قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مجتهد شدن از پزشک متخصص شدن هم سخت‌تر است/ طلاب از سختی‌های مسیر طلب علم نهراسند
مجتهد شدن از پزشک متخصص شدن هم سخت‌تر است/ طلاب از سختی‌های مسیر طلب علم نهراسند

آیت‌الله اشرفی شاهرودی:

مجتهد شدن از پزشک متخصص شدن هم سخت‌تر است/ طلاب از سختی‌های مسیر طلب علم نهراسند

استاد برجسته خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد گفت: اگر طلبه شدید و مشکلات مالی دارید، با این سختی‌ها بسازید و تحمل کنید چراکه کسی با آسانی به جایی نمی‌رسد؛ پیامبرگرامی اسلام مردم را با آن سیره عملی و اخلاق حسنه‌‌ای که داشتند به سوی اسلام جذب می‌نمودند زیرا این لازمه ترویج دین است.

به گزارش شبکه اجتهاد، مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث در موسسه جامعه المصطفی العالمیه مشهد با حضور طلاب و علمای این موسسه برگزار شد.

آیت‌الله مصطفی اشرفی شاهرودی استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد با سخنرانی در این مراسم اختتامیه با اشاره به وظایف بزرگ و پراهمیت روحانیون گفت: تاریخ نشان داده یک نفر آدم دلسوز و ازخود گذشته می‌تواند جامعه‌‌ای را تغییر و تحول بخشد و این کار غالبا به وسیله‌ی روحانیون انجام شده است و دیگران شاید آن گونه نتوانند جامعه‌‌ای را متحول سازند و یک روحانی با سیره عملی خود حقایق را بیان می‌کند و جامعه‌‌ای متحول می‌شود که نمونه‌های آن هم تا کنون بسیار بوده است.

وی با اشاره به اهمیت موسسه جامعه المصطفی العالمیه(ص) افزود جامعه المصطفی(ص) باعث شده دوست داران اهل بیت(علیهم السلام) از سراسر دنیا در این جا کسب علم و معرفت نموده و سپس به دیار و شهر خود برای ترویج این علوم الهی بازگردند. لذا موسسه جامعه المصطفی با این هدف بلند فعالیت می‌کند و امیدواریم به اهداف عالیه خود دست یابد.

هویت فریضه خمس در اسلام

این استاد برجسته حوزه علمیه خراسان در ادامه ضمن اشاره به هویت فریضه خمس در اسلام، بیان کرد: از همان دوران صدر اسلام و در عصر حضرت رسول الله(ص) خدای متعال پیروان اسلام و مسلمانان را امر به موضوع خمس نموده و مردم این مبالغ خمس خود را به پیامبر گرامی اسلام تسلیم می‌کردند. نبی مکرم اسلام هم این مبالغ را در موضوعات عام المنفعه و مورد نیاز جامعه مصرف می‌نمودند. پس از رحلت ایشان مردم خمس خود را به ائمه اطهار و فرزندان و خاندان رسول الله می‌دادند و این امر تا دوران حضرت ولی عصر(عج) ادامه یافت.

اشرفی شاهرودی ادامه داد: پس از غیبت کبری حضرت امام زمان(عج) تصمیم فقها بر آن شد که این مبالغ خمس مردم را در جهت ترویج دین خرج کنند و با آن به گسترش زمینه‌های علوم دینی، بپردازند. حالا بخشی از همین مبالغ خمس به مجموعه‌‌ای چنین با عظمت به نام جامعه المصطفی العالمیه اختصاص یافته و ماحصل آن تربیت علم آموختگانی از سراسر دنیا منتهی می‌شود که در اینجا درس می‌خوانند و سپس برای ترویج دین و ایجاد تحول به کشورهای خود باز می‌گردند؛ که این یک امر پسندیده و قابل ستایشی است.

کسی با آسانی به جایی نمی‌رسد

این استاد درس خارج حوزه‌علمیه خراسان با توصیه به طلاب و دانش آموختگان علوم دینی بیان کرد: اگر طلبه شدید و مشکلات مالی دارید، با این سختی‌ها بسازید و تحمل کنید چراکه کسی با آسانی به جایی نمی‌رسد و خداوند می‌فرماید من علم را در سختی و مشقت و گرسنگی قرار دادم. حضرت ولی عصر(عج) به این حوزه‌های علمیه نظر دارند واین حوزه‌ها هستند که پرچم ولایت اهل بیت را نگه داشته و معارف اهل بیت را به مردم می‌رسانند.

وی با بیان اینکه هرکدام از طلبه‌های حوزه‌های علمیه پرچم دار ولایت اهل بیت هستند، گفت: یادمان نرود که این پرچم بیهوده و به دست هرکسی نمی‌رسد. شما عزیزانی که نائل به این فضیلت بزرگ شده اید باید اول از همه اخلاص داشته باشید و برای رضای خدا درس بخوانید و دوم اینکه وقت خود را بیهوده و به بطالت نگذرانید، لحظات عمر خود را در راه صرف معارف و علوم دینی صرف نموده و اندوخته‌ی علم و معرفت خود را تقویت کنید.

مجتهد شدن از پزشک متخصص شدن هم سخت‌تر است

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان بیان کرد: مجتهد شدن از پزشک متخصص شدن هم سخت تر است و وزحمت بیشتری می‌خواهد. اگر می‌خواهید امام زمان(عج) به شما نظر داشته باشد حواستان به لحظه لحظه‌ی عمرتان باشد و آنرا مغنتم بشمارید و به بطالت نگذرانید. چراکه اگر عمرتان بگذرد دیگر باز نمی‌گردد. پس آن را در فراگرفتن دروسی که برای تان تعیین شده صرف کنید، اگر حین درس خواندن خسته شدید به مطالعه کتاب‌هایی که در شرح حال ائمه اطهار و علمای برجسته اسلام نوشته شده بپردازید که هم خستگی‌تان را رفع کند و هم این بزرگان باید الگوی همه‌ی ما طلاب باشند.

اشرفی شاهرودی با بیان اینکه طلاب باید پایبند به اصول اخلاق اسلامی و متخلق به اخلاق حسنه باشند، افزود: پیامبرگرامی اسلام مردم را با آن سیره عملی و اخلاق حسنه‌‌ای که داشتند به سوی اسلام جذب می‌نمودند زیرا این لازمه ترویج دین است و ما طلاب باید اخلاقمان را اخلاق اسلامی کنیم. من خواهش می‌کنم که در این موسسه جامعه المصطفی مشهد هرروز حتما دوره‌هایی با موضوع اخلاق اسلامی برای طلاب برگزار شود و هم چنین به شما طلاب جوان عزیز توصیه می‌کنم که به تقوای الهی و به خصوص به نماز اول وقت مقیّد باشید و اگر به این نکاتی که عرض کردم پایبند بوده و خود را به آن‌ها متصل بدانید یقینا بعد از چندسال شمع فروزانی خواهید شد که تجلی شما تا سال‌ها باقی بماند.

استاد برجسته‌ی حوزه‌های علمیه خراسان در پایان گفت: علما همیشه آفاق شان در دل مردم باقی می‌ماند مثل شیخ طوسی، شیخ مفید و… که از زمان وفاتشان تا کنون سالیان درازی گذشته است اما هنوز هم از آنان به نیکی می‌شود و یادشان هم چون شمعی پرفروز زنده و جاوید است. این علمای بزرگ هم طلبه‌‌ای مثل من و شما بوده‌اند اما سختی‌ها را متحمل شده و این چنین فروزان شدند. عزیزان من؛ کمبود‌ها شمارا ناراحت نکند، و از سختی‌ها نهراسید. امیدواریم که تک تک شما برای امام زمان(عج) یک طلبه کارآمد و مخلص باشید و خداوند متعال هم به هرکسی که در کارش اخلاص داشته باشد عظمت می‌بخشد. شفقنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics