قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / سرنوشت شومی که انتظار حوزه را‌ می‌کشد…!/ محمدتقی اکبرنژاد
سرنوشت شومی که انتظار حوزه را‌ می‌کشد...!/ محمدتقی اکبرنژاد

دیدگاه و نظر؛

سرنوشت شومی که انتظار حوزه را‌ می‌کشد…!/ محمدتقی اکبرنژاد

شبکه اجتهاد: حجت‌الاسلام محمدتقی اکبرنژاد مدیر موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی طی یادداشتی پیرامون واکنش برخی مراجع به مطالب مطرح شده در تجمع طلاب در مدرسه فیضیه قم نوشت:

‌‌بارها به این مسأله فکر کرده‌ام که چرا ما ایرانی‌ها با جدی ترین مسائل هم سر تعارف داریم! خیلی راحت‌ می‌توانیم بگوییم: “مردم بسیار خوبند و مشکل حاد فرهنگی نداریم.” و بحران فرهنگی افسارگسیخته را نادیده بگیریم! “گرانی‌های اخیر بازار سکه و ارز حبابی بیش نیست” و یک شبه ارزش دارایی یک ملت را به یک سوم کاهش دهیم! “مردم دلبسته انقلاب هستند” و چشم خودمان را به تراکم ناراحتی‌ها و دلخوری‌ها ببندیم!

یا بگوییم:”حوزه بزرگ ترین خدمات را داشته است” در حالی که در پایتخت کشور اسلامی بیش از نصف مساجد امام جماعت ندارند. “روحانیت، مردمی و در کنار مردم بوده است” در حالی که ده‌ها هزار طلبه در قم احتکار شده و عمرشان آتل و باطل‌ می‌گذرد. مردم در اوج گرفتاری‌ها و سختی‌ها تنها رها شده اند و حوزویان آنان را به حال خود رها ساخته اند.

یا نقدتر از همه اینکه بگوییم: “حوزه هیچ‌گاه سکولار نبوده است” و چشم خودمان را بر یک تاریخ فرار از سیاست حوزه ببندیم و نبینیم که در همین حوزه قم و به ویژه نجف، کار سیاسی دون شأن عالم شناخته‌ می‌شد و در دوران استعمار چطور آقایان به مسائل حاشیه‌‌ای ‌دلخوش‌ می‌کردند و امام روح الله(ره) ناامید از بزرگان همین حوزه، دست خود را به سوی طلاب و اساتید میانی دراز کرد!

‌‌آینده حوزه‌‌ای ‌که بنا ندارد تغییر کند و نمی‌خواهد عیب و ایرادهایش را ببیند و به رفع آنها اقدام کند، چیست؟ حوزه‌‌ای ‌که گرفتار معصوم‌پنداری شده و خود را فراتر از دسترس نقدها‌ می‌داند و مقام تنزّه و تقدس برای خود قائل است، به کجا ختم خواهد شد؟ آیا تجربه سنگین و خوار کننده دوره رضاخانی برای او کفایت نمی‌کند یا صدام برای به خفت کشاندنش کفاف نمی‌دهد؟!

‌‌حوزه‌‌ای ‌که همه چیز و همه کس را مسئول اتفاقات فرهنگی‌ می‌داند غیر از خودش، چه امیدی به صلاحش‌ می‌رود. بزرگانی که انتظار‌ می‌رفت از این فجایع بیدار شوند، وقتی به توجیه روی‌ می‌آورند و کم کاری‌های مصیبت بار حوزه را با کلی گویی‌های ملال آور و ژست‌های مقدس مآب پاسخ‌ می‌دهند، چه باید کرد؟

‌‌خدا رحمت کند امام راحل عزیزمان را که‌ می‌فرمود «اگر این انقلاب آسیب ببیند، اسلام تا چند قرن دفن خواهد شد» این بدان معناست که حوزه علمیه قم از روی زمین پاک خواهد شد و ما دیگر حوزه‌‌ای ‌نخواهیم داشت تا سکولار باشد یا انقلابی.

‌‌ چقدر کوته فکرند کسانی که گمان‌ می‌برند، اگر آسیبی به انقلاب اسلامی برسد، دشمنان میان آخوند سیاسی و غیر سیاسی فرق خواهند گذاشت و از کینه بدخواهان و بد دانان جان سالم به در خواهند برد!

‌‌حرف من با این عزیزان این است که ما تمام پُلهای پشت سرمان را خراب کرده‌ایم و راه ما یکطرفه است و امکان بازگشت نیست؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم. از این به بعد فقط باید به رفتن بیندیشیم.

بله حوزه ما حوزه سکولار است و سکولارتر از این حوزه تا امروز سراغ نداشته ایم!

بدیهی است، انتشار برخی مطالب در «شبکه اجتهاد» به منزله تأیید و یا رد دیدگاه‌های وارده نیست و صرفاً از باب تعاطی افکار و تضارب آرا و زمینه‌سازی برای هماوردی اندیشه‌های متفاوت صورت می‌پذیرد.

یک دیدگاه

  1. اینکه از ترس پایین مطالب منتقدین،خودتون رو ازشون جدا میکنید ،جالبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics