قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / رایزنی های علمی پیرامون مرگ مغزی؛ نظر پزشکان و علما در این باره چیست؟
رایزنی های علمی پیرامون مرگ مغزی؛ نظر پزشکان و علما در این باره چیست؟

رایزنی های علمی پیرامون مرگ مغزی؛ نظر پزشکان و علما در این باره چیست؟

نشست کمیته فقهی «موت و حیات» به منظور بررسی آخرین یافته‌های پژوهش موت و حیات و نسبت آن با افراد دچار مرگ مغزی، با حضور نمایندگان فرهنگستان علوم پزشکی و مراجع عظام تقلید از سوی مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی برگزار شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، نشست کمیته فقهی «موت و حیات» به منظور بررسی آخرین یافته‌های پژوهش موت و حیات و نسبت آن با افراد دچار مرگ مغزی، با حضور نمایندگان فرهنگستان علوم پزشکی و مراجع عظام تقلید و از سوی مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بیات مدیر مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی در ابتدای این نشست، ضمن تبیین ضرورت تعامل فقه با سایر علوم در شناخت موضوعات عرفی از جمله موضوع موت و حیات و تأکید بر بازشناسی ابعاد مختلف این موضوع خاطرنشان کرد: به نتیجه رسیدن این موضوع مشکلات، سوالات و ابهام‌های فراوانی را از جامعه پزشکی و بسیاری از مکلفان حل خواهد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح زاده رئیس هیأت امنا و مدیر کمیته فقهی نیز در سخنانی، گفت: موضوع تشخیص و نحوه برخورد با بیماران مرگ مغزی در حال حاضر به استناد فتاوای موجود بویژه فتوای امام راحل و قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، موضوعی به طور تقریبی بدون چالش جدی است، ابهام کمتری داشته و نظام سلامت با آن مشکل چندانی ندارد.

وی افزود: اما نسبت به مصادیق موت مستقر و غیرمستقر و تشخیص احتضار و جدا کردن دستگاه از کسانی که اطمینان به عدم بهبودی آنها می‌رود، سوالات فراوانی می‌شود؛ پژوهشی در مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی صورت گرفته که با جلساتی که با پزشکان متخصص فرهنگستان علوم پزشکی داشتیم به راهکارهای علمی و قابل اجرا رسیدیم که باید مورد بحث و بررسی واقع شوند.

حجت‌الاسلام علایی نژاد از پژوهشگران این طرح در ادامه ضمن معرفی اساتید مدعو فرآیند انجام پژوهش و بهره گیری از سازمان‌ها و متخصصان مختلف را از شاخصه‌های مهم این پژوهش بیان کردند.

در ادامه پزشکان مدعو به بیان نکات لازم در این موضوع پرداخته و نمایندگان مراجع معظم تقلید نیز با بیان نقطه نظرات خود اصلاحات و راه حل های پیشنهادی را بیان کردند.

دکتر کلانتر معتمدی گفت: علم پزشکی امروز بر این باوراست که مرگ مغزی هم نظیر مرگ است و حیات سلولی شخص مبتلا به مرگ مغزی، وابسته به دستگاه پزشکی است.

دکتر پارساپور نیز ارائه راهکارها و بیان مصادیق عینی حالت احتضار از طرف فقه و حوزه به سازمان پزشکی را از نیازهای امروز سیستم پزشکی کشور دانست و اظهار داشت: پزشکان باید بتوانند بر اساس ملاک‌های علمی فقهی حالت احتضار را تشخیص دهند و بدانند که اگر حتی تشخیص بخشی از حالت احتضار بر عهده متخصّصین است، لوازم و چارچوب آن چگونه است.

دکتر جعفریان نیز با اشاره به اینکه متن نهایی ارائه شده از سوی مؤسسه به نظر جامعه پزشکی نزدیک شده است، تصریح کرد: باید توجه داشت که در علم تجربی و پزشکی قطعیت نیست و در مورد مرگ مغزی تا امروز به این نتیجه رسیده ایم که شخص دارای این وضعیت و مشخصات امکان بازگشت به حیات را ندارد.

حجت‌الاسلام فلاح زاده در پایان این نشست گفت: نکته اساسی که در بیمارستان‌ها دنبال پاسخ به آن هستند این است که اگر به یقین رسیدیم، بیماری محتضر می‌باشد آیا واجب است مداوایی که هیچ ثمری ندارد ادامه پیدا کند؟

وی در پایان با اشاره به چگونگی مواجهه با تزاحم در مورد بیماران مرگ مغزی در حالت احتضار خاطرنشان کرد: در شرایطی که یک شورا یا کمیته که در حال حاضر چهار نفرند نسبت به این احتضار به نظر قطعی رسیده اند که مداوا فایده‌ای ندارد، هیچ برگشتی در کار نیست و تسریع در موت هم نمی‌شود؛ در این شرایط وظیفه بستگان و اطباء را قانون مشخص کرده است و ادامه مداوا وجوبی ندارد./ حوزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics