قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / «مستندات کتاب خمس» با نگاهی به تحریرالوسیله امام (ره)
«مستندات کتاب خمس» با نگاهی به تحریرالوسیله امام (ره)

تازه‌های نشر؛

«مستندات کتاب خمس» با نگاهی به تحریرالوسیله امام (ره)

کتاب «مستندات کتاب خمس» با نگاهی به تحریرالوسیله امام خمینی (ره) توسط عبدالله شامی‌زاده لیملو تهیه و جمع‌آوری و توسط انتشارات باقرالعلوم(ع) منتشر شده است.‌

به گزارش شبکه اجتهاد،‌ دین مبین اسلام به جهت جامعیتی که دارد، علاوه بر توجه به شئونات مختلف فردی و اجتماعی آحاد جامعه، به تنظیم نظام اقتصادی آنها و رفع احتیاجات حکومت اسلامی توجه و اهتمام ویژه‌‌ای نموده است. شارع مقدس در این راستا مواردی از قبیل زکات، انفال، مالیات و خمس را به‌عنوان منابع درآمد مالی برای حکومت و فقرزدایی از فقراء در نظر گرفته است. از آن منابع مالی، زکات، و مالیات‌‌ می‌باشند که جزء اموال عمومی بوده و در جهت رفع نیازهای حکومت و جامعه در ابعاد مختلف و همچنین زدودن فقرای غیر سادات استفاده می‌شود.

خمس یکی از مباحث مهم احکام است که آثار ادای درست و به موقع آن در همه عرصه‌های زندگی تبلور دارد. علاوه بر این که پرداخت صحیح و به هنگام آن در بعد اقتصادی زندگی تأثیرگذار است. ادای خمس در دستیابی به حیات طیبه مؤمن را کمک می‌کند. همچین زمینه غفران و جلب عنایات الهی را در طول زندگی دنیوی و اُخروی به دنبال دارد.

کتاب «مستندات کتاب خمس» در خصوص خمس و مباحث آن بر اساس دلایل قرآنی و روایی با رویکرد کتاب تحریرالوسیله حضرت امام خمینی(ره) توسط عبدالله شامی‌زاده لیملو تهیه و جمع‌آوری شده است.

در این اثر ابتدا خمس را تعریف و اهمیت آن یادآوری و ادله اقامه وجوب خمس را با توجه به آیه خمس و روایات وارد شده از ائمه معصومین (ع) مورد تبیین قرار گرفته و سپس نگارنده موارد وجوب خمس را در غنائم جنگی، معادن، گنج، غواصی، درآمدهای کسب‌وکار، زمین و مال مخلوط به حرام از حیث احکام آن‌ها و فروعاتشان مورد بررسی قرار داده است.

در پایان این نوشتار تقسیم‌بندی خمس و مواردی را که خمس به آنها تعلق نمی‌گیرد ذکر شده است. مبحث انفعال و اقسام آن از دیگر مباحث مطرح شده در کتاب است.

بنابر گزارش ایبنا، کتاب «مستندات کتاب خمس» در ۱۸۴ صفحه به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله شامی‌زاده توسط انتشارات باقرالعلوم(ع) منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics