قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / ستاد بزرگداشت مقام علمی آیت‌الله سید جواد خامنه ای(ره) آغاز به‌کار کرد

حجت‌‌الاسلام مؤذنی خبر داد:

ستاد بزرگداشت مقام علمی آیت‌الله سید جواد خامنه ای(ره) آغاز به‌کار کرد

مراسم بزرگداشت مقام علمی و معنوی مرحوم آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای(ره) در نیمه دوّم سال جاری در مشهد مقدس برگزا می‌شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، دبیر ستاد بزرگداشت آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای (ره) در جمع خبرنگاران مشهد با خبر آغاز اعلام فعالیت رسمی این ستاد و با اشاره به شخصیت و جایگاه والای معنوی و نیز سیره درخشان عملی و سلوکی مرحوم آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای (ره) گفت: زندگی عالمانه و زاهدانه ایشان حقیقتاً تجسم و تمثال تقوا و پرهیزکاری است و میراثی معنوی و نمونه‌ای عینی از اخلاق و تربیت مکتب تشیع برای نسل امروز ماست. مرحوم آیت‌الله حاج سید جواد خامنه‌ای(ره) از علمای تبریزی‌تبار و یکی از چهره‌های برجسته علمی، معنوی و اخلاقی مشهد مقدس بودند که به‌ واسطه جایگاه علمی والایی که داشتند مورد احترام علما و فضلا و مرکز توجه مردم مشهد و زایرین حرم مطهر رضوی بودند.

حجت‌الاسلام سید امید مؤذنی افزود: مرحوم آیت‌الله حاج سید جواد حسینی خامنه‌ای(ره) در درس فقه و اصول در نجف از محضر اساتید بزرگی چون آیات عظام سید ابوالحسن اصفهانی، میرزای نائینی، آقاضیاء عراقی، محمد حسین غروی اصفهانی بهره مند شدند و به مقام اجتهاد رسیدند و از همه این بزرگان و شمار دیگری از علمای برجسته شیعه در دوران خود اجازه اجتهاد و روایت گرفتند.

وی اظهار داشت آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای (ره) پیش از تحصیل در نجف نیز در محضر اساتید بزرگ حوزه علمیه مشهد مانند آیات میرزا محمد آقازاده (فرزند صاحب کفایه) و حاج آقا حسین قمی و آقابزرگ حکیم شهیدی و شیخ اسدالله یزدی و میرزا مهدی اصفهانی به تحصیل پرداخته بودند.

دبیر ستاد بزرگداشت مرحوم آیت‌الله سیدجوداد خامنه‌ای (ره) خاطر نشان کرد: سابقه برجسته علمی ایشان در کنار زهد و پارسایی و بی‌رغبتی به زخارف دنیایی سبب شد که ایشان در میان علمای مشهد جایگاه ویژه‌ای پیدا کنند به طوری که نماز جماعت ایشان در مسجد صدیقی‌ها در جوار حرم مطهر رضوی مورد توجه کم نظیر مومنان قرار گرفته بود.

مؤذنی در ادامه اظهار داشت: از دیگر ابعاد ارزشمند و درس‌آموز سیره و شخصیت ایشان‌، مقاومت سرسختانه این عالم بزرگوار در برابر فشارهای دوران پهلوی است و مرحوم آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای در دوران رضاخانی به‌رغم فشارهای بسیار از زیست طلبگی و لباس روحانیت دست نکشید و به تبلیغ و فعالیت‌های دینی خود ادامه داد و پس از آن دوره نیز مخالفت خود با دستگاه طاغوت را ادامه داد و هیچ‌یک از خواسته‌های رژیم پهلوی را اجابت نکرد و همین موجب محبوبیت بیشتر او در میان قشر متدین مردم و نیز زمینه‌ساز تربیت نسلی آگاه در برابر طاغوت بود که فرزندان خود ایشان نمونه‌ای برجسته از همین مخالفان و مبارزان بودند.

وی در ادامه گفت: زندگی زاهدانه این عالم پارسا در دوران پس از انقلاب اسلامی نیز به همان شیوه بسیار زاهدانه و ساده ادامه یافت و حتی مناصب فرزندان ایشان چون هشت سال ریاست جمهوری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تغییری در زندگی زاهدانه ایشان ایجاد نکرد.

دبیر ستاد بزرگداشت مرحوم آیت‌الله سید جواد خامنه ای(ره) به ضرورت توجه عملی به شخصیت و سلوک این عالم وارسته پرداخت و ابراز کرد: رشد و تربیت رهبر معظم انقلاب در حریم این خاندان خود دلیل مضاعفی برای توجه و تکریم بزرگِ این خاندان، مرحوم آیت‌الله سید جواد خامنه ای(ره) است.

وی افزود: در راستای سلسله بزرگداشت‌های زعمای علمی و معنوی خراسان بزرگ که در سالهای اخیر توسط جامعه علمی و حوزوی برگزار شده است، ستاد بزرگداشت مرحوم آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای به همت موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در سالروز رحلت این مجتهد پارسا به صورت رسمی آغاز به کار می‌کند و در همین راستا مجموعه رویدادهای علمی و فرهنگی و هنری برنامه ریزی شده در نیمه دوم سال جاری برگزار می‌شود و در این مسیر از همراهی فرزندان و خاندان معظم ایشان و شخصیت‌های برجسته علمی و فرهنگی در ایران و عرصه بین الملل با مقالات، یادداشتهای شفاهی و مکتوب و…بهره مند خواهیم شد.

موذنی در پایان گفت: در این ستاد، مجموعه‌های مختلفی از جمله  مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، نمایندگی ولی فقیه در آذربایجان شرقی، بنیاد پژوهش‌های آستان‌قدس رضوی، سازمان اسناد، موزه‌ها و کتابخانه‌های آستان قدس رضوی، معاونت فرهنگی شهرداری مشهد، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات، حوزه علمیه و….مشارکت و همکاری خواهند داشت.

شایان ذکر است مرحوم آیت‌الله حاج سید جواد خامنه‌ای(ره) در ١۴ تیرماه ١٣۶۵ پس از سالها تلاش علمی و زندگانی سراسر پارسایی در مشهد مقدس دار فانی را وداع گفت و با تشییع کم نظیر مردم و علمای مشهد در جوار مضجع شریف رضوی آرام گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics