قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / موسیقی بر ضرب‌آهنگ فقه و قانون
موسیقی بر ضرب‌آهنگ فقه و قانون

در قالب کتاب‌ منتشر شد؛

موسیقی بر ضرب‌آهنگ فقه و قانون

کتاب‌ «موسیقی بر ضرب‌آهنگ فقه و قانون»، دستاورد پژوهش انجام‌شده در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، به کوشش منصوره فصیح رامندی به زیور طبع آراسته شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، موسیقی همواره از جمله موضوعات مبهم فقهی بوده است. با توجه به تغییر در رویکرد موسیقی و ذائقه هنری جامعه از سوئی و تاثیر عنصر زمان، مکان و عرف در صدور احکام فقهی آیا همچنان می توان بر دیدگاه های امتناعی بر حرمت موسیقی قائل بود؟

این کتاب ضمن گردآوری آراء فقهی موجود درخصوص موسیقی و ادله‌ مطرح‌شده در احکام امتناعی، به‌دنبال بررسی ساختار حقوقی موسیقی در ایران است.

از این‌رو تلاش می‌کند تا ضمن تنقیح مجموعه‏ای از مقررات در حوزه موسیقی، به واکاوی تضمینات نقض حقوق پدیدآورندگان آثار موسیقی نیز بپردازد.

منصوره فصیح رامندی، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و پژوهشگر این اثر، فقدان ساختار فقهی و حقوقی موثق بنا به ضرورت‌های اجتماعی، فرهنگی و حقوقی را از مسائل اساسی در این حوزه بیان می‌کند.

به استناد این کتاب، جایگاه هنر موسیقی در «فقه» همچنان مغفول مانده به نوعی که در وجه غالب آرای فقهی در این موضوع، همچنان با تأکید بر خصوصیت غنا، شاهد تکرار دیدگاه‌های امتناعی متقدمین هستیم در حالی که شرایط زمان و مکان و عرف، به‌عنوان ارکان اصلی استنباط احکام فقهی و مصلحت اجتماعی، ضرورت تغییر در این رویکرد را ایجاب نموده است. از جنبه حقوقی نیز، طی سالیان گذشته هنر موسیقی از جامعیت لازم و کافی برخوردار نبوده است.

«مبانی نظری هنر موسیقی»، «حاکمیت فقه در تعیین حکم شرعی موسیقی» و «حدود حاکمیت قانون بر حوزه موسیقی» عناوین سه فصل این کتاب است.

موسیقی بر ضرب آهنگ فقه قانون/ش/پژوهشگاه فرهنگ هنر ارتباطاتیادآوری می‌شود، چاپ اول کتاب «موسیقی بر ضرب‌آهنگ فقه و قانون» به‌تازگی توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ هنر ارتباطات در ۱۵۷ صفحه به قیمت ۱۳۰,۰۰۰ ریال روانه بازار نشر شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه اثر به صورت آنلاین اینجا کلیک کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics