قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / ضرورت احیاء و بررسی آثار علمی آیت‎الله‎ بروجردی/ پیش کنگره بزرگداشت آیت‎الله‎ بروجردی برگزار می‌شود
شیعه معتقد اجازه نقد امام را به خود نمی‌دهد

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم خواستار شد:

ضرورت احیاء و بررسی آثار علمی آیت‎الله‎ بروجردی/ پیش کنگره بزرگداشت آیت‎الله‎ بروجردی برگزار می‌شود

عضو هیئت مدیره انجمن اصول فقه حوزه بر لزوم احیا، بررسی و مطالعه آثار آیت‌‎الله‎ بروجردی تأکید کرد و گفت: برخی از نظرات ایشان از جمله ارث زوجه کاربرد بسیاری در عصر حاضر دارد که باید روی این مباحث به خوبی کار شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، استاد سید میرتقی حسینی گرگانی در نشست خبری پیش کنگره بزرگداشت آیت‌الله بروجردی با اشاره به ویژگی‎های شخصیتی مرحوم آیت‎الله بروجردی گفت: این مرحوم از جمله تیزهوش‎ترین و با زکاوت‎ترین علمای عصر بود که توانست این هوش سرشار را در عرصه‎های علمی و فرهنگی و سیاسی با مواضع خاص خود ساری و جاری کند.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم افزود: این تیزهوشی موجب ایجاد یک حرکت عظیم در حوزه فقه و نوع استنباط و همچنین حرکت‎های سیاسی و تقریبی و بین‎المللی حوزه ما شد که تا پیش از آن چنین سابقه‎ای نداشت.

عضو هیئت مدیره انجمن اصول فقه حوزه با ذکر این مطلب مرحوم آیت‌‌الله بروجردی، تحول گسترده‎ای در امر تحقیق و مرجعیت و زعامت حوزه‏‎های علمیه ایجاد کرد، یادآور شد: ایشان، سبکی را در تحقیقات علمی و درس و بحث فقه و اصول از خود به یادگار گذاشت که در گذشته کمتر اتفاق افتاده بود.

وی عنوان کرد: حوزه‎‏های علمیه شیعه تا قرن هشتم در مباحث علمی نظرات فقهای شیعه و اهل سنت را باهم مقارنه می‎کردند؛ برای مدتی این امر مسکوت ماند ولی آیت‌الله بروجردی این امر را احیا کرد و تحولی در سبک استنباط و اجتهاد ایجاد کرد و فقه مقارنه و اصول را پایه گذاری کرد.

عضو هیئت مدیره انجمن اصول فقه حوزه گفت: تفکر عمیق آیت‌الله‎ بروجردی در فقه اصول تطبیقی سبب شد که ایشان مجمع تقریب یا دارالتقریب زمان خود را تأسیس کند و به حدی با قدرت برخورد کرد که در الازهر مصر، کرسی فقه جعفری به رسمیت شناخته شد و ایشان در همانجا نمایندگانی داشت و نمایندگان ایشان به فعالیت می‌پرداختند.

وی اظهارکرد: ایشان کتاب‎های متعددی دارد که از جمله آن‌ها می‎توان به حاشیه کفایه اشاره کرد که متأسفانه این حاشیه ناپدید شد؛ نوشته‎‌های ایشان در رجال و فقه ثبت شده است؛ برخی از مباحث علمی ایشان که در حوزه تدریس شده است به خوبی منقح نشده است و تقریرات درس ایشان هنوز به شکل کامل منتشر نشده است.

حسینی گرگانی بیان کرد: برخی از نظرات ایشان از جمله ارث زوجه کاربرد بسیاری در عصر حاضر دارد که باید روی این مباحث به خوبی کار شود.

استاد سطح خارج حوزه علمیه قم در پایان گفت: در پی آن هستیم که آثار آیت‌الله بروجردی را به چاپ برسانیم، به همین جهت از همه مجامع و مراکز درخواست می‌کنیم در این قسمت به انجمن اصول فقه یاری رسانند، و یکی از برکات این نکوداشت معرفی آثار ایشان است.

برگزاری پیش کنگره بزرگداشت آیتالله بروجردی در قم

همچنین حجت‎الاسلام والمسلمین سید صادق محمدی در این نشست خبری با اشاره به برگزاری پیش کنگره نکوداشت آیت‎الله بروجردی بیان کرد: این مراسم نکوداشت در روز ۱۹ اسفندماه در قم برگزار می‎شود.

وی افزود: این کنگره با عاملیت انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم و مشارکت مجمع تقریب مذاهب اسلامی و بیت آیت‎الله بروجردی و برخی از مراکز و مجامع علمی دیگر پنجشنبه هفته جاری برگزار می‎شود؛ کنگره نهایی نیز حداقل دو سال دیگر برگزار خواهد شد.

دبیر علمی پیش کنگره نکوداشت آیت‌الله بروجردی بیان کرد: انجمن اصول حوزه در اواخر سال ۹۳ تصمیم به برگزاری بزرگداشت علمی بزرگان حوزه علمیه ایران و خارج از ایران به ویژه شخصیت‌های علمی که مجهول هستند و آثار آن‌ها بروز و ظهور ندارد گرفت.

وی با ذکر این مطلب هنوز در حوزه کار جدی در خصوص شناسایی همه جانبه این مرجع بزرگ انجام نشده است گفت: آیت‎الله بروجردی یک شخصیت مشهور حوزوی ملی و بین‎المللی است و هیچ حوزه علمیه‎ای در جهان اسلام نیست که ایشان را نشناسد ولی متأسفانه هنوز در خصوص شناسایی آثار علمی، افکار اصولی، فقهی و رجالی و اجتماعی و تربیتی و سیاسی، کار خاصی انجام نشده است.

رئیس انجمن علمی اصول فقه حوزه بیان کرد: این انجمن در راستای این هدف بزرگ، یعنی شناساندن شخصیت‌های حوزوی به داخل و خارج از کشور گام نخست را به عنوان «شکوه مرجعیت» بر می‎‌دارد؛ این مراسم، اولین پیش کنگره نکوداشت آیت‌الله‎ بروجردی پس از ۵۶ سال از درگذشت این بزرگمرد است.

وی گفت: سخنرانان این پیش کنگره آیت‌الله‌ سبحانی، آیت‎الله شیخ محسن اراکی و آیت‎الله علوی بروجردی خواهند بود.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: ۴ نشست پیش مقدماتی ویژه این کنگره برگزار شد که در این پیش نشست‎های علمی به بحث اصول فقه، فقه، رجال و دیدگاه‌های اجتماعی، تربیتی و سیاسی آیت‌الله بروجردی با حضور گسترده اساتید سطوح عالی و مدیران عالی حوزه پرداخته شد.

دبیر علمی این کنگره بیان کرد: امام راحل در نامه خود به آیت‎الله شیخ مرتضی حائری که برای حضور در فضای علمی نجف به حوزه شیخ طوسی به عراق سفر کرده بود، آیت‎‏الله‎ بروجردی را شیخ طوسی عصر حاضر نامیدند.

وی گفت: مقام معظم رهبری نیز دو پیام برای بزرگداشت ایشان صادر کردند که در حقیقت ایشان در این پیام آیت‌الله بروجردی را زمینه‌ساز تحقق انقلاب اسلامی معرفی کردند.

محمدی در پایان بیان کرد: آیت‌الله بروجردی شخصیتی است که هم مجامع علمی و هم بزرگان داخلی و حوزوی نسبت به ایشان تواضع و خضوع و خشوع دارند و هم در خارج از حوزه‌های علمیه شیعه در جهان اهل سنت و مسیحیت شناخته شده هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics