قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / شکایت بین‌المللی از قطر به دلیل «نقض آزادی عبادت»
شکایت بین‌المللی از قطر به دلیل «نقض آزادی عبادت»

در شورای حقوق بشر سازمان ملل صورت گرفت؛

شکایت بین‌المللی از قطر به دلیل «نقض آزادی عبادت»

سه نهاد بین‌المللی حقوق بشری با ارائه شکوائیه‌ای به شورای حقوق بشر سازمان ملل، از حکومت قطر به دلیل «نقض آزادی عبادت» و منع شهروندانش از ادای فریضه حج، شکایت کردند.

به گزارش شبکه اجتهاد از روزنامه الخلیج؛ در حالی که قطر مقامات سعودی را به کارشکنی در اعزام حجاج قطری متهم می‌کند، اما سه نهاد حقوق بشری شامل سازمان‎ عربی حقوق بشر در انگلستان و اروپا، سازمان‎ آفریقایی میراث و حقوق بشر و انجمن خلیلجی حقوق و آزادی‌ها با تنظیم شکایت‌نامه مشترکی به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد،  قطر را به نقض آزادی‌های دینی متهم کردند.

در این شکوائیه آمده: براساس اسناد به دست آمده، شهروندان قطری به دلیل درگیری‌های سیاسی بین قطر و عربستان سعودی از رفتن به حج محروم هستند و این محرومیت، نقض حقوق بشر و آزادی‎ عبادت به شمار می‌رود.

سازمان‎های تنظیم کننده این شکایت با تاکید بر این که دولت قطر به عنوان دولت عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ملزم به اجرای معیارهای آزادی دین و اعتقاد و دیگر حقوق اولیه است، از سازمان‌های حقوقی خواستند این مسئله را در دستور کار خود قرار دهند.

همچنین این نهادهای حقوق بشری کمپینی را در شبکه اجتماعی توئیتر  با این موضوع به راه انداخته‌اند که کاربران کامنت‌های متنوعی را در این باره گذاشته‎اند.

این شکوائیه در حالی از سوی این نهادهای حقوق بشری تقدیم شورای حقوق بشر سازمان ملل شده که دوحه، حکومت عربستان را به سیاسی کردن حج و ممانعت از حضور شهروندان قطری در مناسک حج امسال با بستن مرزهای زمینی به روی حجاج و بستن سامانه الکترونیکی دریافت ویزا متهم کرد.

از سوی دیگر، یک مسول در وزارت حج عربستان که خواست نامش فاش نشود، با تکذیب اتهامات قطر تصریح کرد: هم اکنون گروهی از حجاج قطری برای ادای مناسک حج در این کشور که از امروز (۲۸ مردادماه) آغاز می‌شود، در عربستان حضور دارند.

البته این مقام مسئول درباره تعداد حجاج قطری و این که آیا مستقیما از قطر به حج اعزام شده‌اند و یا از طریق دیگر کشورها وارد کشور عربستان شده‌اند، چیزی نگفت.

بنابر گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآنی، چهار کشور عربی عربستان، امارات، مصر و بحرین در ژوئن ۲۰۱۷ (خرداد ۹۶) روابط دیپلماتیک خود را به دلیل آنچه «حمایت قطر از تروریسم» اعلام شد، قطع کردند؛ این در حالی است که قطر کاملا این اتهامات را رد می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics