قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / رونمایی از آخرین آثار «فقه پزشکی» مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
رونمایی از آخرین آثار «فقه پزشکی» مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)

رونمایی از آخرین آثار «فقه پزشکی» مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)

مراسم افتتاحیه دوره جدید آموزشی فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و آیین رو نمایی از آخرین آثار گروه فقه پزشکی در سالن امام خمینی(ره) این مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، در این مراسم استاد محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) و استاد ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مدیر مرکز حجت الاسلام والمسلمین فاضل کاشانی و معاون پژوهشی مرکز حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسینی‌خواه و جمعی از اساتید و طلاب گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) حضور داشتند.

در آغاز این مراسم حجت‌الاسلام دکتر محمدعلی قاسمی مدیرگروه آموزشی ـ پژوهشی فقه پزشکی به معرفی دستاوردهای مرکز در رشته فقه پزشکی پرداخت و گفت: افراد برگزیده در دوره سه ساله فقه پزشکی به عنوان یکی از فقه‌های تخصصی مضاف شرکت می‌کنند؛ دوره هم آموزش و هم پژوهش‌محور است؛ یعنی علاوه بر درس، مقاله و کارهای پژوهشی نیز از طلاب خواسته می‌شود.

قاسمی تصریح کرد: در دوره اول فقه پزشکی، هفت نفر انتخاب شدند که یک نفر انصراف داد و هم‌اکنون شش نفر در حال آموزش هستند؛ در دوره دوم، هفت نفر دیگر شرکت کردند که شش نفر در حال تحصیل هستند و امسال هم به عنوان سومین دوره، ۵ نفر وارد دوره شده‌اند و از مزایای دوره این است که هم از استادان برجسته در فقه و هم از متخصصان پزشکی طلاب بهره مند می‌شوند.

وی همچنین با اشاره به تألیف آثاری در مورد فقه پزشکی که به بیش از ۱۵ عدد می‌رسد، گفت: در چند سال اخیر که این دوره‌ها راه افتاده کتاب‌هایی تدوین شده است که آخرین آن، آیات فقه پزشکی است که امروز رونمایی خواهد شد.

در این مراسم از آخرین آثار گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم‌السلام) که شامل کتبی همچون «آیات فقه پزشکی»، «موضوع شناسی بانک خون بند ناف از منظر فقهی و حقوقی»، «بانک استفتائات فقه پزشکی»، «فقه درمان»، «دانشنامه فقه پزشکی»، «موضوع شناسی اختلالات روانی از منظر فقه و حقوق»، «احکام پزشکان و بیماران»، «بررسی راه‌های محرمیت از دیدگاه فقه امامیه»، «تلقیح مصنوعی» و «تغییر جنسیت از منظر فقه و حقوق» رونمایی شد.

تشکیل گروه فقه پزشکی یک تحول بسیار بزرگ در حوزه علمیه قم

استاد محمدجواد فاضل لنکرانی در این مراسم با تأکید بر اینکه تشکیل گروه فقه پزشکی یک تحول بسیار بزرگ در حوزه علمیه قم محسوب می‌شود، بیان کرد: امروز باید هر طلبه‌‌ای عمده مباحث مستحدثه فقه پزشکی را بررسی کرده و کاملاً بر آن مسلط باشد تا راجع به مباحثی همچون سقط جنین، مرگ‌های اختیاری و تلقیح مصنوعی، بررسی‌های فقهی لازم را به صورت کامل انجام داده باشیم.

رئیس معظم مرکز فقهی با بیان اینکه تقویت متون فقه پزشکی وظیفه طلاب و پژوهشگران حوزوی است، ابراز کرد: باید به گونه‌‌ای پژوهش کنیم تا در آینده‌‌ای نزدیک مجموعه‌‌ای مدون و بسیار خوب از فقه پزشکی داشته باشیم؛ هر چه زمان پیش می‌رود، بیماری‌ها تنوع و تکثر بیشتری پیدا می‌کند، به عنوان مثال بیماری کرونا بشریت را در همه زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی تحت تأثیر قرار داده و حوزه باید ابعاد آن را از لحاظ فقهی و اعتقادی بررسی کرده و برای مقابله با آن راهکار ارائه دهد.

وی بر ضرورت توجه به موضوع «دین و پزشکی یا دین و سلامت» تأکید کرد و با اشاره به اینکه دین اهمیت ویژه‌‌ای برای سلامت انسان‌ها قائل است، اظهار داشت: البته باید گفت دین وظیفه ندارد به عنوان مثال برای بیماری سرطان دارو ارائه دهد، اما حکم مسائلی همچون «حکم اضرار به غیر»، «معالجه مرد توسط زن یا بالعکس» و هزاران مورد از این قبیل، باید از سوی دین و فقه مشخص شود.

کارهای علمی بسیاری در فقه پزشکی داریم که به آنها پرداخته نشده است

همچنین استاد أبوالقاسم علیدوست در این جلسه با انتقاد از کسانی که حوزه را به ناکارآمدی متهم می‌کنند، ادامه داد: علیرغم کارهای بسیاری که صورت گرفته، کارهای علمی بسیاری نیز باقی مانده است که باید به آنها پرداخته شود.

وی اظهار داشت: امروز در زمینه فقه پزشکی علیرغم کارهای علمی که شده است، مسائل بسیاری وجود دارد که از لحاظ فقهی دارای ابهام بوده و پاسخ داده نشده است؛ مسائل به اصطلاح «کف خیابانی» بسیاری از سوی دادگاه‌ها در زمینه فقه پزشکی مطرح می‌شود که پاسخ درخوری برای آن وجود ندارد و این باید از سوی ما پاسخ داده شود.

استاد گروه فقه پزشکی مرکز بیان کرد: مسائل میدانی فقهی بسیاری در دادگاه‌ها مطرح می‌شود، که بحث‌های فقیهانه می‌خواهد و فضلا و فقها باید به این مسائل ورود کرده و برای قضات، محتوا و ادبیات تولید کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics