قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مجازات‌های بدپیامد برای خانواده مجرم، تغییر کند
قوانین کافی مبتنی بر فقه نسبت به آب و خاک نداریم

عضو مجلس خبرگان رهبری:

مجازات‌های بدپیامد برای خانواده مجرم، تغییر کند

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه بازتاب مجازاتها، خانواده‌ها‌ی آسیب دیدگان را در معرض تهدید جدی قرار می‌دهد، گفت: بررسی و تبدیل نوع و میزان «مجازات‌ها‌ی بدپیامد برای خانواده مجرم» ضروری و برآمده از خاستگاه دینی است.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در جمع هیات اندیشه‌ورز جامعه شناسی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در قم خاطرنشان کرد: دربحث آسیب‌ها‌ی خانواده زندانیان،باید آیه شریفه «وَ لا تَزِرُ وازِرَهٌ وِزرَ أُخری» مورد توجه قرار گیرد. این آیه شریفه تحمیل وزر (گناه) مربوط به یک فرد به فرد دیگر را روا نمی‌دارد.

وی ادامه داد: البته روشن است که بسیاری از مجازات‌ها‌یی که برای مجرم در نظر گرفته و یا انجام می‌گیرد به صورت طبیعی بازتاب‌هایی را برای خانواده آن مجرم در پی دارد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: مقصود از پیامدهای مجازات‌ها، مواردی است که دارای آثار تخریبی و آسیب‌ها‌ی جدی است که خانواده‌ای را در مسیر ناهنجاری، یا انفعال جدی اجتماعی و یا فرو افتادن به فساد اجتماعی و یا مشکلات اقتصادی می‌کشاند.

مبلغی گفت: سئوال این است که اگر ما به نوع یا میزانی از مجازات روی آوردیم که دارای پیامدهای منفی است که اسلام به هیچ وجه این پیامدها را نمی‌پسندد و نمی‌پذیرد، آیا می‌توانیم در نوع کیفیت و میزان مجازات دست به تعدیل بزنیم یا تجدید نظر به عمل بیاوریم؟

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: گاه اهمیت این مساله تا آنجا پیش می‌رود که بازتاب‌های یک مجازات از حیث شدت و آسیب رسانی و ایجاد تنگنا بسیار بزرگتر از خود مجازات است.

وی ادامه داد: در واقع، با وقوع جرم ما به دو نوع مجازات دست می‌زنیم، یکی مجازات اصلی و دیگری مجازات پیامدی، که ابعاد و ماهیت مجازات پیامدی گاهی از ابعاد و ماهیت مجازات اصلی فراتر می‌رود، گویی این خانواده است که در واقع دارد مجازات می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تصریح کرد: به‌عنوان مثال در شرایط پیچیده جامعه امروز، مجازات زندان برای فرد مجرم، اقتصاد و معیشت و وضعیت فرهنگی خانواده او را هم به‌سمت پرتگاه می‌برد و می‌توان آن را به‌نوعی مجازات بازتابی نامید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics