قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / شناخت مکاتب فقهی زمینه ساز نبوغ پژوهشی طلاب می‌شود
شناخت مکاتب فقهی زمینه ساز نبوغ پژوهشی طلاب می‌شود

استاد حوزه علمیه مشهد عنوان کرد:

شناخت مکاتب فقهی زمینه ساز نبوغ پژوهشی طلاب می‌شود

مدرس دوره تقریر نویسی که به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار شد، گفت: شناخت مکاتب فقهی کمک قابل ملاحظه‌ای درفهم دقیق وتبیین مسئله یابی در فقه می‌کند.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ربانی بیرجندی در کارگاه تقریر نویسی که به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در مدرسه سلیمانیه برگزار شد، با بیان اینکه شناخت مکاتب فقهی کمک قابل ملاحظه‌ای درفهم دقیق وتبیین مساله یابی در فقه‌ می‌کند، از این رو شناخت مکاتب فقهی یکی از ضروریات فقه و فقیه شدن‌ می‌باشد.

وی در ادامه به معرفی مکاتب فقهی پرداخت و با بیان اینکه بطور کلی یازده مکتب فقهی در فقه شیعه وجود دارد، ابراز کرد: مکاتب فقهی شیخ مفید، حله، جبل العامل، محقق حلی، وحید بهبهانی، صاحب جواهر، شیخ انصاری، امام خمینی (ره) وآیت‌الله خویی (ره) را از مهمترین این مکاتب نام برد.

ربانی بیرجندی به بیان ویژگی هر یک از مکاتب پرداخت و مکتب فقهی شیخ مفید را دارای قوت بخشیدن به مباحث اصولی، سرآمدی در مباحث کلامی، اهمیت به فقه مقارن، نقد روایات و نگارش متون فقهی استوار دانست.

این استاد و نویسنده حوزوی بحث ولایت فقیه، توجه به فقه مستحدث و نقش مسائل سیاسی و حکومتی در فقه را مهمترین ویژگی‌های مکتب فقهی امام خمینی (ره) دانست که در طول تاریخ سابقه نداشته است.

این محقق در ادامه به انواع سبک فقه اشاره کرد و گفت: فقه جواهری، ‌فقه گویاو فقه پویا از انواع سبک فقه است و در عین حال، فقه جواهری جایگاهی عظیم در شیعه دارد.

مولف کتاب مکاتب فقهی ابراز کرد: فقه جواهری یکی از سبک‌های فقهی است و ویژگی‌های منحصر به فردی شامل جامعیت، منهج اصولی، توجه به فتاوای فقهای اهل سنت، توجه به شهرت فتوایی را داراست.

ربانی بیرجندی با ذکر بحث ولایت فقیه به عنوان یکی از ابتکارات مکتب فقهی امام خمینی (ره)، اظهار کرد: امام خمینی (ره) توجه خاصی به مسائل مستحدثه داشتند و نقش زمان و مکان و تغییر و تحول موضوع را در فقه دخیل‌ می‌دانستند.

وی با بیان اینکه مرحوم امام خمینی (ره) چندین فتوای نادر داشته‌اند که این امر نشان دهنده پویایی و نبوغ سبک فقهی ایشان بوده است، گفت: حیله‌های ربوی، بلاد کبیره، نماز صبح در شب مهتابی و شرطیت ایمان در ذابح در منا از آن جمله‌ می‌باشد.

این استاد حوزه علمیه خراسان، در پایان افزود: همه سبک‌ها و مکاتب فقهی در طول تاریخ پشتوانه عظیمی برای طلاب‌ می‌باشد که‌ می‌توانند با شناخت هر یک از این مکاتب کمک شایانی به رشد و پویایی خود در سطح خارج کنند.

بنابر گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان دوره تقریرنویسی سال ۹۸ را با حضور ۶۰۰ نفر از طلاب در دست برگزاری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics