قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / شرایط بسیار بحرانی آب را درک کنیم!/ علی نصیری
شرایط بسیار بحرانی کنونی آب را درک کنیم!/ علی نصیری

دیدگاه و نظر؛

شرایط بسیار بحرانی آب را درک کنیم!/ علی نصیری

شبکه اجتهاد: مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب شریف وسائل الشیعه در باب «استحباب الوضوء بمد من ماء والغسل بصاع، وعدم جواز استقلال ذلک» چند روایت را آورده است از جمله دو روایت ذیل:

یک؛ عن زراره، عن أبی جعفر علیه السلام قال: کان رسول الله صلى الله علیه وآله یتوضأ بمد ویغتسل بصاع

دو؛ محمد بن علی بن الحسین قال: قال رسول الله صلى الله علیه وآله : الوضوء مد والغسل صاع، وسیأتی أقوام بعدی یستقلون ذلک، فأولئک على خلاف سنتی، والثابت على سنتی معی فی حظیره القدس.

در روایت نخست سیره قولی و در روایت دوم سیره عملی رسول خدا (ص) در باره میزان مصرف آب در وضو و غسل بازتاب یافته است. طبق روایت اول پیامبر اکرم (ص) برای وضو یک مدّ؛ یعنی هفتصد و پنجاه گرم آب و برای غسل یک صاع؛ یعنی سه کیلو آب مصرف‌ می‌کرد.

طبق روایت دوم آن حضرت تاکید فرمود که وضو باید در نهایت با هفتصد و پنجاه گرم آب و غسل با سه کیلو انجام شود. آن گاه پیش بینی فرمود که اقوامی‌ می‌آیند و این میزان را اندک‌ می‌شمارند. آنان بر سنت من نیستند!

پیداست همان گونه که مرحوم شیخ حر در عنوان باب آورده است،‌ نمی‌توان از روایت وجوب مصرف آب به میزان اعلام شده در وضو و غسل را برداشت کرد، بلکه مفاد آن استحباب است.

اما در نظر داشته باشید که این گفتار آن حضرت ناظر به شرایط عادی و وجود آب به اندازه کافی در محیط زندگی است. حال اگر شرایط یک شهر یا کشور بحرانی باشد، آیا هم چنان از آن استحباب برداشت‌ می‌شود؟!

عزیزانی که متن این ناچیز را‌ می‌خوانند، به چند خبر ذیل مربوط به روز گذشته (سه شنبه بیست و سوم آذر ۱۴۰۰) توجه ویژه بفرمایند:

خبر اول: به گزارش ایسنا، سازمان جهانی هواشناسی (WMO) روز سه شنبه رکورد دمای ۳۸ درجه سانتیگراد را که ۲۰ ژوئن سال گذشته در شهر “ورخویانسک” سیبری گزارش شده بود، تایید کرد. این دمای ثبت شده، ۱۸ درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین حداکثر دمای روزانه برای این منطقه در ماه ژوئن بوده است. سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد که این گرمای شدید، بیشتر متناسب با آب و هوای مدیترانه‌ای (در حاشیه دریای مدیترانه با اقلیم نیمه گرمسیری) است تا قطب شمال.

خبر دوم: خشکسالی شدید منجر به مرگ شش زرافه در کنیا شده است. این حیوانات که به دلیل کمبود غذا و آب ضعیف شده بودند، هنگام نوشیدن آب از یک مخزن آب که در حال خشک شدن بود در گل و لای گیر کردند و تلف شدند. کمبود آب در کنیا آن‌قدر شدید است که صدها جانور در حال تلف شدن هستند و کشاورزان حدود ۷۰ درصد از دام‌های خود را از دست داده‌اند.

خبر سوم: در بزرگترین شهرستان خراسان جنوبی؛ سد نهرین از مدار تأمین آب شرب خارج شد.  کمبود بارندگی در خراسان جنوبی و خالی شدن سد نهرین طبس سبب شد تا این سد از مدار تأمین آب شرب شهر خارج شود.

بنابر این مساله کم آبی فقط منحصر به ایران نیست که مردم در شهرهای اصفهان و چهار محال بختیاری و … به خیابان‌ها‌‌‌ بیایند و اعتراض کنند! بحران کم آبی بحرانی بسیار شکننده و جهانی است!

به گمان این ناچیز جا دارد که مراجع مکرم فتوای اکید مبنی بر ضرورت صرفه جویی در مصرف آب صادر کنند. آیا شرایطی از این بحرانی‌تر وجود دارد؟!

عزیزان! هر کس به اندازه توان شخصی و بنا به التزام به دستورات دینی موظف است خود، خانواده و اطرافیان خود را نسبت به خطر بی آبی هشدار دهد و تا‌ می‌تواند در مصرف آب صرفه جویی کند.

بیاییم: به هنگام وضو، غسل، حمام، شستن ظروف و … در نهایت امکان صرفه جویی را رعایت کنیم پیش از آن که کار از آن چه هست بحرانی و بحرانی تر شود!

به نظر قاصر این ناچیز هر گونه زیاده روی در مصرف آب و به ویژه برون رفت از حد تعیین شده از سوی رسول اکرم (ص) به هنگام وضو و غسل با توجه به شرایط کنونی کشور حرام مسلّم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics