قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مشکل اصلی نظام بانکداری ربوی، خلق پول از هیچ است/ «ربای پنهان»
مشکل اصلی نظام بانکداری ربوی، خلق پول از هیچ است/ «ربای پنهان»

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان عنوان کرد:

مشکل اصلی نظام بانکداری ربوی، خلق پول از هیچ است/ «ربای پنهان»

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: مشکل اصلی نظام بانکی ما فقط بهره نیست، بلکه خلق پول از هیچ بالاتر و مهمتر است که ربای پنهان نامیده‌ می‌شود، در حوزه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی علمیه موضوع «اکل مال به باطل» رخداده در بانک‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تبیین و مورد بررسی برای جامعه صورت گیرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، دکتر رسول بخشی دستجردی، در جلسه افتتاح اولین دوره تربیت مبلغ اقتصاد مقاومتی با رویکرد بانکداری بدون ربا که در مدرسه علمیه دارالحکمه در جمع طلاب برگزار شد، سخنان خود را با مقایسه و بیان دو آمار آغاز کرد و با بیان اینکه میزان تولید ناخالص ملی ایران ازسال ۵۲ تا سال ۹۳ بیش از دو برابر و نزدیک به سه برابر شده است، گفت: این یعنی اینکه اگر در سال ۵۳ یک جفت کفش تولید‌ می‌کردیم در سال ۹۳ تقریبا سه جفت کفش تولید‌ می‌کنیم. این در حالی است که مقدار پول نقدینگی ایران از سال ۵۲ تا سال ۹۳ بیش از ۱۵ هزار برابر و تا سال ۹۷چیزی حدود ۳۰ هزار برابر نسبت به سال ۵۲ شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان افزود: در کشور آمریکا میزان نقدینگی در طول این مدت زمان تنها ۱۳ برابر شده است و این امر خود در ایران مشکل ساز است.

دستجردی با تاکید بر اینکه در کشورهای بزرگ غربی چون آمریکا رؤسای بانک‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مرکزی عمدتا از اقتصاددان‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی دانشگاهی بزرگ هستند، خاطرنشان کرد: رئیس فعلی بانک مرکزی آمریکا یک خانمی از اقتصاددان‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بزرگ دنیا است که از سال ۲۰۱۴ براین مسند بوده و بیش از این معاون رئیس بانک مرکزی بوده و این شخص در عرصه اقتصاد پولی دارای مقالات علمی سطح بالایی است و شوهر وی برنده جایزه نوبل اقتصاد است.

این مدرس دانشگاه افزود: متاسفانه اغلب رؤسای بانک‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی ایران تحصیلات اقتصادی نداشته و با مباحث علمی اقتصاد نا آشنا هستند و مصداق آن رئیس کل بانک مرکزی ایران است که اصلا تحصیلات اقتصادی ندارد و این یکی از مشکلات است.

وی ابراز کرد: اغلب سران اقتصادی بانک‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی جهان از یهودیان هستند و این افراد براساس اصول دینی خود در یهود و تورات اصول اقتصادی را نگاشته اند و اجرا‌ می‌کنند همچون این اصل که ربا با بهره متفاوت است و یهودیان معتقدند از برادر خود ربا نگیر و لی از بیگانه ربا بگیر.

ایت پژوهشگر با تاکید براینکه نزدیک به یک پنجم آیات شریف قرآن کریم درباره مسائل اقتصادی است و این آمار بسیار بالایی درباره یک موضوع است، عنوان کرد: این نشان از اهمیت موضوع اقتصاد اسلامی دارد، دارا بودن بیش از هزار آیه درباره اقتصاد گنجینه ای عظیم برای ما بشمار‌ می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: اذعان کرد: علی رغم آنکه هزار آیه از قرآن کریم به این بحث اقتصادی اختصاص یافته است، ولی ما نمودی از این امر در جامعه ‌ نمی‌بینیم، و این علتی جز کم کاری و کم همتی ما در این بخش ندارد، این در حالی است که اقتصادان‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بزرگ یهودی جهان براساس تورات خود و تشریح برهان علمی برای تبییین آنها، اصول خود را نمونه سازی کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: ما باید بتوانیم اقتصاد اسلامی را تبیین و برای سطوح جامعه نمونه سازی و الگو سازی کنیم، هنر ما باید این باشد که چگونه یک جامعه بدون ربا‌ می‌توان داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: دانش اقتصاد پولی در ایران نیامده است، از کل میزان پول نقدینگی موجود در کشور، تنها ۳ در صد آن در جیب و دست اشخاص است و مابقی در نزد بانک‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و عمدتا در سپرده‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی سوده است.

وی بیان کرد: سودی که امروزه بانک‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به افراد‌ می‌دهند از خلق پول از هیچ است و این عاملی شده است که عدد نقدینگی در کشور ایران هر سه سال یکبار دو برابر شود

بخشی دستجردی خاطرنشان کرد: چاپ پول با خلق پول متفاوت است، متاسفانه اغلب پول نقدینگی در کشور توسط خلق پول بوده است، ما باید در حوزه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی علمیه تکلیف خود را با خلق پول مشخص کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در پایان اظهار داشت: مشکل اصل نظام بانکی ما فقط بهره نیست، بلکه خلق پول از هیچ بالاتر و مهمتر است که ربای پنهان نامیده‌ می‌شود، در حوزه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی علمیه موضوع «اکل مال به باطل» رخداده در بانک‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تبیین و مورد بررسی برای جامعه صورت گیرد. حوزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics