قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / فقط ۱۰ درصد دروس خارج حوزه به موضوعات نوپدید اختصاص دارند
فقط ۱۰ درصد دروس خارج حوزه به موضوعات نوپدید اختصاص دارند

معاون پژوهش حوزه:

فقط ۱۰ درصد دروس خارج حوزه به موضوعات نوپدید اختصاص دارند

معاون پژوهش حوزه با بیان اینکه فقط ده درصد دروس خارج حوزه به مسائل نوپدید و مستحدث اختصاص دارند، تأکید کرد: اگرچه برخی تحقیقات در حوزه بنیادین است، ولی حتی در فقه هم مباحث کاربردی زیادی داریم که ناظر به جامعه هم تولید شده است. اساساً تولیدات علوم انسانی اسلامی به خاطر نوپا و بینارشته‌ای بودن با دشواری بیشتری روبروست.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی، معاون پژوهش حوزه، در پاسخ به این پرسش که اخیراً آیت‌الله استادی درباره برپایی ۳۰۰ درس خارج در حوزه انتقادات ضمنی داشت، به ایکنا گفت: دروس خارج حوزه علمیه از جهت سطح و محتوا قابل تقسیم و رتبه‌بندی است؛ برخی دروس حوزه در کف و برخی در رتبه بالاتر و دروسی هم به عنوان برترین دروس خارج حوزه هستند.

وی با بیان اینکه تفاوت در سطوح دروس خارج حوزه علمیه قابل تردید نیست افزود: آنچه آیت‌الله استادی چند روز قبل مطرح کرده است، ناظر به ارتقای دروس خارج به لحاظ علمی بوده است.

مجتهدپروری و توسعه مرزهای دانش

معاون پژوهش حوزه گفت: به لحاظ موضوعی، درس خارج فقه و اصول در حوزه با دو هدف برگزار می‌شود که یکی از آن‌ها مجتهدپروری است؛ موضوع این دروس برای تحقق این هدف مناسب‌تر است.

معاون پژوهش حوزه علمیه با تأکید بر اینکه بخش زیادی از دروس خارج حوزه در راستای مجتهدپروری است، ادامه داد: برخی دیگر از دروس خارج هم به قصد توسعه مرز‌های دانش برگزار می‌شود که در مجموع از دروس خارج در بخش دوم یعنی توسعه مرز‌های دانشی راضی نیستیم.

میرمعزی بیان کرد: درس‌هایی که ناظر به مسائل روز و نیاز‌های جامعه هستند وجود دارند، اما بسیار کم‌اند و کافی نیستند و باید توسعه داده شوند.

تأمین زیرساخت‌های پژوهش

وی افزود: در مجموع ۳۰ درس خارج ما در موضوعات مستحدثه برگزار می‌شود که باید ارتقا و توسعه یابد؛ از این رو نیازمند تأمین زیرساخت‌هایی است و معاونت پژوهش حوزه با تمام توان و ظرفیت در این راستا می‌کوشد.

میرمعزی اظهار کرد: یکی از طرح‌های انجام شده در این زمینه حمایت از دروسی است که به موضوعات مستحدث می‌پردازند؛ یک سال است که این کار انجام شده است. حتی حاضریم کارگروهی از سوی استادان ایجاد شود و هزینه آن را بپردازیم.

مباحث کاربردی در تحقیقات فقهی

میرمعزی در پاسخ به این سؤال که چرا حجم تحقیقات بنیادین این مقدار زیاد است؟ تصریح کرد: درست است که برخی تحقیقات در حوزه بنیادین و نظری است و البته همان هم لازم است، ولی حتی در فقه هم مباحث کاربردی زیادی داریم که در آثار علمی مورد توجه است؛ لذا الزاماً مباحث و تحقیقات فقهی، فلسفی و کلامی ما بنیادین نیست و با توجه به جامعه منتشر شده است.

وی با بیان اینکه در همایش کتاب سال حوزه جهت‌دهی بر تحقیقات کاربردی بود، بیان کرد: تولیدات علوم انسانی اسلامی به خاطر نوپا و بینارشته‌ای بودن و همچنین وجود مراکز آموزشی نوپا با دشواری بیشتری روبروست؛ از این‌ رو شاید در جشنواره‌ای مانند کتاب سال آثار کمتری در این عرصه وجود داشته باشد، ولی این به معنای آن نیست که در این عرصه‌ها رشدی نداشته‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics