قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / راه اندازی «کانون نخبگانی فقاهت و اجتهاد» در حوزه علمیه مشهد
شروع مجدد دروس خارج فقه و اصول حوزه خراسان از شنبه 10 خرداد + زمان امتحانات

راه اندازی «کانون نخبگانی فقاهت و اجتهاد» در حوزه علمیه مشهد

کانون نخبگانی فقاهت و اجتهاد در سطح مستعدان برتر به همت مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه ‌آیت‌الله خوئی(ره) راه اندازی شده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، ‌حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر نوایی در مراسم افتتاحیه کانون فقاهت و اجتهاد در محل مدرسه علمیه ‌آیت‌الله خوئی(ره) گفت: امروز از برخی کارهایی که توسط بزرگان دین انجام و به کتاب تبدیل شده است، فاصله گرفته‌ایم و نوعی انفصال حس می‌شود.

وی با بیان اینکه باید قطعات تاریخی و دوره‌‌های اوج علمی با توجه به شئونات مختلف و نیازهای اجتماع شاکله شناسی شود، ابراز کرد: اگر همانند این دوره‌‌های تاریخی کار کنیم، چیزی وجود ندارد که حوزه علمیه پاسخ نداده باشد.

نوایی افزود: عشقها، علاقه‌‌ها، روندها، تهدیدها و… در عصر صدوقین، وجود داشته و اگر در دوران مختلف تاریخی می‌گذاشتند این تحول‌‌ها ادامه یابد، امروز وضع متفاوت بود؛ البته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز انتظار نمی‌رفت که جهشی ۷۰۰ ساله روی بدهد.

وی با بیان اینکه امروز افرادی مانند شیخ انصاری در حوزه‌‌های علمیه نیاز داریم تا فروعاتی مانند آنچه وی ایجاد کرده و بیان‌‌های گوناگون را موشکافانه ابراز کرده است، به طور علمی ارائه و نظریه پردازی شود.

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برترحوزه علمیه خراسان، اظهار کرد: امروز عرصه‌‌های مهم فقاهت و اجتهاد متفاوت و گسترده تر شده است که معلوم می‌شود باید در این زمینه کار زیادی انجام داد.

وی اظهار کرد: همانگونه که فقاهت و اجتهاد در هر زمانی به سوال‌‌های جامعه آن دوران پاسخ داده است، امروز نیز نیازها و پرسش‌‌ها بی شمار شده و به همین علت اجتهاد و فقاهتِ پاسخگو یک ضرورت مهم می‌باشد.

نوایی افزود: اجتهاد هم روش و هم متضمن روش است و می‌طلبد که متد جدیدی را با توجه به اصول گذشته در اصول و فقه ارائه نماید.

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان گفت: امروز فقاهت از دیدگاه‌ پاسخگویی جدید، بازآفرینی، نگاه متناسب و نوآورانه با حفظ سنت صالحه و میراث گرانقدر گذشته، مورد نیاز است.

وی ابراز کرد: باید راه پیموده نشده را پیمود؛ از اینجاست که فقه‌‌های زیادی مانند فقه اجتماعی، خانواده، شهروندی و شهرسازی، طبق نیازهای جدید جامعه نیاز است.

‌ نوایی با بیان اینکه مراد از پاسخگویی، رفع خلأها، چالش‌‌ها و کاستی‌‌ها توسط گروهی از افراد است که آیه نفر در این زمینه همین را بیان می‌کند، به طور مثال، حل مسائل بانکی را از وظایف حوزه‌‌های علمیه با ارائه نظریه‌‌ای قوی، جامع، اشباع شده و مستدل دانست که می‌بایست حوزویان فقیه نسبت به آن اهتمام ورزند.

وی در پایان افزود: کانون نخبگانی فقاهت و اجتهاد حوزه علمیه خراسان در سه عرصه استعدادهای برتر، نخبگان و مشاهیر و مفاخر این حوزه برنامه ریزی شده و در حال حاضر در سطح استعدادهای برتر در مدرسه علمیه ‌آیت‌الله خوئی(ره) راه اندازی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics