قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / «مصادیق و احکام حق‌الناس در فضای مجازی» بررسی شد
«مصادیق و احکام حق‌الناس در فضای مجازی» بررسی شد

در قالب پایان‌نامه سطح سه حوزه علمیه خراسان؛

«مصادیق و احکام حق‌الناس در فضای مجازی» بررسی شد

مصادیق حق‌الناس در فضای مجازی را می‌توان به دو بخش کلی حق‌الناس مالی و غیر مالی، تقسیم کرد. در فضای مجازی مانند فضای حقیقی، دروغ گویی، ایذاء مؤمن، سرقت و … معنا پیدا می‌کنند و دارای مصادیقی هستند که این مصادیق باید شناسایی شوند تا متدیینین ناخواسته گرفتار حق‌الناس نشوند.

به گزارش شبکه اجتهاد، جلسه دفاع پایان نامه سطح سه حجت الاسلام سیدمحسن موسوی جزائری با عنوان « مصادیق و احکام حق‌الناس در فضای مجازی» به همت مدیریت مدارج و گروه های علمی معاونت آموزش این حوزه در مرکز مدیریت و به صورت ویدئوکنفرانس، با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا جواهری در مقام استاد داور، برگزار شد.

تدوینگر این پایان نامه با بیان اینکه امروزه جامعه بشری در کنار زندگی و مراودات و تعاملات فیزیکی خود با دنیایی مرتبط است به نام فضای مجازی که به تدریج اهمیت این دنیا هم‌سنگ دنیای فیزیکی شده است، گفت: از آنجا که اسلام و فقه اسلامی برای تمام شئونات زندگی برنامه و دستور دارد، بایستی احکام استفاده از این فضا نیز تبیین شود.

وی ابرازکرد: تمام تلاش‌ها و مجاهدت‌هایی که فقها از ابتدا تا دهه‌های اخیر انجام داده‌اند معطوف به دنیای حقیقی بوده است اما از آنجا که اسلام در تمام أبعاد برای زندگی بشر برنامه دارد، بایستی اسلام شناسان و فقیهان، الگو و خط مشی زندگی در این جهان جدید را بر اساس مبانی اسلامی مشخص کنند.

موسوی جزائری در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مسائلی که متدینین به‌شدت نسبت به آن مواظبت دارند و در فضای مجازی مورد ابتلاء می باشد، مسئله حق‌الناس است، گفت: از آنجاکه در فضای مجازی هم تعاملات اجتماعی پابرجاست و مقوله حق‌الناس مطرح است، بایستی مصادیق و احکام آن را در این فضا نیز مورد بررسی قرار دهیم تا کاربران با شناخت و رعایت حقوق مردم، پا به این فضای جدید بگذارند.

طلبه سطح سه حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه مصادیق حق‌الناس در فضای مجازی را می‌توان به دو بخش کلی حق‌الناس مالی و غیر مالی، تقسیم کرد، ادامه داد: در فضای مجازی مانند فضای حقیقی، دروغ گویی، ایذاء مؤمن، سرقت و … معنا پیدا می‌کنند و دارای مصادیقی هستند که این مصادیق باید شناسایی شوند تا متدیینین ناخواسته گرفتار حق‌الناس نشوند.

وی افزود: باید در تحقیق به این موضوع بپردازیم که حریم خصوصی در فضای مجازی دارای چه مصادیقی است و آیا احکام غصب در خصوص نقض این حریم خصوصی مطرح است یا خیر؟ یا به عنوان مثال، یکی از مسائل مهمی که مؤمنین به شدت از آن بر حذر داشته شده‌اند «ایذاء مؤمن» است و ما در این تحقیق به دنبال تعیین مصادیق و احکام این فعل منهیٌ عنه در فضای مجازی هستیم.

جزائری در پایان با اشاره به اینکه پژوهش حاضر به بررسی مصادیق و احکام حق‌الناس در فضای مجازی می‌پردازد، یادآورشد: از آنجا که مصادیق حق‌الناس بسیار زیاد هستند و در این پژوهش مجالی برای بحث تخصصی پیرامون یکایک آنها وجود ندارد، لذا به‌ناچار به تعدادی از این مباحث ازجمله سرقت در فضای مجازی، حریم خصوصی در این فضا و اشاعه شایعه در آن را مورد بررسی و کنکاش قرار داده‌ایم.

بنابر گزارش روابط عمومی حوزه، تدوینگر این پایان نامه از هدایت و راهنمایی حجت‌الاسلام والمسلمین حسنعلی اخلاقی امیری در مقام استاد راهنما و دکتر محمد علی قاسمی در مقام استاد مشاور، بهره برده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics