قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / عدم تقدم حکم عقلی بر حکم فقهی، زنگ خطری برای پژوهشگران دینی
امام‌ هادی(ع) شیعه را به استقلال در عصر غیبت تجهیز کردند

‌‌‌ ‌‌‌سید‌‌‌منذر ‌‌‌حکیم در کارگاه‌های ‌‌‌مشق‌‌‌ اجتهاد عنوان کرد:

عدم تقدم حکم عقلی بر حکم فقهی، زنگ خطری برای پژوهشگران دینی

استاد سطح خارج حوزه علمیه قم گفت: اگر نتیجه‌ای در فقه با فطرت و عقل آدمی منافات داشت، باید فطرت و عقل را مقدم داشت.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ‌‌‌سید‌‌‌منذر‌‌‌حکیم، در سومین دوره از کارگاه‌های «مشق اجتهاد» که در مدرسه عالی فقهی ‌‌‌‌‌‌دارالهدی ‌‌‌قم برگزار می‌شود، به بیان عرصه‌های فقه تحت عنوان «آفاق فقه پژوهی» پرداخت.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در بیانات وی وجود داشت این بود که اگر نتیجه‌ای در فقه با فطرت و عقل آدمی منافات داشت، باید فطرت و عقل را مقدم داشت. او این مسئله را از قول استاد خود، مرحوم شهید صدر به‌عنوان زنگ خطری برای پژوهشگران دینی قلمداد کرد.

‌‌‌رئیس پژوهشکده الذریه النبویه، با اشاره به‌حکم فقهی عدم‌تغییر میزان پرداخت مهریه باگذشت زمان، این حکم را خلاف عقل و فطرت آدمی تلقی نمود.

استاد ‌‌‌سید‌‌‌منذر ‌‌‌حکیم همچنین به ‌نظام‌های مختلف کشف ‌شده از فقه پرداخت و از فقه الامامه، فقه تربیتی، فقه الحقوق، فقه الجزاء، فقه العقوبه و … به‌عنوان برخی از نظام‌های فقه یادکرد و افزود: هر یک از فقه‌های مضاف و عرصه‌های آن در ضمن یکی از این نظام‌ها جای می‌گیرد.

استاد حوزه علمیه قم، ضمن سؤالی در مورد رابطه فقه و دین و اینکه نظام‌های فقهی را از کدام‌یک کشف می‌کنیم، با استدلال به آیه شریفه «نفر»، رابطه این دو را تساوی دانست.

این استاد حوزه با اشاره به تعبیر استاد خویش شهید صدر نیز گفت: عرصه‌ای از زندگی بشر وجود نیست که از حکم خالی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics