قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / ضرورت نقش‌آفرینی نخبگان حوزوی در مباحث فقه حکومتی
ضرورت نقش‌آفرینی نخبگان حوزوی در مباحث فقه حکومتی

نماینده پژوهشگاه فقه نظام تاکید کرد:

ضرورت نقش‌آفرینی نخبگان حوزوی در مباحث فقه حکومتی

در دوران کنونی اداره و مدیریت اجتماعی بیش از هر چیز از طریق ساختارها و نظامات اجتماعی صورت می‌پذیرد که می‌توان آن را اموری نوپدید دانست و در این شرایط حکومت دینی باید ارزش‌ها و آرمان‌های متعالی خود را به همه ابعاد جامعه سرایت دهد.

به گزارش شبکه اجتهاد از ستاد خبری نشست هم‌اندیشی فقه حکومتی، حجت‌الاسلام مهدی جعفرزاده در نشست هم‌اندیشی فقه حکومتی که در مشهد برگزار شد، با اشاره به دیدگاه پژوهشگاه فقه نظام درباره فقه حکومتی اظهار داشت: نقش‌آفرینی نخبگان در تهیه نرم‌افزار حکومت اسلامی در قالب فقه نظام از مأموریت این پژوهشگاه فقه نظام است. این پژوهشگاه دارای سه پژوهشکده فرهنگ، پژوهشکده اقتصاد، حقوق و سیاست و پژوهشکده اصول، مبانی و دانشنامه بوده که هرکدام از آن‌ها دارای زیرگروه‌هایی با برنامه‌های مشخص هستند.

نماینده پژوهشگاه فقه نظام در توضیح سیاست‌ها و مأموریت‌های کلان پژوهشگاه فقه نظام تصریح کرد: زمینه‌سازی برای گسترش و تعمیق علوم اسلامی، پاسخگویی به نیازهای اساسی جامعه و نظام اسلامی، تقویت و تثبیت مرجعیت علمی حوزه‌های علمیه، زمینه‌سازی برای تقویت نیروی انسانی متخصص، تبیین، تولید و گسترش علوم اسلامی به‌ویژه فقه نظام از مأموریت‌های کلان پژوهشگاه فقه نظام است.

وی شناسایی نیازهای پژوهشی و چالش‌های فقه نظام و برقراری ارتباط و تعامل علمی و فرهنگی با نهادها و مراکز مرتبط را از فعالیت‌های این پژوهشگاه دانست و گفت: راه‌اندازی دبیرخانه مرکزی برای تعاملات علمی و اداری، طراحی درختواره فقه نظام ساز، راه‌اندازی اولین دانشنامه مجازی فقهی، انتشار فصلنامه فقه نظام، برگزاری کنگره بین‌المللی فقیه فقه نظام، ایجاد بستر مناسب برای تعامل بین حوزه و دانشگاه و برگزاری کرسی ترویجی و نظریه‌پردازی در زمینه فقه نظام از دیگر فعالیت‌های پژوهشگاه فقه نظام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics