قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / معرفی کتاب «اطاعت از حاکم جائر در نظام امامت و خلافت»
معرفی کتاب «اطاعت از حاکم جائر در نظام امامت و خلافت»

معرفی کتاب «اطاعت از حاکم جائر در نظام امامت و خلافت»

مسئله فقهی اطاعت از حاکم جائر یکی از مسائل بنیادین در فقه سیاسی شیعه و اهل سنت است که به دلیل تفاوت در دیدگاه، نقش دو سویه‌ای در تحولات سیاسی کشورهای اسلامی ایفا می‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، میزان کامیابی جنبش‌های سیاسی معاصر شیعی و اهل سنت در جهان اسلام در دستیابی به اهداف واقعی خود متفاوت است، مهم‌ترین عامل مؤثر بر این موضوع برخلاف تئوری‌ها و تحلیل‌های مادی‌انگارانه غرب، گفتمان فقهی حاکم بر جوامع هدف است.

مسئله فقهی اطاعت از حاکم جائر یکی از مسائل بنیادین در فقه سیاسی شیعه و اهل سنت است که به دلیل تفاوت در دیدگاه، نقش دو سویه‌ای در تحولات سیاسی کشورهای اسلامی ایفا می‌کند. از این رو کتاب «اطاعت از حاکم جائر در نظام امامت و خلافت» به قلم محمدعلی میرعلی، ضمن بررسی این موضوعات تأثیرات آن را بر دو حرکت انقلاب اسلامی ایران و جنبش اخوان مسلمین مصر ایفا می‌کند.

فصل نخست این کتاب به مفاهیم و کلیات می‌پردازد و مفاهیم مهمی مانند اطاعت، حاکم جائر، نظام، امامت،‌ خلافت و جنبش را بررسی می‌کند. در فصل دوم کتاب نظریه اطاعت از حاکم جائر در نظام امامت یا فقه شیعه مورد بررسی قرار می‌گیرد و لزوم مبارزه با حاکم جائر و روش اهل بیت(ع) در رویارویی با حاکمان جائر از موضوعات مهم این فصل است.

نظریه اطاعت از حاکم حائر در نظام خلافت یا اهل سنت عنوان فصل سوم کتاب است. نگاه اهل سنت به حاکم جائر و حاکمیت آن به چه صورت است و عزل حاکم جائر و خروج علیه او به چه مواردی بستگی دارد،‌ از جمله موضوعات مطرح شده در این فصل است. فصل چهارم نظریه اطاعت از حاکم جائر و انقلاب اسلامی ایران است که تحریم تنباکو، جنبش مشروطه، نگاه سیاسی و تاریخچه مبارزات سیاسی امام در این فصل واکاوی می‌شود، روش‌های مقابله با استکبار و احترام به حاکمیت خدا و نقش مردم از مطالب دیگر این فصل است.

فصل پنجم نظریه اطاعت از حاکم جائر و جنبش اخوان مسلمین است، در واقع شاهد هستیم که در این فصل نگاه شیعه و اهل سنت که جنبش اخوان مسلمین است، چه دیدگاه، تعامل و بحثی در مورد اطاعت از حاکم جائر دارد. در فصل پنجم دوره معاصر و تغییر در گفتمان اطاعت از حاکم جائر بررسی می‌شود و در نهایت نتیجه‌گیری پایانی، منابع و مباحث در مورد این کتاب ذکر خواهد شد.

لازم به ذکر است، هدف اصلی نویسنده ارائه دیدگاه فقهی شیعه و اهل سنت درباره مسئله اطاعت از حاکم جائر و تأثیر آن بر کامیابی جنبش‌های معاصر شیعی و اهل سنت به ویژه انقلاب اسلامی ایران و جنبش اخوان مسلمین است.

یادآوری می‌شود، کتاب «اطاعت از حاکم جائر در نظام امامت و خلافت» به قلم محمدعلی میرعلی در ۵۵۲ صفحه تألیف شده و با قیمت ۳۱ هزار تومان به همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی وارد بازار نشر شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه آنلاین کتاب مذکور کلیک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics