قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / آشنایی با ویرایش جدید کتاب «جریمه تأخیر تأدیه»

آشنایی با ویرایش جدید کتاب «جریمه تأخیر تأدیه»

در ویرایش جدید کتاب ابتدا فتاوای مراجع بزرگوار تقلید درباره موضوع جریمه تأخیر تأدیه در معاملات بانکی با مراجعه به رساله‌های توضیح‌‌المسائل و استفتائات جدید ارائه شده است، سپس جدیدترین قوانین پولی و بانکی مرتبط نیز مرور می‌شود.
شبکه اجتهاد: نسخه ویرایش شده کتاب «جریمه تأخیر تأدیه» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان و فرشته ملاکریمی از آثار تولید شده توسط پژوهشکده پولی و بانکی است که به تازگی در دسترس علاقه‌مندان حوزه‌های اقتصادی قرار گرفته است.

یکی از معضلات مهم نظام بانکی در ایران، تأخیر تأدیه بدهی مشتریان در معاملات مدّت‌دار است. نظام بانکی برای اطمینان از وصول به موقع مطالبات، از روش‌های متعددی بهره می‌گیرد. یکی از مهمترین این روش‌ها «وجه التزام»، «جریمه تأخیر تأدیه» و «خسارت تأخیر تأدیه» است که قوانین مربوط به آنها به دلایل تشابه با عنوان «ربا» محلّ بحث و گفت‌و‌گو است.

تشریح درست ابعاد مسئله جریمه تأخیر تأدیه با تعمق در ماهیت و مبانی فقهی آن، کمک بزرگی به نظام بانکی کشور محسوب می‌شود تا ضمن تبیین مشروعیت دریافت جریمه دیرکرد در عقود بانکی، در مسیر تحقق بانکداری اسلامی نیز گامی به جلو بردارد. افزون بر این چالش‌ها و اختلافات موجود پیرامون مشروعیت دریافت جریمه از مشتریان متخلف از سوی دیگر ضرورت پرداختن به این بحث را مضاعف می‌کند. تدوین کتاب جریمه‌تاخیر تادیه با جمع‌آوری و طرح دیدگاه‌های مختلف فقهی، حقوقی و اقتصادی، مجالی را فر اهم آورده تا مسئولین، کارشناسان و محققین بانکی آرای متعدّد در باب تأخیر تأدیه را ببینند و در تحقیقات و پژوهش‌های آتی به آن استناد نمایند.

در کتاب حاضر ابتدا فتاوای مراجع بزرگوار تقلید درباره موضوع جریمه تأخیر تأدیه در معاملات بانکی با مراجعه به رساله‌های توضیح‌‌المسائل و استفتائات جدید ارائه شده است. بعد از آن قوانین پولی و بانکی درباره جریمه تأخیر تأدیه مطرح شده، و سپس برخی مقالات منتشر شده در مجلات معتبر، درباره مبحث جریمه تأخیر تأدیه جمع‌آوری و ارائه شده است. در بخش پایانی کتاب نیز واژگان کلیدی به طور جامع و دقیق توضیح داده شده است.

در ویرایش جدید کتاب «جریمه تأخیر تأدیه»، ضمن ارائه مجموعه‌ی کامل‌تری از فتاوای مراجع عظام تقلید درباره تأخیر تأدیه در معاملات بانکی، جدیدترین قوانین پولی و بانکی مرتبط نیز مرور می‌شود. همچنین جدیدترین مقالات در حوزه تأخیر تأدیه گردآوری شده و در مجموع ۱۵ مقاله‌ی تخصصی شامل موضوعات متعدد و البته دقیق و مفید برای خوانندگان ارائه می‌شود. به منظور درک بهتر موضوع، در بخش پایانی نیز مفاهیم و واژگان کلیدی مرتبط با جریمه تأخیر تأدیه تبیین شده است.

علاقمندان می‌توانند این کتاب را از انتشارات پژوهشکده پولی و بانکی تهیه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics