قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مراجع به مدیر حوزه‌های علمیه چه گفتند؟
مراجع به مدیر حوزه‌های علمیه چه گفتند؟

گزارش روز؛

مراجع به مدیر حوزه‌های علمیه چه گفتند؟

«عمق‌بخشی بیشتر در متون حوزوی»، «انگیزه تحصیل»، «توجه به اخلاق و تبلیغ»، «چاره‌اندیشی و توجه به مشکلات درمان، مسکن و معیشت طلاب»، «نظارت علمی در حوزه‌های شهرستان‌ها»، «هجرت طلاب به شهر خود» و «تقدیر از فعالیت‌های جهادی طلاب»؛ بخشی از مسائلی است که مراجع از آیت‌الله اعرافی خواستار شدند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، آیت‌الله علیرضا اعرافی پس از انتخاب مجدد به‌عنوان مدیر حوزه‌های علمیه به دیدار مراجع رفت و حضرات آیات ناصر مکارم شیرازی، حسین نوری همدانی و جعفر سبحانی، ضمن برشمردن اولویت‌های شورای مدیریت حوزه و لزوم کمک به آن، نسبت به وضعیت تحصیل، تبلیغ و معیشت طلاب توصیه‌هایی مؤکد داشتند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با قدردانی از اقدامات و تلاش‌های مدیر حوزه‌های علمیه، مسئله معیشت طلاب را مهم دانست و گفت: معیشت از مشکلات اولیه طلاب است که باید درباره آن تدبیری اندیشید و از هر مسیر ممکن این مسئله تقویت و حل گردد، البته ما به‌نوبه خود شهریه طلاب را افزایش داده‌ایم.

مسائل درمانی و بیمه‌ای نیز از دیگر مشکلات طلاب است که باید پیگیری شود تا به شرایط مطلوبی برسد. اینکه در برخی موارد گفته می‌شود طلبه تمام هزینه‌های بیمارستان را بپردازد و بعد از مرکز خدمات مطالبه کند، این مناسب نیست، چرا که ممکن است توان پرداخت هزینه‌ها را نداشته باشد.

مسکن طلاب هم با مشکلاتی مواجه است، باید طرحی در این باره تنظیم گردد تا این مشکل نیز به مرور برطرف شود.

بیماری کرونا سبب شده تا بسیاری از مشاغل و کسب و کارها و زندگی مردم مختل شود، از خداوند متعال مسألت داریم که با عنایت خود هر چه زودتر این بیماری را ریشه‌کن فرماید.

آیت‌الله نوری همدانی همچنین در سخنانی از خدمات چشمگیر و جهادی آیت‌الله اعرافی در سال‌های مدیریت حوزه تشکر نمود و نکاتی را برای دوره جدید مدیریت وی متذکر شد.

حوزه علمیه در سال‌های بعد انقلاب و خصوصاً در سال‌های اخیر، تحول چشم‌گیری داشته است و باید برای رسیدن به حد کامل آن تلاش کرد و زحمات بسیار ارزشمند بود و من از شما تشکر می‌کنم.

پیشرفت حوزه در سال‌های اخیر خوب است اما با همه این پیشرفت‌ها با نقطه مطلوب فاصله داریم و باید تلاش نمود، بلکه باید همه به مدیریت حوزه کمک کنند.

تلاش طلاب در حوادث غیر مترقبه خصوصاً سیل سال گذشته و بیماری کرونا بسیار خوب بود و از آنان تشکر می‌کنم.

وضعیت اقتصادی و معیشت مردم و خصوصاً طلاب محترم نگران کننده است. ما در حد توان کمک می‌کنیم، ولی باید مشکل اساسی حل شود.

مردم عده‌ای از معممین را می‌بینند که مشغول کار حکومتی و اداری هستند و وضع تقریباً مناسبی دارند، این‌طور تلقی می‌شود که اوضاع اقتصادی همه طلبه‌ها آن‌گونه است، در حالی که اکثر طلاب وضع اقتصادی مناسبی ندارند.

عمق‌بخشی بیشتر در متون حوزوی، توجه به اخلاق و هجرت طلاب به شهرستان‌ها مورد تأکید است. توجه و نظارت علمی در حوزه‌های شهرستان‌ها باید بیشتر شود.

آیت‌الله سبحانی نیز در این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از انتخاب مجدد آیت‌الله اعرافی برای یک دوره دیگر در مدیریت حوزه‌های علمیه، توصیه‌هایی به ایشان در خصوص مسائل حوزه و طلاب داشت.

تقویت منبر حسینی برای تبلیغ مردم به دین و اخلاق، از اولویت‌های شورای مدیریت حوزه قرار گیرد. سیاست غلط «محصل دائم العمر» در حوزه‌های علمیه اصلاح گردد و طلاب پس از تحصیل به بلاد بازگردند، بسیاری از مساجد امام جماعت ندارند.

طلاب در مسیر تبلیغ و تعلیم قرار گیرند. فاصله طبقاتی بین طلاب – به‌علت جذب اندکی از طلاب به مجموعه‌های دانشگاهی و … – آسیب‌هایی را به انگیزه تحصیل در طلاب وارد کرده است.

طلاب پس از مدارس و سطح رها نشوند، اتاق مخصوصی راه و مسیر آن‌ها را رصد کنند. در مورد کتاب درسی فکری کنید تا مطالب عمیق، در قالب‌های امروزی در اختیار محصلین قرار گیرد.

گفتنی است، در ابتدای این دیدارها، آیت‌الله اعرافی گزارشی از فعالیت‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در دوره چهارساله گذشته و همچنین از برنامه‌های آتی این مرکز و خدمات اجتماعی و جهادی حوزه علمیه، طلاب و روحانیت در ایام کرونا ارائه داد و مراجع برای موفقیت وی دعا کردند.

یادآوری می‌شود، دیدارهای آیت‌الله اعرافی با دیگر مراجع، علما و صاحب‌نظران حوزه علمیه قم ادامه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics