قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / طراحی ۷ قرارگاه راهبردی در حوزه علمیه خراسان
اجرای برنامه‌ای پنج ساله‌ای برای نخبگان فقهی و اصولی حوزه علیمه خراسان

مصباح عاملی مطرح کرد:

طراحی ۷ قرارگاه راهبردی در حوزه علمیه خراسان

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که حوزه‌‌های علمیه باید پاسخگوی نیازها و مطالبات روز دنیا باشند، گفت: در حوزه علمیه خراسان هفت قرارگاه آموزشی «قرآن و عترت»، «حکمت و کلام»، «فقاهت و اجتهاد»، «اخلاق و تربیت»، «سیاست و جامعه»، «تبلیغ» و «ادبیات» تعریف و ارتباط آن‌‌ها به درستی با یکدیگر معین شده است و همه فعالیت‌‌ها در سه سطح عمومی، تخصصی و نخبگانی به صورت برنامه زمان دار و همه جانبه به صورت راهبردی در حال پیگیری است.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی در مراسم اختتامیه اولین دوره مشترک تعالی اساتید بسیجی استان‌‌های خراسان رضوی، قم، اصفهان و تهران، در مجتمع آموزشی فرهنگی امامت مشهد با بیان این که بر اساس منویات مقام معظم رهبری، تحول امری اجتناب ناپذیر است، گفت: امروز تحولات فکری فرهنگی و شرائط روز دنیا در گستره فعالیت‌‌های حوزوی، تحولی همه جانبه را طلب‌ می‌کند، بنابراین تحول در حوزه‌‌های علمیه به عنوان یک بحث محوری مطرح است.

وی با بیان این که حوزه‌‌های علمیه باید متحول شوند، چراکه حوزه محدود در گذشته امکان پاسخگویی به نیازهای روز دنیا را ندارد، تصریح کرد: تحول در حوزه‌‌های علمیه امروز، به لحاظ محتوایی، هم از جهت روش و هم اهداف، امری اجتناب ناپذیر بوده و اگر این تحول همه جانبه در بدنه حوزه‌‌های علمیه صورت نگیرد، منجر به منزوی شدن حوزه‌‌ها‌ می‌شود.

ماهیت و چگونگی تحول در حوزه‌‌های علمیه

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه ضمن اشاره به ماهیت و چگونگی تحول در حوزه‌‌های علمیه، اولین گام را کسب توانمندی مورد نیاز طلاب در راستای پاسخگویی به مسائل روز جامعه عنوان و ابراز کرد: پس از حکم انتصاب مقام معظم رهبری نسبت به شورای عالی و مدیریت این حوزه، شعار حوزه انقلابی، اندیشه و عمل به عنوان رویکرد حوزه علمیه خراسان قرار گرفت.

عاملی با بیان این که از همان ابتدای کار اعتقاد داشتیم بیش از آن که به مفاهیم پرداخته شود، باید بر فعالیت‌‌های عینی، علمی و مصداقی نیز تاکیداتی صورت بگیرد، خاطر نشان کرد: بنا بر بیانات مقام معظم رهبری حوزه انقلابی همان حوزه پاسخگو و تحولی است که در این راستا تمرکزمان بر ارتقاء توانمندی‌‌های طلاب و مبتنی بر ظرفیت‌‌های موجود در حوزه علمیه خراسان بود.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که امروز هزاران مساله در جامعه اسلامی وجود دارد که از روحانیون انتظار‌ می‌رود تا به این مسائل پاسخگویی داشته باشند، اظهار کرد: این مردم در ۴۰ سال پیش انقلاب کردند که این انقلاب برخاسته از متن حوزه‌‌های علمیه بود و امروز نیز همین حوزه‌‌های علمیه به عنوان مبدا و مصدر انقلاب باید بتوانند نیازهای جامعه را پاسخ دهند.

عاملی با بیان این که باید توانمندی‌‌های علمی و فکری در پاسخگویی به نیازهای نظام اسلامی و جامعه ظهور وبروز کند، گفت: امروز حوزه‌‌های علمیه حافظ و نگهبان انقلاب و نظام اسلامی هستند، بنابراین در برابر نظام دین، حوزه‌‌های علمیه مسئولیت تبیین را برعهده دارند تا این انقلاب به انحراف کشیده نشود و اگر در این مسیر عده‌ای تلاش کردند تا نظام را ناکارآمد جلوه دهند، حوزه‌‌ها نباید تماشاچی باشند.

حفاظت و پاسداری از نظام بر عهده حوزه‌‌های علمیه است

وی با بیان این که حفاظت و پاسداری از نظام بر عهده حوزه‌‌های علمیه است، یادآور شد: نظام اسلامی و اسلام ناب محمدی امروز در عرصه بین الملل دشمنانی دارد که یکایک شما باید از ظرفیت‌‌های موجود و آنچه در اختیار دارید، استفاده کرده و خود را توانمند سازید، چراکه تا زمانی که در خود تحول ایجاد نکنید‌ نمی‌توانید به دنبال تحول در جهان اسلام و در عرصه‌‌های مختلف نظام اسلامی باشید.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که همه در مسیر تحول باید به یکدیگر کمک کنند، بیان کرد: مهمترین مساله امروز حوزه‌‌های علمیه وقوع تحول و متناسب کردن این تحول با شرائط روز کشور است و این تحول باید بتواند روزآمدی و کارآمدی داشته باشد.

عاملی با بیان این که در حوزه علمیه خراسان هفت قرارگاه آموزشی «قرآن و عترت»، «حکمت و کلام»، «فقاهت و اجتهاد»، «اخلاق و تربیت»، «سیاست و جامعه»، «تبلیغ» و «ادبیات» تعریف و ارتباط آن‌‌ها به درستی با یکدیگر معین شده است، تصریح کرد: همه فعالیت‌‌های حوزه علمیه خراسان در سه سطح عمومی، تخصصی و نخبگانی به صورت برنامه زمان دار و همه جانبه به صورت راهبردی در حال پیگیری است.

تاسیس ۵ هیات‌‌های اندیشه ورز

وی با بیان این که تا به امروز ظرفیت‌‌های حوزه ساماندهی و در راستای رویش و شکوفایی فعالیت‌‌های حوزوی گام‌‌های بلندی برداشته شده است، ابراز کرد: یکی از اقدامات در راستای انسجام فعالیت‌‌های حوزه علمیه خراسان، تاسیس ۵ هیات‌‌های اندیشه ورز «حوزه جامعه و تمدن اسلامی»، «اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی»، «اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی»، «خانواده، تعلیم تربیت و سبک زندگی»، «هنر، رسانه و فضای مجازی» است.

مدیر حوزه علمیه خراسان ادامه داد: امروز جمعی از طلاب حوزه علمیه خراسان در قالب ۵ هیئت اندیشه ورز فوق مشغول به فعالیت هستند و هر هیئت اندیشه ورز با حضور اساتید مبرز و با برگزاری حلقه‌‌های معرفتی فعالیت خود را دنبال‌ می‌کنند.

بنابر گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، عاملی در پایان ضمن اشاره به شناسایی ۱۸۰ نفر از استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان، این حرکت را مصداقی از فعالیت تحولی منسجم و ارزشمند دانست و بیان کرد: به دنبال آن هستیم تا در سال جدید این رویکرد گسترش و توسعه یافته و کیفیت آن ارتقا پیدا کند تا در نهایت با مجموعه حرکت‌‌های تحولی بتوان به طور مثبت و ایجابی به انتظارات مقام معظم رهبری (حفظه الله) پاسخ داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics