قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / ریش، چادر یا سواد؛ ملاک دین‌داری چیست؟
ریش، چادر یا سواد؛ ملاک دین‌داری چیست؟

در شماره 125 خیمۀ بخوانید:

ریش، چادر یا سواد؛ ملاک دین‌داری چیست؟

شماره جدید ماهنامه خیمه در پرونده‌ای ویژه به موضوع «اشتغال روحانیت» پرداخته و نیز طی گفتگویی صریح مسئله دین‌داری را با سید عباس قائم‌مقامی به بحث گذاشته است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، شماره ۱۲۵ ماهنامه دینی – فرهنگی خیمه (بهمن و اسفند ۱۳۹۶) به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا زائری در ۸۰ صفحه چاپ و روانه بازار مطبوعات شد.

در این شماره آثار و گفتاری از: آیت‌الله نصرالله شاه‌آبادی و حجج‌اسلام احمد عابدی، محسن غرویان، مرتضی جوادی آملی، عبدالحسین خسروپناه، محمد مسجد جامعی، محمدتقی فاضل میبدی، حمید رسایی، احمد رهدار، علی سرلک محمود ملک‌دار، مهراب صادق‌نیا، علیرضا قائمی‌نیا و آقایان دکتر ابراهیم رزاقی، سید احمد بطحایی، سید هادی طباطبایی و نرگس ولی‌بیگی به چاپ رسیده است.

تصویر روی جلد به سیدعباس قائم‌مقامی امام جمعه سابق مرکز اسلامی‌ هامبورگ که مدیریت این مرکز اسلامی و آکادمی اسلامی آلمان را بر عهده داشت، اختصاص یافته است.

آیا هر که نماز بخواند دین‌دار است؟ آیا هر که حجاب نداشته باشد بی‌دین است؟ آیا هر که ریش داشته باشد دین‌دار است؟ آیا هر که هیئت برود دین‌دار است؟ آیا هر که ثروتمند است بی‌دین است؟ ملاک دین‌داری چیست بالاخره؟

خیمه برای پاسخ دقیق به این سؤالات به سراغ سید عباس قائم‌مقامی، مدرس حوزه علمیه قم رفته است. او پای درس اساتید بزرگ روزگار نشسته و مجتهد است و از طرفی تجربه سال‌ها زندگی در اروپا را دارد.

قائم‌مقامی در این گفتگوی ویژه به مسئله «دین‌دار کیست؟» پرداخته و می‌گوید حجاب به تنهایی معیار دین‌داری نیست و معتقد است اسیر نشانه‌های ظاهری و اطلاعات دینی هستیم.

کار عار نیست، آیا روحانی‌ها هم کار می‌کنند؟

وقتی سؤال و شبهه پیش بیاید دیگر آخوند و غیر آخوند نمی‌شناسد. مردم می‌پرسند شغل روحانی‌ها چیست؟ زندگی‌شان از کجا تأمین می‌شود؟ یکی دو سالی است روحانی‌هایی که شغل مستقلی دارند رسانه‌ای شده‌اند. یکی کشاورزی می‌کند، ‌یکی پزشک است و دیگری رانندۀ تاکسی‌ است. عکس‌ها انعکاس‌های متفاوتی داشت. برخی از بزرگان حوزه مخالف این شغل‌ها برای حوزویان هستند، در حالی که مردم این طیف را بیشتر می‌پسندند.

ماهنامه خیمه در پرونده ویژه‌ «اشتغال روحانیت» برای پاسخ به این سؤال «کدام درآمد و کدام شغل» به سراغ ۱۱ روحانی که شغل‌های متفاوتی دارند رفته و نظر روحانی‌های سرشناس را دریافت کرده است. از حمید رسایی تا محسن غرویان و حتی یک کارشناس اقتصاد نظرشان را گفته‌اند. در لابه‌لای پرونده یادداشت یک همسر طلبه از پشت پردۀ اقتصادی زندگی طلبگی هم توصیه می‌شود.

خیمه علاوه بر گزارش سال که به بررسی مهم‌ترین اتفاقات دینی سال ۹۶ پرداخته،مصاحبه‌ای جذاب با آیت‌الله نصرالله شاه‌آبادی با عنوان «پول نگیرید» ترتیب داده؛ و صفحۀ ویژۀ «چهرۀ ماه» را با حجت‌الاسلام سید محمدعلی آل‌هاشم، امام جمعۀ تبریز با عنوان «نرده‌های خیانت‌کار» گشوده‌ است.

«سازش یا سازگاری فرهنگی» عنوان سرمقاله این شماره به قلم محمدرضا زائری است. همچنین حجت‌الاسلام محمد مسجد جامعی «وضعیت شیعه در جهان» را تشریح کرده است.

یادآور می‌شود، شماره ۱۲۵ ماهنامه خیمه (بهمن و اسفند ۱۳۹۶) با بهای ۶۰۰۰ تومان، امروز دوشنبه روی دکه مطبوعات قرار گرفته است.

ماهنامه خیمه شماره 125

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه ماهنامه خیمه با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۹۳۴۹۷۰ تماس حاصل نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics