قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / فتوای ورزشی با گزارشات نادرست!/ مهدی عامری
فتوای ورزشی با گزارشات نادرست!/ مهدی عامری

دیدگاه و نظر/ یادداشت روز؛

فتوای ورزشی با گزارشات نادرست!/ مهدی عامری

شبکه اجتهاد: آیت‌الله موسوی بجنوردی حضور زنان در ورزشگاه بر مبنای «اصالت الحلیه» فتوا به عدم اشکال آن داده و فی نفسه چنین امری را غیرشرعی نمی‌داند اما در ادامه چندین بار تاکید می‌کند که: «این حضور نباید با مسائل غیرشرعی و غیراخلاقی همراه شود. بدون شک اگر این حضور به مسائل غیراخلاقی و غیرشرعی همراه شود، جایز نیست.» ایشان آنگاه بخش دوم را نفی کرده و اعلام می‌دارد فضای ورزشگاه و فرهنگ مردم به گونه‌‌ای است که کار غیر شرعی در ورزشگاه اتفاق نخواهد افتاد فلذا نباید مانع حضور زنان در ورزشگاه شد!

ایشان حتی مخالفت مراجع با این امر را از اطلاعات نادرست ایشان می‌داند و بیان می‌دارد: «کسانی که چنین مسائلی را مطرح می‌کنند حتما به مراجع گزارش اشتباه داده‌اند. … به احتمال زیاد برخی این مسئله را به شکلی با مراجع مطرح کرده‌اند که اگر چنین اجازه‌ای صادر شود بین زنان و مردان اختلاط و التقاط صورت می‌گیرد و مسائل اخلاقی از بین می‌رود. این در حالی است که اگر صورت مسئله به‌صورت حقیقی برای مراجع مطرح شود و عنوان شود که جایگاه زنان ومردان در ورزشگاه‌ها از هم فاصله دارد و هیچ‌مسئله غیراخلاقی صورت نمی‌گیرد مراجع نیز با این مسئله مخالفت نخواهند کرد و اجازه این کار را خواهند داد. کسی که به ورزشگاه می‌رود قصد دارد یک مسابقه ورزشی را تماشا کند و از آن لذت ببرد. پس از پایان مسابقه نیز در مسیری که برای وی تعیین شده حرکت می‌کند و ورزشگاه را ترک می‌کند. در نتیجه کسی با نیت غیراخلاقی و غیرشرعی به ورزشگاه نمی‌رود»!

به نظر این تلقی ایشان با دو اشکال مواجه است:

اولا: اشکال مراجع منحصر در اختلاط و مسائل غیراخلاقی حواشی مسابقه نیست: بلکه یک بخش از دلیل مخالفت مراجع نوع پوشش ورزشکاران در برخی مسابقات ورزشی است که البته آقای بجنوردی در این باب نظری نداده و ورود به بحث نکرده است تا مشخص شود نظر ایشان در مورد نگاه بدون واسطه زنان به بدن مرد نامحرم چیست و آیا در این مورد هم ایشان حکم به عدم اشکال می‌دهند یا نه؟ مع الوصف به نظر می‌رسد نظرات مراجع را به درستی خدمت ایشان بیان نکرده‌اند و تنها قسمتی از نظرات را برای ایشان خوانده‌اند!!

ثانیا: گویا گزارشاتی اشتباه از وضعیت ورزشگاه‌ها به جناب بجنوردی رسانده‌اند و اگر ایشان از وضعیت حقیقی ورزشگاه‌ها مطلع می‌شد این گونه سخن نمی‌گفت! ایشان نگاه بسیطی به ماجرا دارند و به نظر گزارشات متعدد از فحاشی و سنگ‌پراکنی و هتاکی‌های مختلف در ورزشگاهها به سمع و نظرشان نرسیده است. اوضاع در برخی ورزشگاه‌‌‌ها به حدی وخیم است که حتی برخی مردان نیز عطای حضور در ورزشگاه را لقای آن بخشیده‌اند!

علاوه بر این، جا داشت گزارشی از امکانات ناچیز و محدود ورزشگاه‌‌‌ها به ایشان داده شود و آنگاه ایشان نظر دهند که آیا در برخی ورزشگاه‌‌‌ها اصولا کرامت و شأن شهروندان حفظ می‌شود یا نه؟ چه رسد بانوان!

لذا اینکه با گزارشات ناقص و نادرست جناب آیت‌الله فتوا بدهند بر سبیل صواب نیست! در واقع اگر ایشان با آگاهی کامل از وضعیت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ورزشگاه‌‌‌ها مسئله را بررسی نماید همانگونه که خودشان بیان داشته و فتوای حلیت حضور زنان در ورزشگاه را مقید کرده است، این بخش را معلق نمی‌کرد که «اگر قرار باشد حضور زنان در ورزشگاه در جامعه اسلامی سبب مفسده و مسائل غیرشرعی شود نمی‌توان از کنار این مسئله به سادگی گذشت.» و «اگر این حضور با مسائل غیراخلاقی همراه شود مشکل شرعی دارد». چرا که در بسیاری از موارد این اتفاق رخ خواهد داد! لذا طبق قاعده وضع مقدم، نمی‌توان از این مسئله به سادگی گذشت و طبق نظر جناب بجنوردی هم این حضور مشکل شرعی دارد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics