قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / فقه مشارکت در قدرت
فقه مشارکت در قدرت

تازه‌های نشر؛

فقه مشارکت در قدرت

کتاب «فقه مشارکت در قدرت» ترجمه یکی از آثار آیت‌الله یعقوبی است که از سوی نشر اندیشه مکث به زیور طبع آراسته شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، کتاب «فقه مشارکت در قدرت» ترجمه یکی از آثار ‌آیت‌الله محمد یعقوبی (از اساتید و علمای عراق) به نام «فقه المشارکه فی السلطه»، توسط دکتر عبدالوهاب فراتی، محمد مهری‌فر و سید احمد حسینی ترجمه و از سوی نشر اندیشه مکث به زیور طبع آراسته شد.

این اثر که یک دوره خارج استاد یعقوبی از تاریخ ۲۰۱۴/۱۱/۱۰ الی ۸/۶/ ۲۰۱۵ میلادی است که تلاش‌ می‌کند تا اصل و میزان مشارکت در دولت‌های جائر و عادل را مورد بررسی قرار دهد. پیش از این نیز بررسی این موضوع در ادبیات قدماء رواج داشته و بزرگانی همچون سید مرتضی، شیخ طوسی و محقق کرکی در باره آن در پاره‌هایی از مباحث فقهی خود سخن گفته‌اند.

این اثر ضمن توجه وافر به چنین تباری تلاش کرده است تا این موضوع را در اثری جامع تر مورد بررسی و عناوین جدیدتری نیز بر آن بیفزاید. از جمله این مباحث‌ می‌توان به جواز و محدودیت‌های شورش و قیام علیه حاکم جائر و نیز وجوب یاری به ولی فقیه در اقامه امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد.

نکته مهم تر آن است که استاد شیخ محمد یعقوبی بسیاری از این مباحث را ناظر به وضعیت سیاسی اجتماعی عراق بویژه در دوره بعثی‌ها مطرح نموده است.

هدف از ترجمه و نشر این اثر به زبان فارسی نیز بیشتر به فقدان آثار خوب درباره فقه سیاسی در محیط‌های دانشگاهی در ایران باز‌ می‌گردد. پیش از این، آثار مرحوم استاد عمید زنجانی در دانشگاه‌های ایران رواج داشت که آثار مهم و ارزشمندی بود و سال‌های سال نیز دانشجویان ایرانی را به مباحث فقه سیاسی آشنا‌ می‌ساخت. پس از رحلت آن استاد فقید، اثری که بتواند به مباحث فقه سیاسی تداوم بخشد کمتر وارد بازار شد و آثار موجود نیز نتوانست چنین خلایی را پر نماید.

همین دلایل کافی بود که موسسه مبنا تصمیم بر ترجمه و نشر این اثر بگیرد. تفاوت این اثر با آثاری که در این زمینه وجود دارد آن است دانشجو علاوه بر آشنایی با مباحث فقه سیاسی، با روشه‌‌ای اجتهادی نیز در تحلیل موضوعات فقهی آشنا‌ می‌شود که در این اثر به‌صورت ساده مورد توجه قرار گرفته است؛ روشی که مختص تحلیل‌های شناختی در محافل حوزوی است و کمتر دانشجو با آن آشنایی دارد.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه کتاب می‌توانند با شماره تلفن ۰۹۱۲۷۱۶۱۰۶۶ و یا با شماره ۰۵-۳۲۹۰۶۴۰۴-۰۲۵ داخلی: ۱۱۱ تماس حاصل نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics