قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مقاومت الازهر در مقابل فراخوان رئیس‌جمهور
مقاومت روحانیان در مقابل فراخوان رئیس‌جمهور

احیای اسلام در مصر؛

مقاومت الازهر در مقابل فراخوان رئیس‌جمهور

نادرند مصری‌هایی که جرئت مخالفت با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مستبدّ مصر را داشته باشند. اما روحانیان در مقابل او قد علم کرده و سر به مخالفت گذاشته‌اند.

به گزارش شبکه اجتهاد از اکونومیست، دو سال می‌شود که داعش منشأ نگرانی، وحشت، خطر، کشتار و نابودی برای تمام جهان شده است. سیسی از روحانیان مصر درخواست کرده که با جهادگرایان داعشی به مبارزه بپردازند. به گفتۀ سیسی، برای مبارزه با این افراطی‌ها، به یک انقلاب مذهبی نیاز است و الازهر که قدیمی‌ترین مرکز آموزشی در جهان اهل‌سنّت است، باید پرچم‌دار این مبارزه باشد.

اما روحانیان که سردستۀ آنها احمد طیب است، عمدتاً در برابر درخواست سیسی مقاومت نشان داده‌اند. الازهر خود را میانه‌رو می‌داند، اما منتقدان می‌گویند این دانشگاه اجازه داده است تندروها کرسی‌های عالی را اشغال کنند و برنامه‌های آموزشی همان برنامه‌های قدیمی و باب‌میل افراطی‌ها است.

الازهر در کنار امور آموزشی، به حوزۀ سیاست نیز ورود کرده است و این موجب خشم حاکمان مصر شده است. سیسی نیز از الازهر استفاده کرده است. وقتی در سال ۲۰۱۳ اخوان‌المسلمین را خلع کرد، طیب کنار دستش نشسته بود. با این حال سیسی تلاش کرده است امور مذهبی را تحت‌نظر خود بگیرد. الازهر نیز مقاومت نشان داده است. برای مثال سیسی خواستار لغو طلاق لفظی (با سه بار گفتن واژۀ طلاق مرد می‌تواند همسرش را طلاق دهد) شد، اما شورای علمای الازهر این عمل را کاملاً شرعی دانستند. یکی از اساتید دانشگاه گفته است: “این جامعه است که باید خود را با قوانین اسلام انطباق دهد، نه برعکس”.

طیب تأکید دارد که الازهر منبر اسلام میانه‌رو و اهل تسامح است، ولو یکدست نیست و آراء مختلفی در آن وجود دارد.

حتّی اگر اصلاحاتی نیز در الازهر صورت بگیرد، شاید نتواند بر توده‌های مسلمانان پیروز شود. مهارت‌های ارتباطاتی آن به پای داعش یا اخوان که پیام‌های خود را از طریق ماهواره و رسانه‌های اجتماعی مخابره می‌کنند نمی‌رسد.

اصلاحات مذهبی بخشی از راه‌حل است. اگر بخواهیم الازهر گفتمان مذهبی خود را احیاء کند، دولت میز باید این کار را انجام دهد./ دین آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics