خانه / آخرین اخبار / مسائل نوپای فقهی و کلامی جای خود را در دروس حوزه پیدا کند/ مطرح کردن مسائل جدید اقتضائات خاص خودش را دارد
پروژه «تضاد و تعارض در فقه اسلامی» در مراحل پایانی قرار‌ دارد

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

مسائل نوپای فقهی و کلامی جای خود را در دروس حوزه پیدا کند/ مطرح کردن مسائل جدید اقتضائات خاص خودش را دارد

علی اکبریان با اشاره به الزامات و بایسته‌های رونق و نشاط علمی در حوزه تأکید کرد که برای این مسأله باید مسائل نوپای فقهی، کلامی و فلسفی جای خود را در دروس حوزه پیدا کند.

‌به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین حسنعلی علی اکبریان، با اشاره به بایسته‌های ایجاد نشاط علمی در بین طلاب اظهار داشت: چند عامل از عوامل نشاط علمی و توجه بیشتر طلاب به درس وجود دارد؛ یکی از مهمترین مسائلی که هم اساتید و هم مدیریت حوزه و هم خود طلاب باید عنایت داشته باشند، توجه ویژه به نیازهای دینی به روز جامعه است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به رسا گفت: امروز در فقه مسائل به روزی داریم که جامعه با آن درگیر است و هنوز پاسخی از فقه دریافت نکرده است که این مسائل باید در درس‌های خارج فقه ما موضوع قرار بگیرد و هم اساتید به‌نام و کارکشته و شناخته شده فقه به آنها بپردازند، مدیریت حوزه نیز از این درس‌های جدید حمایت کند و هم طلبه‌ها از این درس‌ها استقبال کنند چون بدون استقبال آنها این گونه مباحث پیش نخواهد رفت.

وی با بیان این که تکرار مطالب بحث شده در گذشته موجب ایجاد رونق و نشاط علمی‌ نمی‌شود، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در حوزه مسائل کلامی و فلسفی شبهات به روزی وجود دارد که ذهن مردم با آنها درگیر آن است که حوزه باید در درس‌های کلام و فلسفه به آنها بپردازد و صرف این که مسائل قدیمی تکرار شود باعث نشاط‌ نمی‌شود هرچند فی الجمله رونق علمی متعارف داشته باشد ولی حوزه باید احساس کند که به صورت به روز به مشکلات پاسخ‌ می‌دهد و در این صورت است که هم طلبه‌ها انگیزه بیشتری پیدا‌ می‌کنند و هم اساتید روحیه بیشتری برای تدریس کسب‌ می‌کنند.

مطرح کردن مسائل جدید و نوپا اقتضائات خاص خودش را دارد

علی اکبریان با بیان این که مطرح کردن مسائل جدید و نوپا اقتضائات خاص خودش را دارد، گفت: به عنوان مثال اگر بحث‌های فقه سنتی پنج روز در هفته است چنین دروسی که‌ می‌خواهد به مسائل نو بپردازد که در کتاب‌های فقهی بحث نشده و استاد نیز با مطالعه چند کتاب‌ نمی‌تواند نظراتی را ارائه بدهد باید به صورت پژوهشی برقرار شود به این صورت که دو یا سه روز در هفته کلاس آموزشی و بقیه مربوط به مطالعه و پژوهش توسط استاد و شاگرد باشد.

وی اضافه کرد: باید توجه داشت که کلاس‌های شلوغ در حوزه‌ نمی‌تواند به این گونه مسائل بپردازد؛ چون همانطور که گفتیم این طور دروس باید به صورت پژوهشی برگزار شود و استاد و شاگرد در کلاس‌های پژوهشی باید با هم تعامل داشته باشند؛ مدیریت حوزه نیز باید توجه داشته باشد که اگر این کلاس‌ها نیازمند یک امکاناتی است یا محتاج به یک موقعیت‌های مکانی و خدماتی است، آنها را در اختیار استاد و شاگردان قرار بدهد.

اساتید نسبت به دروس حوزه طلبه‌های نوپا را با شک و شبهه مواجه نکنند

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه بیان داشت: از عوامل دیگر که نسبت به آن یک حالت ضعف در حوزه وجود دارد این است که اساتید نسبت به دروس حوزه طلبه‌های نوپا را با شک و شبهه مواجه نکنند، چراکه گاهی زمزمه‌هایی در مورد اهمیت نداشتن برخی دروس از سوی اساتید مطرح‌ می‌شود که این مسأله موجب‌ می‌شود انگیزه برخی طلابی که با این علوم آشنایی کامل ندارند کم شده و نسبت به آن دروس کم توجه بشوند، بنابراین اساتید باید توجه داشته باشند که هر شبهه‌ای را در این درس‌ها مطرح نکنند.

وی با بیان این که امروز حوزه‌های ما نسبت به این دو مورد ضعیف است، یادآور شد: اتفاقا همین دو مورد یعنی برگزاری درس‌هایی با مسائل روز و همین طور انگیزه بخشی موجب ایجاد هویت و نشاط در طلبه‌ می‌شود و طلبه احساس شخصیت‌ می‌کند ولی اگر بحث‌هایی که در کلاس‌ها مطرح‌ می‌شود مربوط به ۱۰۰ سال و ۲۰۰ سال قبل باشد و در گذشته نیز مطرح شده باشد، طلبه احساس پوچی و بی هویتی‌ می‌کند بنابراین یک حرکت ایجابی لازم است و نکته دوم این است که جلوی عواملی که انگیزه‌ها را سست‌ می‌کند گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Real Time Web Analytics
Google Analytics Alternative