قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مقایسه نگرش و روش امامان(ع) در مواجهه با حاکمان
مقایسه نگرش و روش امامان(ع) در مواجهه با حاکمان

تازه‌های نشر؛

مقایسه نگرش و روش امامان(ع) در مواجهه با حاکمان

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، کتاب «مقایسه نگرش و روش امامان(ع) و جریان‌های علوی در مواجهه با حاکمان» منتشر و روانه بازار شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، روش و نگرش ائمه(ع) با جریان‌های علوی در مواجهه با حاکمان متفاوت بود و این تفاوت پیامدهایی فکری و نسلی داشت؛ امامان حکومت را رهبری دین و دنیای مردم می‌دانستند و «نص»، «علم» و «عصمت» را لازمه آن‌ می‌‌‌‌دیدند؛ اما علویان «قرابت»، «قیام» و «افضلیت» را برای حکومت کافی می‌دانستند.

روش‌های آنان نیز در مواجه با حاکمان متفاوت بود. امامان حفظ مصالح کلی اسلام، مسلمانان و صیانت از شریعت را در نظر می‌گرفتند و از این رو با دقت و درایت بیشتری با حاکمان روبه‌رو می‌شدند و راهبردهای بلندمدت و موثرتری را به کار‌ می‌‌‌‌بستند اما دیگر علویان در مبارزه با حاکمان به اهداف کوتاه مدت بسنده می‌کردند.

کتاب «مقایسه نگرش و روش امامان (ع) و جریان‌های علوی در مواجهه با حاکمان» می‌کوشد نگرش و روش امامان معصوم(ع) و جریان‌های علوی را درباره حکومت و چگونگی رویارویی با حاکمان تبیین و مقایسه کند.

این اثر در سه فصل پیرامون مباحثی همچون، «کلیات»، «نگرش امامان و دیگر علویان به حکومت و حاکمان» و «روش امامان و دیگر علویان در مواجهه با حاکمان» مطالبی را ارائه کرده است.

ابوالفضل‌ هادی‌منش نویسنده این اثر در بخش مقدمه آورده است؛ مساله خلافت و جانشینی رسول خدا(ص) در باورهای مقایسه نگرش و روش امامان(ع) در مواجهه با حاکمانسیاسی و کلامی مسلمانان سبب ایجاد مذاهب، فرقه‌ها، سلسله‌ها و دولت‌های گوناگونی شد؛ اگر چه رسول خدا(ص) خاندان‌ خود را به عنوان امام و رهبر جامعه معرفی کرد، اما طی بروز کشمکش بر سر جانشینی خاندان ایشان از خلافت محروم شد و قدرت به دست حاکمان افتاد. امامان و دیگر علویان که به دلیل سفارش پیامبر(ص) خلافت را حق خود می‌دیدند برای باز پس‌گیری این حق تلاش بسیاری کردند و مواجهه فراوانی در این زمینه با حاکمان داشتند.

این کتاب در شمارگان ۳۰۰ نسخه و در قطع وزیری به چاپ رسیده و مطالعه آن به علاقمندان به کتاب و کتابخوانی پیشنهاد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics