهوری اسلامی، پارلمان اسلامی و … که همگی ترکیب‌هایی از یک مفهوم غربی به‌علاوه یک قید اسلامی هستند – در بستر مبانی سیاسی اسلام و متأثر از آموزه‌های نبوی و علوی روییده و بر آن است تا ضمن پاسداشت حقوق مردم در حوزه سیاست و اداره امور جامعه و پرهیز از الگوهای حکومتی استبدادی، رعایت اصول و مبانی ارزشی را بنماید و بدین ترتیب، نظام اسلامی را از الگوهای سکولار غربی تمیز دهد. برای این منظور، در حکومت اسلامی، روش نوینی موردتوجه قرار گرفته که نه استبدادی و نه لیبرالی است. اما چنین نظام سیاسی از چه ویژگی‌هایی برخوردار است؟ بر کدام مبانی فقهی استوار است؟ وجوه افتراق و تمایز میان نظام مردم‌سالار دینی و نظام‌های لیبرال دموکراسی چیست؟ آزادی، حق انتخاب و انتقاد، و حدود آنها در نظام مردم‌سالار دینی چگونه و بر چه مبنایی تعریف می‌شود؟

از سوی دیگر استناد مشروعیت حکومت اسلامی به خداوند، باعث شده است که اندیشمندان مسلمان درباره نقش و جایگاه مردم، برداشت‌های متفاوتی داشته باشند. هرچند که هیچ‌یک نقش مردم را انکار نمی‌کنند، اما در تأثیرگذاری و تعیین‌کنندگی این نقش دیدگاه‌های متفاوتی دارند؛ بعضی نقش مردم را در کارآمدی و برخی دیگر در مشروعیت نظام جستجو می‌کنند و گروهی نیز مقبولیت مردمی را شرط اعمال ولایت می‌دانند. در این درس‌گفتار تلاش شده است تا ضمن ارائه هر یک از دیدگاه‌های مذکور، از چند منظر مختلف به پرسش‌هایی که پیش‌تر بدان‌ها اشاره شد، پاسخ داده شود. همچنین سعی شده است تا اهمیت و جایگاه برخی مفاهیم و دوگانه‌ها همچون: مشروعیت و مقبولیت، انتخابات و بیعت، حق و تکلیف، حق‌الناس و حق‌الله؛ در ربط و نسبت با مردم‌سالاری دینی تبیین و تشریح گردد.

اساتید دوره

از این رو، موسسه علمی فرهنگی آفاق حکمت و دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دوره آموزش مجازی « آشنایی با نظریه مردم سالاری دینی» را با ارائه حج‌اسلام والمسلمین احمد واعظی، نجف لک‌زایی، حسین جوان آراسته و دکتر محمدرضا مرندی و استاد حسن رحیم‌پور ازغدی برگزار می‌کند.

موضوعات دوره

«مبانی فقهی نظریه مردم‌سالاری دینی»، «رابطه دین و دموکراسی از منظر اندیشمندان شیعه»، «وجوه افتراق و تمایز میان نظام مردم‌سالار دینی و نظام‌های لیبرال دموکراسی»، «نسبت میان شرع و قانون در نظام مردم‌سالار دینی»، «آزادی، حق انتخاب و انتقاد، و حدود آنها در نظام مردم‌سالار دینی»، «مردم‌سالاری دینی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»، «مردم‌سالاری دینی و نظریه ولایت‌فقیه»، «نقش مردم در مشروعیت حاکمیت»، «قرائت‌های مختلف از مردم‌سالاری دینی» و «جایگاه انتخابات در حکومت دینی»؛ موضوعات این دوره مجازی می‌باشد

گواهی‌نامه پایان دوره

لازم به ذکر است به دانش‌پژوهانی که در این دوره ثبت‌نام کرده و در آزمون پایان دوره(ارائه تقریر) شرکت کنند، گواهی پایان دوره ارائه خواهد شد. این گواهی‌نامه معتبر به طور مشترک از طرف مؤسسه علمی فرهنگی آفاق حکمت و دانشگاه باقرالعلوم (ع) صادر خواهد شد. همچنین ارزیابی تقریرات و صدور گواهی پایان دوره در پایان هرفصل انجام می‌شود.

شرایط آزمون

ارزیابی پایانی از تقریرات یا خلاصه‌ جلساتی که توسط دانش‌پژوهان ارائه می‌شود، صورت خواهد گرفت. لذا ضروری است از هر یک از مباحث اساتید خلاصه یا تقریری بین ۱/۵ الی ۳ صفحه ۳۰۰ کلمه‌ای (مثلا اگر ۱۰ مبحث باشد، حداقل ۱۵ و حداکثر ۳۰ صفحه) آماده شده و در نهایت در یک فایل pdf و یک فایل word با ذکر مشخصات، شماره ملی، ایمیل و شماره تماس از طریق پست الکترونیک  afaghehekmat.mng@gmail.com  بارگزاری و ارسال گردد.

علاقه‌مندان برای شرکت در دوره مجازی «آشنایی با مبانی نظریه مردم سالاری دینی» به پایگاه afaghehekmat.ir مراجعه کنند. همچنین می‌توانند برای کسب اطلاع بیشتر با شماره تلفن ۰۹۱۰۹۹۸۸۱۱۳ تماس حاصل نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics