قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مدارس فکری حوزه نجف و نسبت آن با اندیشه انقلاب اسلامی
مدارس فکری حوزه نجف و نسبت آن با اندیشه انقلاب اسلامی

تازه‌های نشر؛

مدارس فکری حوزه نجف و نسبت آن با اندیشه انقلاب اسلامی

مؤلف با بررسی موردی مدارس فعال نجف اشرف (مدرسه فکری آیت‌الله خویی، مدرسه فکری آیت‌الله سیستانی، مدرسه فکری شهید صدر، جریان مقتدی صدر، جریان شیخ محمد یعقوبی و…) سیر تطورات تاریخی، اصول و مبانی حاکم بر آن‌ها را زیر ذره‌بین پژوهش قرار داده است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، اثر جدید دکتر عبدالوهاب فراتی، عضو هیئت علمی و دانشیار گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با عنوان «مدارس فکری حوزه نجف و نسبت آن با اندیشه انقلاب اسلامی» از سوی انتشارات مکث اندیشه منتشر شد.

مروری بر تحولات دین و سیاست قرن بیستم میلادی، در ایران و عراق و بررسی کنش‌های دو حوزه علمیه در این بستر متلاطم تاریخی، از جمله پژوهش‌های کلیدی است. استقرار پایگاه مرجعیت دینی شیعیان در نجف و قم به پیوند عمیق میان این دو قطب مهم علمی منتج و شناخت دقیق تفکرات رایج در این حوزه‌ها را دوچندان می‌سازد.

شکل‌گیری دولت‌های سرکوبگر کودتا در عراق، باعث تثبیت اندیشه رابطه حداقلی حوزه نجف با دولت و تأکید بر اضطرار به تعامل با حاکمان در رأس هرم رهبری فکری این حوزه کهن شده است. نویسنده  که در سال ۱۳۹۷ از فرصت‌ مطالعاتی به کشور عراق و شهر نجف بهره‌مند بوده؛ در این کتاب با تتبّعی جامع، ضمن پاسخ به وضعیت فکری مدارس فکری نجف به واکاوی اندیشه سیاسی و اجتماعی رایج در آن خطّه عالم خیز می‌پردازد.

ضرورت مطالعه این کتاب از آن جهت دارای اهمیت است که در بررسی مناسبات اسلام سیاسی و اسلام سنتی حائز نکات بدیعی است. صورت‌بندی‌های جریانات فعّال، چینش و مناسبات فکری آن‌ها در حوزه نجف به‌درستی در این کتاب به تصویر کشیده شده است.

مؤلف با بررسی موردی مدارس فعال نجف اشرف (مدرسه فکری آیت‌الله خویی، مدرسه فکری آیت‌الله سیستانی، مدرسه فکری شهید صدر، جریان الصرخی، جریان مقتدی صدر، جریان شیخ محمد یعقوبی و…) سیر تطورات تاریخی، اصول و مبانی حاکم بر آن‌ها را زیر ذره‌بین پژوهش قرار داده است.

تکیه و تأکید مؤلف بر عبارت خاندان در بررسی مدارس نجف و احتراز از واژه جریان در تحلیل مدارس حاوی نکات قابل تأملی است. به‌تصریح مؤلف جریان شناسی و جریانات در حوزه فکری نجف امری ناشناخته است و نجفیون به‌جای استفاده از عبارت جریان ترجیح می‌دهند از خاندان در معرفی صورت‌بندی‌های فکری استفاده کنند که تمایز قابل تأملی را از لایه‌های زیرین حوزه نجف به ذهن متبادر می‌سازد.

گفتنی است، چاپ اول کتاب «مدارس فکری حوزه نجف و نسبت آن با اندیشه انقلاب اسلامی» به قلم دکتر عبدالوهاب فراتی در ۱۹۶ صفحه و به قیمت ۶۰ هزار تومان از سوی انتشارات مکث اندیشه در تابستان ١۴٠٠ روانه بازار نشر شده است.

«میزان الملوک و الطوائف و صراط المستقیم فی سلوک الخلائف»، «نسبت مرجعیت دینی با نهاد ولایت فقیه»، «روحانیت و تجدد با تأکید بر جریان‌های فکری – سیاسی حوزه علمیه قم»، «رهیافتی بر علم سیاست و جنبش‌های اسلامی معاصر»، «حوزه و روحانیت: مسائل، آسیب‌ها، کارکردها (دو جلد)»، «دانش سیاسی در حوزه علمیه قم»، «گونه‌شناسی فکری سیاسی حوزه علمیه قم»، «تحفه الملوک، (جستارهایی درباره حکمت سیاسی) سید جعفر کشفی»، «تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی؛ از مرجعیت امام خمینی تا تبعید(دو جلد)»، «اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)»، «اندیشه سیاسی سید جعفر کشفی»، «درس‌نامه سیره سیاسی نبوی (مبانی، حکومت و رفتار سیاسی)»، «تعامل روحانیت با نظام اسلامی: تبیین‌ها و الگوها»، «روحانیت و سیاست، مسائل و پیامدها»، «انقلاب اسلامی و بازتاب آن»، «انقلاب اسلامی، چالش‌ها و بحران‌ها»، «انقلاب اسلامی و چرایی و چگونگی رخداد آن»، «اسلام و روابط بین‌الملل»، «پوپولیسم در گفتگو با اندیشمندان»، «روحانیت و انقلاب اسلامی (مجموعه مقالات)»، «رهیافت‌های نظری بر انقلاب اسلامی (مجموعه مقالات)» و «درآمدی بر ریشه‌های انقلاب (مجموعه مقالات)»؛ از دیگر تألیفات دکتر فراتی می‌باشد.

مدارس فکری حوزه نجف و نسبت آن با اندیشه انقلاب اسلامی

علاقه‌مندان برای تهیه اثر می‌توانند از اینجا (کلیک) اقدام نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics