قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / فقهِ پوشش کاملاً همراه با عقلانیت است
اشک بر سیدالشهدا مستقلا موجب رشد نمی‌شود

آیت‌الله سیدان:

فقهِ پوشش کاملاً همراه با عقلانیت است

آنچه که در فقه اسلامی در خصوص پوشش آمده است به طور کامل با عقلانیت همراه است که اگر کسی منصفانه این موضوع را بررسی کند متوجه خواهد شد که آنچه اسلام و متخصصان دینی در حوزه حجاب گفتند موجب صیانت جامعه و بانوان در مسیر زندگی اجتماعی است.

به گزارش شبکه اجتهاد، همایش «فقه پوشش اسلامی در اماکن متبرکه» به عنوان پیش نشست همایش ملی زیارت و عفاف؛ نقش آستان‌های مقدس در ترویج سبک زندگی عفیفانه با حضور آیت‌الله سید جعفر سیدان، استاد سطح عالی حوزه و بانوی مجتهده، حاجیه خانم صفاتی، حجت‌الاسلام مهدی شریعتی تبار، مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس و  دیگر اساتید حوزه علمیه و دانشگاه پنجشنبه گذشته در محل تالار همایش‌های بنیاد پژوهش‌های اسلامی برگزار شد.

آیت‌الله سیدان، استاد سطح عالی حوزه در این نشست هم اندیشی با بیان اینکه براساس باورهای دینی و اعتقادی اسلام اماکن متبرکه معصومین(ع) و امامزادگانی که وابسته به ایشان هستند به دلیل نسبت با حق و اولیای حق، شرافت پیدا کرده اند، اظهار کرد: پرداختن به نقش این اماکن متبرکه در ترویج مسائل عفاف و حجاب نیاز به جلسات و نشست‌های تخصصی متعددی دارد که در این فرصت اندک نمی‌توان به تمام جوانب و ابعاد آن پرداخت.

وی با اشاره به اینکه آنچه در موضوع پوشش اسلامی امری مسلم و قطعی است واجب بودن آن است، افزود: اماکن متبرکه نقش بسیار پررنگی در حفظ و تقویت مکتب بی نظیر و جامع اسلامی دارد. مکتبی که از نظر اعتقادی، اخلاقی و مسائل اجتماعی بی مانند و سعادت بخش است.

کارشناس مسائل فقهی ادامه داد: مکتب سعادت بخش اسلام بر چند پایه استوار است که از مصادیق آن می‌توان به حضور مراجع متخصص دینی اشاره کرد که باید حقانیت، اصول و مبانی این مکتب را در مقابل با سایر مکاتب در جامعه تبیین و تثبیت کنند و دیگری وجود همین اماکن متبرکه و مقدس است که افراد با حضور در این مکان‌ها بیشتر متوجه خداوند رحمان می‌شوند.

اماکن متبرکه در جهت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب تاثیرگذار است

وی نقش اماکن متبرکه را در جهت اصلاح جامعه به ویژه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب تاثیرگذار دانست و گفت: این مکان‌ها با توجه به فرصت زیارت و مناجاتی که برای افراد فراهم می‌کنند زمینه پذیرش معنویات و حقایق را نیز در آنها ایجاد می‌کنند و افراد می‌توانند ارزش‌ها و معارفی که در واقع با ذات فطری آنها سازگار است دریافت کرده و بپذیرند.

آیت‌الله سیدان عنوان کرد: امیدواریم با برگزاری این جلسات هم اندیشی به راهکارهای تاثیرگذار در ارتباط با ترویج تمام اصول دینی به ویژه حجاب و عفاف برسیم که بتواند تحولی شگرف در زائران ایجاد کند. آنچه که در فقه اسلامی در خصوص پوشش آمده است به طور کامل با عقلانیت همراه است که اگر کسی منصفانه این موضوع را بررسی کند متوجه خواهد شد که آنچه اسلام و متخصصان دینی در حوزه حجاب گفتند موجب صیانت جامعه و بانوان در مسیر زندگی اجتماعی است.

برخی به دنبال بی بندبار کردن جامعه هستند

بانوی مجتهده،حاجیه خانم صفاتی نیز در این نشست با انتقاد از وضع موجود حجاب در جامعه افزود: در این نشست باید به دنبال راهکارهایی جهت بهبود وضعیت حجاب در جامعه به ویژه در امکان متبرکه باشیم. براساس مبانی فقهی ما حفظ حجاب و عفاف در اماکن متبرکه الزامی است زیرا این اماکن حکم مسجد را دارند و باید شعائر اسلامی در آنها بروز و ظهور پررنگ تری داشته باشد.

وی با بیان اینکه حجاب یکی از اصول قطعی و نشانه‌های جامعه اسلامی است که اماکن متبرکه مسئولیت بیشتری در جهت حفظ این فریضه الهی دارند، تاکید کرد: حجاب به عنوان یکی از شعائر اسلامی وجه شناسایی زن مسلمان و غیر مسلمان است. یکی از دردهای امروز جامعه ما فعالیت افرادی است که صاحب قلم هستند و با دستکاری روایات حجاب عصر نبوی را به گونه‌ای معرفی می‌کنند که گویی پیامبر همه زشتی‌ها را دیده و سکوت کرده است.

این بانوی مجتهد شیعه با بیان اینکه این افراد به دنبال بی اعتقاد کردن زنان و جامعه مسلمان هستند، ادامه داد: قرآن کریم در سوره نور و احزاب به صورت ویژه به مسائل حجاب و عفاف در جامعه پرداخته است. همچنین با نگاه به سیره پیامبر و ائمه معصومین(ع) می‌بینیم که موضوع حجاب به صورت دفعی و یکباره به جامعه تحمیل نشده است بلکه ابتدا با ایجاد شوق و انگیزه در افراد فرهنگسازی‌های لازم صورت گرفته است. در طول بیست و سه سال نبوت پیامبر(ص) این مورد به طور کامل مشهود است.

وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم مراحل اولیه تعلیم با سوره‌های مکی که ناظر بر موضوع مبدا و معاد هست آغاز می‌شود، ابراز کرد: به نوعی در این سوره‌ها بینش و معرفت بنیادی در دو مفهوم عفاف و حجاب با یک فرهنگسازی ویژه به چشم می‌خورد و نهادینه می‌شود لذا در مدینه که سوره نور و احزاب نازل می‌شود افکار عمومی برای پذیرش حجاب آماده شده اند.

عفت ورزی یکی از شاخصه‌های مهم دینی/ فلسفه الزام به حجاب

صفاتی عفت ورزی را یکی از شاخصه‌های مهم دینی اعلام کرد و گفت: خداوند رحمان در قرآن ابتدا به زنان و دختران پیامبر خطاب می‌کند که حجاب داشته باشند و بعد زنان مومن را خطاب قرار می‌دهد. تا قبل از سوره نور و احزاب که سال پنجم هجری نازل شده اند حکم صریحی در مورد حجاب وجود نداشت اما روایات مستندی وجود دارد که با این وجود حجاب در فتار و سیره جامعه مطرح بوده است.

وی در ارتباط با چرایی ضرورت حجاب برای بانوان عنوان کرد: در این حوزه دو دیدگاه اساسی وجود دارد که چرا حجاب نخست برای زن مطرح شده و دیگری شخصی بودن امر حجاب است. فلسفه الزام به حجاب از نظر فقهی در ابتدا به دلیل حرمت گذاشتن برای زن است زیرا زن مسلمان احترام و ارزش دارد. یکی از دلایل الزام حجاب زنان جهت مصون نگه داشتن زن از نگاه‌های تعرض آمیز جامعه و پرهیز از مفسده است. در نصوص و فتواهای متعددی موضوع مفسده انگیز بودن بی حجابی مطرح شده است.

این بانوی مجتهده با بیان اینکه وظیفه جامعه اسلامی است که از افراد جامعه صیانت و محافت کند، تاکید کرد: برخی می‌گویند حجاب یک امر شخصی است و از نظر قانونی ورود به حریم خصوصی افراد ممنوع است. اینکه حجاب یک امر شخصی است، صحیح می‌باشد اما زمانیکه فرد در فضای عمومی و جامعه قرار می‌گیرد باید الزاماتی را رعایت کند. بیان این موضوع که فضای داخل خودرو حریم خصوصی است و نباید کسی دخالت کند همانقدر غیرقابل قبول بوده که نبستن کمربند خودرو غیرمنطقی است. اگر حریم خودرو شخصی است پس نباید مقررات راهنمایی و رانندگی مانند بستن کمربند را در داخل خودرو رعایت کرد.

متولیان حرم‌های مطهر کاری کنند که اثربخشی «زیارت» در جامعه بیشتر شود

بنابر گزارش فرهنگ رضوی، حجت‌الاسلام شریعتی تبار، مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس نیز در این نشست اظهار کرد: این نشست به نقش آستان‌های مقدس در ترویج سبک زندگی عفیفانه که موضوع بسیار مهمی است می‌پردازد.

وی افزود: هدف از برگزاری این نشست نخست پرداختن به بحث عفاف و حجاب است که در فرهنگ قرآنی و اسلامی ما جایگاه والایی داشته و نقش مهمی نیز در رشد و پاکیزگی جامعه دارد.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی ادامه داد: دومین هدف این نشست نقش و اثرگذاری زیارت در جامعه است که با توجه به اماکن متبرکه‌ای که در کشور وجود دارد باید بیش از پیش به این مفهوم پرداخته شود.

وی با اشاره به پویایی فقه اسلامی عنوان کرد: متولیان حرم‌های مطهر باید با هم اندیشی و هم افزایی با یکدیگر برنامه‌ها و طرح‌های را تهیه کنند که اثربخشی موضوع زیارت را در جامعه بیشتر کند تا ما شاهد رشد و بالندگی عفت و حجاب و ارزش‌های اسلامی باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics