قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / دیدگاه‌های علامه سیدجعفر مرتضی عاملی در شماره جدید آیینه پژوهش
دیدگاه‌های علامه سیدجعفر مرتضی عاملی در شماره جدید آیینه پژوهش

معرفی و بررسی شد؛

دیدگاه‌های علامه سیدجعفر مرتضی عاملی در شماره جدید آیینه پژوهش

شماره ۱۷۹ دو ماهنامه آیینه پژوهش با ارائه ۱۲ مقاله به معرفی و بررسی دیدگاه‌های علامه سیدجعفر مرتضی پرداخته است.

به گزارش شبکه اجتهاد،‌ دو ماهنامه آیینه پژوهش از ۳۰ سال پیش به همت و زیر نظر حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد و چند تن از نویسندگان و کارشناسان با حمایت‌های دفتر تبلیغات اسلامی قم آغاز به کار کرد. این دوماهنامه طی ۳۰ سال انتشار به رویکرد خود در عرصه نقد کتاب‌های دینی وفادار مانده و اصلی‌ترین هسته ماهنامه «آینه پژوهش» نقد کتاب است.

دو ماهنامه آیینه پژوهش در بردارنده مقالاتی است که برای پژوهش‌های علمی و تحقیقی ویژگی روش‌دهی دارد و شناساندن متون بایسته تصحیح، ترجمه و طرح‌های شایسته پژوهش، نقد و معرفی کتاب‌های تحقیقی و تخصصی، گزارش تصحیح متون، تألیف و ترجمه‌های دست اجرا، معرفی تازه‌ترین کتاب‌ها و مقالات تحقیقی نشریات، شناساندن مراکز علمی ـ فرهنگی و اهداف آنها و ارائه اخبار پژوهشی و فرهنگی از جمله مواردی است که در این نشریه به آنها پرداخته می‌شود.

شماره پنجم این دو ماهنامه در سال ۹۸ به معرفی زندگی‌نامه و نظرات و دیدگاه‌های سید جعفر مرتضی عاملی، محقق و نویسنده برجسته معاصر شیعه پرداخته است.

از وی تاکنون بالغ بر بیست عنوان کتاب منتشر شده است که معروف‌ترین و گسترده‌ترین آنها کتاب «الصحیح من سیره النبی الاعظم(ص)» در زندگانی رسول الله(ص) و «الصحیح من سیره الامام علی(ع)» است.

آثار این محقق برجسته در پیراستن و تصحیح دیدگاه‌ها نسبت به حوادث و رویدادهای تاریخ اسلام جایگاه بلندی دارند. تتبع وسیع، ارزیابی دقیق، ریشه‌یابی هوشمندانه از حوادث و سیر آنها، تحریف‌زدایی و نمایاندن حقایق و واقعیت‌ها، نشان دادن دست‌های جعل و تحریف و افشاء چهره‌های فریب‌گر، از ویژگی‌های برجسته آثار وی است.

آیینه پژوهش در شماره اخیر به گردآوری مجموعه مقالات درباره علامه سیدجعفر مرتضی عاملی پرداخته و «مورخ امین، مرزبان آگاه»، از محمدعلی مهدوی‌راد،‌ «استاد مرتضی به مثابه یک مورخ ـ متکلم» از رسول جعفریان، «مبانی کلامی و تاریخ‎نگاری» از محسن الویری،‌ «محیط زیست و مهربانی با حیوانات از دیدگاه علامه سیدجعفر مرتضی عاملی» از سیدعلی حسینی، «نقش باورهای کلامی در بازسازی گزاره‎های تاریخی» از رمضان محمدی، «راه‎های تشخیص اخبار صحیح از موضوع از دیدگاه ابن خلدون و سیدجعفر مرتضی عاملی» از اصغر منتظرالقائم، «درآمدی بر اصول و کارکرد نقد در الصحیح من سیره الامام علی(ع)» از علی راد، «تاریخ نگری و تاریخ نگاری علامه سیدجعفر مرتضی عاملی» از سیدقاسم رزاقی موسوی، «معیارهای ارزیابی اخبار تاریخی در سیره الحسین فی الحدیث و التاریخ» از روح الله شهیدی، «قصه یک دیدار؛ گفت وگویی در باب تاریخ پژوهی» از علیرضا واسعی و «علامه سیدجعفر مرتضی عاملی مرزبانی حساس و ژرف‌اندیش» از علی اکبر ذاکری و «درگذشتگان آیت الله سیدجعفر مرتضی عاملی» از ناصرالدین انصاری، عنوان مقالاتی است که در این دو ماهنامه آمده است.

علامه محقق سید جعفر مرتضی از تبار عالمان، متفکران مورخان و برنادلان بود که گستره تتبع را با ژرفای تحقیق غنای دانش و روش را با آگاهی‎های گسترده و نگریستن به کهن‎ترین منابع را با تأمل در جدیدترین آنها در آمیخت. او با مراجعه آگاهانه و از سر هوشمندی به منابع مستقیم و با تمامت آنچه می‎توانست به گونه‎ای بر بحث پرتو می‌افکند که نتیجه بحثش دگر بود و نتیجه پژوهش از «لونی» دیگر.

علامه سیدجعفر مرتضی زمان‎شناسی بیدار، دیده بانی هوشیار و مرزبانی آگاه از جریان‎ها بود که درست در همان زمان که در موضوعی نیاز بوده، دست به قلم می‌برد و پرسش‎ها را پاسخ می‌گفت.

روزگاری که ایران با ددمنش و درنده صفتی عامل استکبار، حاکم عراق بمباران می‎شد و بمباران‎های شهرها نظام جمهوری اسلامی را با دشواری مواجه کرده بود و برای همگان پرسش بود که در این هنگامه بس دشوار آیا مقابله به مثل رواست؟ این پرسش بس فربه بود و حتی برخی از خودی‌ها را هم به تردید افکنده بود، وی کتاب بسیار مهم و راه‎گشای «الاسلام و مبدأ المقابله بالمثل» را نوشت و موضوع را آفتابی کرد و به این پرسش پاسخی درخور داد.

بنابرگزارش اِیبنا، شماره پنجم دو ماهنامه آیینه پژوهش ویژه آذر و دی ماه سال ۹۸ زیر نظر حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد با قیمت ۱۶ هزار تومان و با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics