قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مشکل اصلی تأخیر در ازدواج است نه کودک همسری/ مصادیق سختگیری‌های عاقلانه و منطقی در ازدواج
مشکل اصلی تأخیر در ازدواج است نه کودک همسری/ مصادیق سختگیری‌های عاقلانه و منطقی در ازدواج

نیلچی‌زاده تبیین کرد:

مشکل اصلی تأخیر در ازدواج است نه کودک همسری/ مصادیق سختگیری‌های عاقلانه و منطقی در ازدواج

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه پدیده کودک‌همسری از سوی افرادی دنبال می‌شود که بازیچه دست دشمنان شده‌اند چراکه امروز مشکل اصلی دختران ایرانی تأخیر در امر ازدواج است، گفت: اگرچه ازدواج در سن پایین توصیه نمی‌شود؛ اما این امر بسته به توانایی‌های جسمی و عاطفی افراد متفاوت است.

به گزارش شبکه اجتهاد، فروغ نیلچی‌زاده، استاد حوزه و دانشگاه در هشتمین نشست از سلسله نشست‌های تبیینی – گفتمانی زن و خانواده با موضوع «ازدواج اسلامی» که به همت اداره کل حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای واحد مشهد در سالن همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، با اشاره به آیه ۸۳ سوره القصص«تِلکَ الدّارُ الآخِرَهُ نَجعَلُها لِلَّذینَ لا یُریدونَ عُلُوًّا فِی الأَرضِ وَلا فَسادًا، وَالعاقِبَهُ لِلمُتَّقینَ» گفت: آخرت مربوط به کسانی است که به‌دنبال برتری نیستند؛ در این راستا می‌توان به موضوع خواستگاری اشاره کرد چراکه برای داشتن ازدواج اسلامی نیاز است تا سختگیری‌های احمقانه کنار گذاشته شود.

وی با تأکید بر سخنان رهبر معظم انقلاب و سبک اندیشه‌ای ایشان درباره ازدواج اسلامی اظهار کرد: در حال حاضر در شرایطی قرار داریم که دشمن سعی دارد سخن باطل را به جای حرف حق بنشاند و از طرفی سخن حق را با معیارهای باطل تطبیق دهد تا بتواند به نفع خود در این راستا بهره‌برداری انجام دهد.

مصادیق سختگیری‌های عاقلانه و منطقی در ازدواج

این استاد دانشگاه درباره مصادیق سختگیری‌های عاقلانه و منطقی در ازدواج گفت: در مرحله اول برای ازدواج فقط کشش عاطفی کافی نیست؛ چه‌بسا ممکن است به اسم عشق فرد دچار خودفریبی شود چراکه عاشق شدن و دوست داشتن خارج از زوجیت به نفع طرفین نیست؛ اگر بدون معرفت این امر انجام شود در واقع عاقلانه نیست.

نیلچی‌زاده با بیان اینکه برای شناخت طرفین در ازدواج جایگاه عقل باید در گام نخست مورد توجه باشد، تصریح کرد: در واقع در مرحله شناخت عقلانی افراد نیاز دارند تا یکدیگر را به لحاظ معیارهای شخصیتی، فرهنگی، خانوادگی و روحیات و رفتار به درستی بشناسند که برای این امر توجه صرف به احساس ممکن است شناخت صحیح افراد را نسبت با یکدیگر با دشواری مواجه کند.

وی با بیان اینکه سختگیری هوشمندانه و عاقلانه در مرحله شناخت زوجین از یکدیگر می‌تواند استحکام زندگی زناشویی را بنیان دهد، بیان کرد: در واقع این شناخت به فرد کمک می‌کند تا از نظر فکری و عاطفی طرف مقابل خود را مورد شناسایی دقیق قرار دهد. در مقابل این سختگیری حقیقی، سختگیری دروغین وجود دارد که برخی دختران و خانواده‌ها به بهانه اینکه ژست و کلاس طرف مقابل با آنان همخوانی و هماهنگی ندارد مانع از این ازدواج می‌شوند که در واقع این سختگیری‌ها احمقانه است در حالی که باید ایمان و عقل و تلاش فرد و پدر و مادر طرف مقابل مورد توجه برای انتخاب باشد.

ارزش‌های انحرافی و نادرست در امر ازدواج

نیلچی‌زاده با انتقاد نسبت به این موضوع که ارزش‌های انحرافی و نادرست در امر ازدواج رایج شده است، گفت: وقتی دختران و خانواده‌ها در انتخاب‌های خود برای تیپ و ژست افراد ارزش و امتیاز قائل می‌شوند در این وضعیت به ارزش‌های انحرافی و نادرست دامن زده می‌شود تا جایی که امروز پسران نیز به ظاهر خود اهمیت فراوان می‌دهند.

وی با اشاره به این مطلب که در مسابقه مادی‌گرایی هیچ‌گاه نمی‌توان برای همیشه در صف اول به‌طور ثابت ماند، گفت: همیشه افرادی پیدا می‌شوند که از فرد مورد نظر ما سبقت می‌گیرند؛ بنابراین نمی‌توان به رقابت‌های مادی‌گرایانه دلخوش شد. سختگیری در ازدواج با معیارهای مادی و ژست‌خواهی، احمقانه است، علاوه بر این معیارها در شرایط فعلی مدرک علمی افراد دارای اهمیت بسیاری شده است که توجه به این معیار در صورت افراط، آسیب‌ها و آفت‌هایی را برای ازدواج دختران و پسران به‌دنبال خواهد داشت.

این استاد دانشگاه ضمن انتقاد نسبت به این امر که این سختگیری‌های احمقانه در حال حاضر در بین نخبگان جامعه وجود دارد، تصریح کرد: این افراد جاه‌طلبی علمی دارند؛ در شرایطی که موقعیت افراد متفاوت می‌شود کسانی که در دایره انتخاب قرار خواهند داشت به مراتب کاهش می‌یابند و فرآیند ازدواج دشوارتر خواهد شد.

هشدار نسبت به سن قطعی یأس از ازدواج و تأخیر در آن

نیلچی‌زاده ضمن هشدار نسبت به سن قطعی یأس از ازدواج و تأخیر در آن گفت: سختگیری‌های احمقانه یکی از مهم‌ترین دلایل تأخیر در ازدواج دختران و پسران بوده و این درحالی است که نیاز است تا بلوغ فکری، جنسی، عاطفی و اقتصادی افراد بررسی شود.

این کارشناس و مشاور خانواده با اشاره به اینکه در شرایط فعلی حرف درستی وجود دارد که عده‌ای باطل به دنبال آن هستند، گفت: پدیده کودک‌همسری از سوی افرادی دنبال می‌شود که بازیچه دست دشمنان شده‌اند چراکه امروز مشکل اصلی دختران ایرانی تأخیر در امر ازدواج است. اگرچه ازدواج در سن پایین توصیه نمی‌شود؛ اما این امر بسته به توانایی‌های جسمی و عاطفی افراد متفاوت است؛ گاهی این تفاوت‌ها زمان ازدواج را مشخص می‌کند و تشخیص تعادل در این شرایط می‌تواند زمان ازدواج صحیح را مشخص کند و در برخی موارد به سن ارتباط چندانی ندارد.

نیلچی‌زاده با اشاره به معیارهای درست زمان و سن ازدواج و انتخاب درست طرفین گفت: در شرایط فعلی بیشتر ازدواج‌ها به دلیل زیبایی‌های ظاهری و از طرفی بیشتر طلاق‌ها به دلیل زشتی‌های باطنی است که در قبل از ازدواج به درستی مورد توجه نبوده است. میل به ازدواج طبیعی و فطری است و امروزه دشمن به‌دنبال این است که زندگی‌های مشترک را آلوده کرده تا فکر و دل زوجین را منحرف کند تا کانون خانواده به سمت فروپاشی سوق داده شود؛ برای رسیدن به این هدف، فضای مجازی وسیله‌ای قابل دسترس است.

این کارشناس دینی با تأکید بر این مطلب که عقب‌افتادگی عاطفی در جامعه امروز تبدیل به ژست شده است، گفت: تأخیر ازدواج نشانه‌ای از این امر است در حالی که با بلوغ عاطفی و جنسی سن ازدواج فرامی‌رسد که بهانه‌هایی مانند ادامه تحصیل و اشتغال سبب جابه‌جایی اولویت‌ها شده است.

اهمیت سنت واسطه‌گری در امر ازدواج

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اهمیت سنت واسطه‌گری در امر ازدواج گفت: در شرایط فعلی سنت واسطه‌گری نیاز به سیستم‌های مدرن دارد تا امکان همسرگزینی و همسریابی بدون نگرانی‌هایی که در این مسیر وجود دارد، میسر شود.

نیلچی‌زاده با اشاره به تناقض‌های به‌وجودآمده بین زن خانه‌دار و زنی که تحصیلات و اشتغال را در کنار امر خانه‌داری به صورت مثبت انجام دهد، تصریح کرد: این موضوع نیاز به فرهنگ‌سازی دارد؛ متاسفانه در چند ساله اخیر صدا و سیما در نمایش زن محجبه با تحصیلات، شاغل، خانه‌دار و صاحب فرزندان کم‌کاری داشته و این موضوع سبب شده است که ازدواج و نقش‌های اجتماعی زنان در تضاد با یکدیگر نشان داده شوند.صبح‌نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics