قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / «فقه وقف» تقریر درس خارج حجت‌‎الاسلام سید ابراهیم رئیسی منتشر شد
«فقه وقف» تقریر درس خارج حجت‌‎الاسلام سید ابراهیم رئیسی منتشر شد

به همت بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی؛

«فقه وقف» تقریر درس خارج حجت‌‎الاسلام سید ابراهیم رئیسی منتشر شد

کتاب «فقه وقف» دربردارنده تقریر درس خارج حجت‎‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی از سوی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی به زیور طبع آراسته شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، یکی ازموضوعات و ابواب فقه اقتصادی اسلام، وقف و عناوین همانند آن است. مشروعیت وقف و بهره‌مندی شخص واقف از ثواب و پاداش الهی از منظر قرآن و سنت، تردیدناپذیر بوده و از صدر اسلام مورد توجه اولیای دین و عموم مسلمانان قرار داشته است.

کتاب «فقه وقف» در تبیین مسائل و احکام وقف بر اساس کتاب «تحریر الوسیله» امام خمینی (ره) فراهم آمده است که توسط حجت‌‎الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی برای جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه مشهد مورد بحث قرار گرفته و گروه فقه و اصول بنیاد پژوهشهای اسلامی آن را تدوین، تنقیح و چاپ کرده است.

فضیلت، تعریف و صیغه وقف، اعتبار قبول در وقف، قصد قربت در وقف، وصیت در وقف، شرایط وقف، شرایط مال موقوفه، حکم وقف بر مصلحتی با از بین رفتن عنوان وقف، وقف بر مردم یک شهر، وقف بر مسجد، وقف بر سید الشهدا، منافع جدید عین موقوفه، وقف منفعت یا انتفاع و… از مباحث مطرح شده در این اثر است.

در این کتاب شرایطی همچون بلوغ، عقل، اختیار و محجور نبودن از جمله شرایط واقف معرفی شده و همچنین مال موقوفه باید دارای شرایطی همچون عین بودن، وقف مشاع، مملوک بودن، داشتن انتفاع حلال با بقای عین، قابل قبض بودن و متعلق حق غیر نبودن، نیز از جمله شروط مال موقوفه معرفی شده است.

حجت‌‎الاسلام سید ابراهیم رئیسی مولف این کتاب، در بخشی از این اثر آورده است: وقف به عبارت دیگر، صدقه جاریه، آثار و برکات زیاد و متنوعی دارد و نقش برجسته‌ای در تقویت و تعالی و ماندگاری شعائر دینی و مذهبی و رشد و بالندگی فرهنگ و تمدن اسلامی ایفا کرده است؛ از شواهد و قراین تاریخی و اجتماعی استفاده می‌شود که وقف از احکام تاسیسی فقه اسلامی نیست، بلکه در میان اقوام و ملل و پیروان ادیان گذشته سابقه دارد و به عبارت دیگر، از احکام امضایی اسلام است، ولی بدون تردید وقف در فرهنگ و فقه اسلامی هم به لحاظ کیفیت از جایگاه والایی برخوردار است.

کتاب «فقه وقف» در شمارگان ۵۰۰ نسخه و قطع وزیری تهیه و تدوین شده و در اختیار علاقمندان به کتاب و کتاب خوانی قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics