قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مجازات بدنی تأثیرگذارتر از حبس است
قصاص در فرزند صغیر و کبیر متفاوت است/ در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان هیچ تدبیری برای فرزندکشی وجود ندارد/ لزوم تعزیر مناسب در مورد جرم فرزند کشی

مجازات بدنی تأثیرگذارتر از حبس است

معاون فرهنگی قوه قضائیه در مراسم رونمایی از سامانه ملی صبر با اشاره به اینکه زندان بسیار آسیب‌زاست و اصل مجازات زندان در اسلام وجود ندارد گفت: ما میراث‌دار فرهنگ ایرانی، اسلامی و وارداتی هستیم و مجازات زندان هم یک فرهنگ وارداتی است و از کشور فرانسه وارد کشور ما شده است و ما باید به دنبال مجازات‌‌های جایگزین باشیم.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام صادقی گفته است: مجازات‌های بدنی بسیار تأثیرگذارتر از حبس است و مجازات شلاق که در اسلام آمده بسیار مؤثرتر است اما ستادهای حقوق بشری روی این موضوع نظر خوبی نداشتند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه گفته است: زندان‌ها دانشگاه آفت است و مگر سازمان زندان‌ها چقدر می‌تواند در زندان‌ها کارهای فرهنگی انجام دهد اما زندانیان کارهای خلاف را به دیگران یاد می‌دهند و اگر بهترین زندانها را هم بسازیم باز هم زندان‌ها اموزشگاه‌های جرم و جنایت هستند.

وی در ادامه افزوده است: قانون ما به قضات این اجازه را داده است که حکم زندان را صادر کنند اما دانشگاهیان ما باید فکر کنند و مجازات‌‌های جایگزین را پیدا کنند. البته در قانون آیین دادرسی و مجازات اسلامی جدید به قضات اجازه داده شده که از مجازات‌‌های جایگزین حبس استفاده کنند اما این مجازات‌ها شامل حال زندانیان خطر ناک نیستند. به عنوان مثال سال گذشته در ایام اربعین تعدادی زندانیان کرمانشاه به این مجازات محکوم شدند تا مسیر زائران را از زباله پاکسازی کنند.

گفتنی است تعیین مجازات‌های جایگزین مدتی است در دستگاه قضایی ایران به‌صورت اندک رواج پیدا کرده است اما تعیین مجازات شلاق به جای حبس و مؤثرخواندن آن از سوی معاونت فرهنگی قوه قضائیه، نکته‌ای است که توجه رسانه‌های مختلف را به خود جلب کرده است.

مسئله مجازات جایگزین در حالی مطرح می‌شود که حجت‌الاسلام حمید شهریاری معاون رئیس قوه قضائیه در سال گذشته از زندانی بودن ۲۲۵ هزار نفر در زندان‌های کشور خبر داد و گفت: از نظر تعداد زندانی، هشتم جهان هستیم.

شهریاری با انتقاد از وسعت وضعیت جرم‌انگاری در کشور و اینکه زندان به عنوان اولین راهکار مطرح است خواستار اصلاح قانون شده بود.

حال باید دید آیا وضعیت زندان‌های کشور با اصلاح قانون بهتر حل خواهد شد یا با وضع مجازات‌های جایگزین. البته طرح این پیشنهاد که شلاق و تنبیه بدنی از حبس مجرم تأثیر بیشتری در کاهش جرم دارد نیاز به بررسی‌های متفاوت از منظر حقوق‌دانان، روان‌شناسان و آسیب‌شناسان اجتماعی دارد. دین آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics